۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ماجرای بنزین هایی که ۴ سال آلوده بودند و یک شبه سالم شدند/ وزیر نفت؛ اولین مشتری خرید بنزین تولید داخل
کد خبر: ۲۶۵۷۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶ ساعت: ۹:۵۳ ↗ لینک کوتاه

پشت پرده سیاسی شدن بنزین در دولت یازدهم؛

ماجرای بنزین هایی که ۴ سال آلوده بودند و یک شبه سالم شدند/ وزیر نفت؛ اولین مشتری خرید بنزین تولید داخل

نیمه دوم سال ۹۲ بود که بحث آلاینده بودن بنزین داخل بر سر زبان ها افتاد. عده ای از کارشناسان و دوستاران محیط زیست از سرطان‌زا بودن بنزین های داخلی که در پتروشیمی های داخل و تحت شرایط تحریم تولید شده بودند، سخن گفتند تا جایی که واردات بنزین افزایش و تولید بنزین داخلی به شدت کاهش یافت.

ماجرای بنزین هایی که ۴ سال آلوده بودند و یک شبه سالم شدند/ وزیر نفت؛ اولین مشتری خرید بنزین تولید داخل
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در حالی که وزارت نفت و سازمان محیط زیست در دولت یازدهم با جنجال زیاد اعلام کردند که بنزین تولید داخل آلوده بوده و در همین راستا بنزین وارد کشور کردند، اخیراً زنگنه در موضعی با چرخش 180 درجه ای اقدام به خرید بنزین از پتروشیمى ها در ازای مطالبات وزارت نفت کرده است.

 

ماجرای بنزینی که یک شبه آلوده شد

نیمه دوم سال 92 بود که بحث آلاینده بودن بنزین داخل بر سر زبان ها افتاد. عده ای از کارشناسان و دوستاران محیط زیست از سرطان‌زا بودن بنزین های داخلی که در پتروشیمی های داخل و تحت شرایط تحریم تولید شده بودند، سخن گفتند تا جایی که واردات بنزین افزایش و تولید بنزین داخلی به شدت کاهش یافت.

وزارت نفت اگرچه دلیل محکمی برای این ادعای خود نداشت اما تمامی کارکنان و مدیران خود را از اظهارنظر درباره بنزین پتروشیمی منع کرد تا بتواند به واردات بنزین ادامه دهد.

وزیر نفت دولت یازدهم بارها بر آلایندگی بنزین پتروشیمی ها صحه گذاشته بود تا جایی که بیژن زنگنه حتی اواخر سال ۱۳۹۲ از توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی ها سخن گفت و این موضوع تهدیدی برای پالایشگاه ها به شمار می رفت چرا که آنها با اتکا به توان داخلی بالاخره توانسته بودند تولید داخلی را رونق ببخشند و حتی در جایی وارد فضای صادرات هم شده بودند.

ماجرای بنزین هایی که 4 سال آلوده بودند و یک شبه سالم شدند/ وزیر نفت؛ اولین مشتری خرید بنزین تولید داخل

 

حاشیه هایی که ابتکار برای بنزین تولید داخل درست کرد

ابتکار، به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم دنباله این ماجرا را گرفت و اعلام کرد که تمام اسناد لازم مبنی بر سرطان زا بودن پتروشیمی موجود است وی همچنین گفت: این مسئله کاملا شفاف است و با تهدید و تهمت ها، سازمان محیط زیست از موضع خود که حافظ سلامت مردم است کوتاه نمی آید!

در همین راستا کمیسیون انرژی در مجلس نهم از ابتکار خواست تا هرچه سریعتر اسناد خود که نشان‌دهنده سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل است را به این کمیسیون ارسال کند. با کش و قوس های فراوان در نهایت گزارش ها به کمیسیون انرژی مجلس رسید و  همزمان و حتی قبل از جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، خانم ابتکار بهبود هوای تهران در فصل بهار امسال را ناشی از توقف تولید بنزین پتروشیمی و دلیل موجه آلاینده بودن این نوع بنزین معرفی می‌کرد! و این تنها سندی بود که آنها به مجلس ارائه دادند.

کمیسیون انرژی از این موضوع کوتاه نیامد و بررسی های خود را آغاز کرد؛ موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی در این خصوص گفت: ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و روند افزایشی تعداد بیماران سرطانی به دلیل بالا بودن حجم بنزن و عدد آروماتیک این نوع بنزین موجب شده که کمیسیون بهداشت به دلیل به اهمیت سلامت مردم به این موضوع ورود کند.

در ادامه بررسی های مجلس نشان می داد که این ادعا اساسا نادرست بوده است و حتی بنزین هایی هم که وارد کشور شده یورو 4 نبوده از همین تفاوتی با بنزین داخلی نداشته است. در ادامه این رسوایی برای دولت اسنادی در فضلی مجازی به صورت غیر رسمی منتشر شد که نشان از سود بستگان خانم ابتکار در زمینه بنزین وارداتی بود.

برخی سایتها فاش کردند که در دی ماه سال ۹۱ وبلاگی به نام بانوی فتنه اسناد مدارکی مبنی بر تخلف همسر معصومه ابتکار (عضو جبهه منحله مشارکت) به همراه جمعی دیگر از اعضای خانواده وی را در فضای مجازی انتشار داده که موید دست داشتن آنها در واردات بنزین است.

 

ادامه واردات بنزین بدون اثبات آلودگی بنزین تولید داخلی

واردات بنزین توسط همسر ابتکار اگرچه در ظاهر توسط او رد شد اما اسناد منتشر شده در این رابطه هیچگاه تکذیب نشدند و از طرف دیگر واردات بی سر و صدای بنزین بدون اثبات سرطان زا بودن بنزین داخلی همچنان ادامه پیدا کرد.

کاهش بنزین تولید داخل همچنان ادامه داشت تا برخی از کارشناسان نسبت به این موضوع در سال گذشته اعتراض کردند اما همچنان پاسخ زنگنه همان پاسخ قبلی بود؛ وی حتی با کنایه اعلام کرده است که اگر مجلس حکم کند، وزارت نفت از بنزین پتروشیمی استفاده می‌کند اما نکته مهم این است که محیط‌زیست اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

صحبت‌های زنگنه دستاویزی برای رسانه های زنجیره ای شد تا جایی که این رسانه ها اعلام کردند اعتقاد زنگنه بر اینکه تامین بنزین یورو 4 برای وزارت نفت آنقدر سخت است که اگر بنزین پتروشیمی پاک بود به طور قطع از آن استفاده می‌شد، مهر تاییدی! بر آلوده بودن بنزین داخل است.

با گذشت 4 سال از اظهارات زنگنه مبنی بر آلوده بودن بنزین داخل اکنون خبرها حاکی از آن است که وزارت نفت در اقدامى شبهه ناک و علیرغم نظر کارشناسان نفت و پتروشیمى اقدام به خرید بنزین از پتروشیمى ها در ازای مطالبات خود کرده است.

در حالی که در سال های اخیر می توانستیم به خودکفایی بنزین برسیم امروز شاهد واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به کشور هستیم که در شرایط کنونی منجر به خروج ارز از کشور می شود.

این اقدام باید توسط وزیر نفت پاسخ داده شود اگر بنزین تولید داخل آلوده نیست چگونه 4 سال با سیاسی کردن بنزین مانع از تولید آن در داخل کشور شده و اقدام به واردات کردند و اگر این بنزین آلوده است چرا دولت به جای مطالبات خود از پتروشیمی، بنزینهای تولید داخل را خریداری می کند؟

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان