۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ستاد ساماندهی تسهیلات محرم در قزوین آغاز به‌کار کرد
کد خبر: ۲۶۵۷۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶ ساعت: ۱۲:۳۳ ↗ لینک کوتاه

در آستانه فرا رسيدن ايام محرم الحرام؛

ستاد ساماندهی تسهیلات محرم در قزوین آغاز به‌کار کرد

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: در آستانه فرا رسيدن ايام محرم الحرام، ستاد ساماندهي تسهيلات محرم در اين سازمان آغاز به کار کرد.

ستاد ساماندهی تسهیلات محرم در قزوین آغاز به‌کار کرد
صادق آریان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین از آغاز به کار ستاد ساماندهی تسهیلات محرم در قزوین خبر داد و اظهار کرد: این ستاد در هفتمین سال تجربه خود، از تاریخ 23 شهریور فعالیت‌های عملیاتی خود را آغاز کرده و تا دوم مهر ماه ادامه دارد و آماده ارائه خدمات به هیئت‌های مختلف عزاداری است.

آریان با اشاره به اهداف تشکیل ستاد ساماندهی تسهیلات محرم بیان کرد: ارائه خدمات به هنگام و مناسب به صورت متمرکز به هیئات مذهبی، بهره‌مندی از توان هیئات مذهبی برای کمک به مدیریت شهر و دیدار حضوری هیئت‌های مذهبی با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و اعلام تذکرات لازم برای حل مشکلات اساسی هیئات مذهبی از جمله اهداف ستاد ساماندهی تسهیلات محرم است.

اهدای حواله‌های فرهنگی و اقلام سلامت به هیئت‌های مذهبی کم‌برخوردار
وی اضافه کرد: سازمان‌های وابسته به شهرداری قزوین از جمله سازمان‌های زیباسازی، مدیریت پسماند شهرداری، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، نماینده نیروی انتظامی و نماینده اداره‌کل تبلیغات اسلامی عضو این ستاد بوده و خدمات خود را به هیئت‌های مذهبی ارائه می‌دهند.

آریان افزود: هیئت‌های مذهبی لازم است، برای ارایه خدمات بهتر به عزاداران حسینی با نهادها و دستگاه‌های گوناگون ارتباط برقرار کنند که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در خصوص بهبود امور مورد نیاز هیئت‌ها اقدام به راه‌اندازی این ستاد نمود که خوشبختانه در طول سال‌های گذشته کارنامه خوبی را ارائه کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین تفاهم نامه‌ای به منظور رعایت شان عزاداری‌ها در تمام ابعاد معنوی، فرهنگی، امنیتی و ایمنی میان شورای هیئت مذهبی و دبیرخانه ستاد ساماندهی تسهیلات محرم قزوین به امضاء رسید که امیدواریم خدمات شایسته‌ای را به تمام خادمان اباعبدالله الحسین (ع) ارائه کنیم.

آریان از عزاداران حسینی خواست تا نسبت به رعایت حقوق شهروندان و حفظ بهداشت و نظافت شهر توجه جدی داشته باشند، چرا که پاکیزگی نشانه ایمان و رعایت آن برای مسلمانان واجب است و مردم باید در برگزاری مراسم، ضمن حفظ شان عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، زیبایی چهره‌ شهر را حفظ کنند.

معاون فرهنگی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین افزود: شارژ نمودن کپسول‌های آتش‌نشانی به صورت رایگان، صدور دستورالعمل ایمنی و کارشناسی، بازدید از مساجد، امامزاده‌ها، اماکن متبرکه، هیئت‌های مذهبی و تکایا، پخش تراکت و صدور مجوزهای لازم از جمله اقداماتی است که توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در این ستاد صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: در بحث امنیتی، ایمنی و ترافیکی نیز نماینده نیروی انتظامی هشدارهای لازم را در زمینه عدم استفاده از آلات غیرمناسب موسیقی، آلودگی صوتی، زمان‌بندی هیئات مذهبی و سایر موارد انتظامی را به صورت حضوری و ارائه بروشور به هیئات مذهبی عنوان می‌کند.

آریان اضافه کرد: با‌توجه به نیاز هیئات مذهبی برای نصب داربست در راستای برپایی ایستگاه‌های صلواتی با هماهنگی نماینده سازمان زیباسازی که در این ستاد حضور دارد، به منظور ساماندهی، کاهش ایستگاه‌های صلواتی در دستور این ستاد قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین توصیه‌های لازم توسط سازمان زیبا سازی برای نصب سازه‌های زیبا، آرایش، نظم و انضباط در راه‌اندازی ایستگاه صلواتی به هیئات مذهبی ارائه می‌شود.

آریان افزود: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین نیز چاپ بنرها، روان سازی کارها و نیز توصیه‌های مختلف از نظر فرهنگی و اجتماعی و سلامت را برعهده دارد.

وی همچنین از اهدای حواله‌های فرهنگی و اقلام سلامت نظیر لیوان‌های یکبار مصرف به هیئت‌های مذهبی کم برخوردار خبر داد و گفت: پس از شناسایی موقعیت مکانی و بضاعت مالی هیئت‌ها، حواله هایی توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین به هیئت های مذهبی جهت دریافت اقلام فرهنگی و سلامت داده می‌شود تا به فضاسازی هیئت‌ها و تکایای مذهبی خود بپردازند.

فعالیت پیام‌آوران پاکی در مسیرهای عزاداران حسینی
آریان یادآوری کرد: همکاری و مساعدت آحاد مردم به خصوص هئیت‌های مذهبی و عزاداران حسینی در جهت پاکیزگی شهر و نیز پیشگیری از هرگونه آسیب و اتفاق غیرمترقبه می‌تواند بازوی محکمی برای مدیریت شهری باشند و در این راستا ما را در جهت ارائه خدمات بهنگام بهتر به شهروندان مصمم‌تر کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال با خانه مشاركت مردم در سلامت استان قزوین و جوانان حافظ محیط زیست اکیپی بالغ بر 250 نفر با عنوان پیام آوران پاکی به منظور فرهنگ سازی در بحث نظافت شهری در مسیرهای عزاداران حسینی آغاز به فعالیت خواهند کرد.

آریان ادامه داد: در قالب این طرح که همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در مسیر دسته‌های عزاداری شهر قزوین اجرا می‌شود، زمینه مشارکت مردم به شکل مناسب؛ در حفظ نظافت شهری به در دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا فراهم می‌شود.

وی ضمن قدردانی از حضور تاثیرگذار تشکل‌های مردمی زیست محیطی در پاکسازی شهر و ترویج فرهنگ نریختن زباله در معابر عمومی، گفت: پیام آوران پاکی بدون هیچ چشم‌داشتی در ایام محرم مدیریت شهری را در طول سال‌های اخیر یاری کرده‌اند که امیدواریم با تدوام این همکاری بتوانیم برنامه ریزی‌های هدفمندی را در این حوزه انجام دهیم.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در پایان گفت: ستاد تسهیلات محرم با وجود پشتیبانی و مساعدت هیئت‌های مذهبی، برای رونق بیشتر مجالس عزاداری تلاش می‌کند و در این راستا هیئت‌ها می توانند خواسته‌های خود را به این ستاد از مورخه 23 شهریور ماه امسال لغایت دوم مهرماه سالجاری که در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین واقع در خیابان نوروزیان، جنب بوستان هشت بهشت برپا می باشد، ارایه کنند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان