۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین یکه تازی بی حد و حصر چین و هند در دولت روحانی/ ذخایر خلیج فارس به استثمار رفت
کد خبر: ۲۶۵۲۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۹ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مهجوریت جاشوها در سرزمین مادری؛

یکه تازی بی حد و حصر چین و هند در دولت روحانی/ ذخایر خلیج فارس به استثمار رفت

میان همهمه حضور کشتی های چینی در شرق خلیج فارس شاهد حضور ۹۰ درصدی ملوانی هندی در سواحل غرب هرمزگان هستیم که موجب بیکاری ملوانان با سابقه بومی این استان شدند و ذخایر دریا هر روز خالی تر پیش می شود.

 یکه تازی بی حد و حصر چین و هند در دولت روحانی/ ذخایر خلیج فارس به استثمار رفت
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،دریای خلیج فارس وتنگه استراتژیک هرمز به واسطه موقعیت برجسته اش در مسیر دریایی و آبی ، دارا بودن موقعیت سوق الجیشی و راه ارتباطی خاور دور و باختر، یکی از مهمترین مراکز ارتباط سه قاره آسیا اروپا و آفریقا است که همواره در طول تاریخ مورد توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است .

اسناد تاریخی با قدمت بیش از پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح گواه قدمت تاریخی خلیج فارس هستند که جایگاه تنگه هرمز بعنوان یکی از مهم ترین شاهراه منطقه ای و فرا منطقه ای را بیان می کند همچنین بالغ بر 50 درصد از انرژی جهان در خود نهفته دارد.

این تنها بخشی از ظرفیت منحصر به فرد خلیج فارس است که موجب شده در طول تاریخ دولت ها به ویژه قدرت استعمارگر توجه ویژه ای به این آبراه بین المللی و ظرفیت های منحصر به فردش داشته باشند.

شرایط ویژه خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد موجب شده تا زیستگاه گونه های منحصر به فرد آبزیان باشد که در چهار گوشه دنیا نظیر آن وجود ندارد یا اینکه بسیاری از گونه های آبزی و خشک زی را برای بقای نسل و زاد و ولد به سمت خود می کشاند.

صید و صیادی مهمترین شغل اصلی ساحل نشینان خلیج فارس است که در سایه محرومیت منطقه و سیاست های انقباضی دولت ها کمترین بهره را از ذخایر بی شمار دریا می برند از این رو به پشتوانه هنر آبا و اجدادی با ساخت انواع شناورهای کوچک و بزرگ که مخصوص این خطه است دست به کار شده اند تا نان را به بهای جان بدست آورند.

صیادی در جنوب اصول و قاعده ای برگرفته از سخاوت دریا دارد و صیاد جنوبی برای اینکه تور صیادی پرو پیمانی داشته باشد دست به دامن طمع ورزی نمی شود لذا هر آنچه را که خداوند مقدر کند از دریا می ستاند و با رعایت اصول صید در زمان و قاعده خود محیط زیست دریا را برهم نمی زد.

 

در سال های اخیر طمع وزری عده ای صاحب قدرت پایتخت نشین گریبان گیر سخاوت جنوب شده تا دندان تیز خود را که آکنده از حرص و طمع سود و ثروت است به جان خلیج فارس بیاندازد و با اجیر کردن عده ای چشم بادامی و بنگال تیشه بر ریشه اوکسیتم خلیج فارس بزنند.

غارت ذخایر خلیج فارس به بهانه صید فانوس ماهیان موضوعی است که این روزها نقل محافل مردم این سرزمین شده تا محرومیت را به رخ مردم مظلوم هرمزگان بکشند و به بهانه نبود تجهیزات و صیادی سنتی نانی را که باید سهم مردم جنوب باشد در سفره بیگانه بگذراند و سود قابل توجهی به جیب مدیران بالا دستی روانه شود.

چند سالی است که حضور کشتی های چینی در خلیج فارس و دریای عمان مشکلات زیادی را برای جامعه صیادان به ارمغان آورده تا جایی که صدای ائمه جمعه هرمزگان راهم در آورده و در خطبه های نماز جمعه خواستار لغو مجوز صیادی برای کشتی های چینی و متعلق به سایر کشور ها شدند.

نکته مهمی که در طول کش و قوس ها در خصوص اخراج کشتی های چینی از آب های کشور موجب اعتراض گسترده صیادان جنوب شده، انکار مسوولان سازمان شیلات از وجود چنین کشتی هایی با ظرفیت بالای صید ماهی در آب های خلیج فارس ودریای عمان بود که این کشتی ها را بومی و ایرانی معرفی می کردند.

در کنار حضور کشتی های چینی با ظرفیت بالای صید ماهی در آبهای سرزمینی و مشکل آفرینی برای صیادان ایرانی ، حضور90 درصدی ملوانی هندی در پس لابی ها و نفوذ صاحبان قدرت و دست اندازی به سواحل غرب هرمزگان است که علاوه بر بیکاری عمده ملوانان با سابقه بومی باید متحمل اهانت های بیگانگانی بود که پشتشان به حمایت های مسئولان بالا دست نشین گردم است.

حضور ملوان ایرانی در لنج های صیادی برای پاسخگویی به دریابانی است

یکی از ملوانان بومی که در بندرگاه جزیره کیش فعالیت می کند و از برخورد گازانبری کارفرمای خود هراس دارد به هرمز گفت : بیش از هشت سال است که در اسکله ماهی گیری کیش کار می کنم و خود هزینه زندگی را بدوش می کشم این درحالی است که ملوانان هندی اوضاع مناسبی نسبت به جاشوهای ایرانی دارند و مخارج خوراک و مسکن و کلیه امکانات رفاهی بر عهده کارفرمایان است.

وی با اشاره به اهانت ورزی کارگران هندی به ملوانان ایرانی و حمایت مالکان شناورها از بیگانگان افزود:یک جاشوی ایرانی در برابر ملوانان هندی از حق و حقوق کمتری برخوردار هستند و در برابر بی احترامی های بیگانگان هیچ حق اعتراضی ندارند.

این ملوان بومی اظهار کرد: در هر لنج صیادی فقط یک ملوان ایرانی وجود دارد در صورتی که تعداد ملوانان هندی در این لنج ها به بیش از هشت نفر می رسد که حضور این یک نفر ملوان ایرانی هم صرفاً جهت پاسخگویی به سوالات دریابانی این منطقه از لنج ها در دریا صورت می گیرد.

 

فعالیت 300ملوان هندی در بندرگاه صیادی کیش

یکی دیگر از ملوانان صیادی ساکن در جزیره با اشاره به وضعیت بد اقتصادی ملوانان ایرانی در جزیره کیش تصریح کرد:مدت هاست خانواده خود را به امید کسب درآمد در زادگاهم رها کرده و برای کار به این جزیره آمده ام اما حقوقی که برای ملوانان ایرانی در نظر گرفته شده پاسخگوی نیاز اقتصادیمان نیست و موجب شده تا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنیم .

 

این ملوان بومی در جزیره از حضور بیش از 300 ملوان هندی در کیش خبر داد و گفت:با حضور روز افزون ملوانان هندی بسیاری از جاشوهای ایرانی از کار بیکار شدندو به شهر خود بازگشتند این درحالی است که ما ملوانان حق هیچ گونه اعتراضی نداریم همچنین گزینش ما ایرانیان هم برای به کارگری در لنج های صیادی به عهده ملوانان هندی است و به همین ترتیب اخراج ما هم با نظر هندی ها صورت می گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: عمده این ملوانان مجوز قانونی برای اقامت در خاک کشور را ندارند و با زد و بند های اداری و اعمال نفوذ مالکان لنج ها در ادارات به صورت کفالتی مشغول به کار هستند چنانچه اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده حتی برای یک ملوان ایرانی هیچ حقی برای فعالیت در این حوزه نخواهند داشت.

 

سواحل بندرلنگه در قرق صیادان هند و بنگال

بهنام ارمقی یکی از صیادان شهرستان بندرلنگه با اشاره به حضور صیادان هندی و بنگلادشی در بندرحسینه و چارک گفت:هر لنج صیادی ظرفیت اشتغال زایی برای 10الی 12 ملوان و جاشو را دارد از این رو بسیاری از بومیان که هیچ زمینه ای برای کار ندارند در لنج های صیادی مشغول به صیادی هستند اما در سال های اخیر با هجوم کارگران هند و بنگال به سواحل غربی زمینه کار را از بومیان گرفته اند.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه اکثر ملوانان بومی تجربه بالایی دارند و نسبت به دستمزدها قانع ترند اما لنجداران تمایل به استفاده از کارگر هندی دارند و حقوق دوبرابری نسبت به جاشوهای بومی پرداخت می کنند.

این صیاد ادامه داد:اکثر هندی های حاضر در بندرحسینه کارت تردد دارند اما به اصول صیادی پایبند نیستند و برای اینکه تورهایشان از ماهی پر باشد از راههای غیر قانونی صیادی استفاده می کنند.

وی تاکید کرد:در سالهای اخیر با افزایش مشکلات اقتصادی و گرانی سرسام آور در جامعه معیشت مردم تحت شعاع قرار گرفته و افرادی که درآمد ثابتی داشتند اکنون دچار مشکلات اقتصادی شدند اما به واسطه سیاست های غلط برخی نه تنها زمینه کار برای بومیانی که تنها هنرشان صیادی است فراهم نمی شود بلکه با ایجاد زمینه اشتغال برای بیگانگان هر روز ضربا سهمگین تری را بر پیکر این قشر از جامعه وارد می کنند.

معیشت 29000صیاد هرمزگانی در تور صیادان هند و چینی

هرمزگان با برخورداری از نوار ساحلی گسترده مهم ترین و بزرگترین استان ساحلی محسوب می شود که بیش از ۲۹ هزار صیاد را در خود جای داد و رتبه نخست صید کشور را داراست امابه واسطه باند بازی عده ای مجهول الهویه و لابی گری قدرت طلبان هر روز دست اندازی ها به ذخایر خلیج فارس رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد و صیادانی که تنها امیدشان کسب روزی از دریاست از حق خود محروم می کنند.

 

رهبر معظم رهبری سال 1396 را به سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام نهاد و در آستانه هفته دولت با بیان توصیه های 12 گانه خود به اعضای کابینه «اقتصاد» را اولویت واقعی کشور خواندند و با تأکید بر تلاش بی‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم از جمله بیکاری جوانان گفتند: اقتصاد باید اولویت همه اعضا و بخشهای دولت باشد.

ایشان، «برخورد جدی با مفاسد اقتصادی»، «مسئله روستاها»، «مدیریت واردات و صادرات» و «آمایش سرزمین» را از دیگر موضوعات نیازمند توجه ویژه خواندند و با تأکید بر ضرورت تغییر جهت گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» افزودند: باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفیتها و نیروی انسانی کشور تحقق پذیر است، همانگونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده اند.

 

در کنار این مهم در زندگی مردم جنوب و ساحل‌نشینان آمیخته با دریا و صیادی است و آبا و اجداد جنوبی‌ها مخترعان و مبدعان روش‌های صید و شناورهایی هستند که در تمام دنیا بی‌همتاست؛ قایق حوری، لنج‌های غول‌پیکر چوبی، صید مشتا، گرکور و سایر ادوات صیادی ابزار کار صیادان خطه خلیج هستند که در اوج گرما و شرجی ریزان تابستان کمر همت بسته تا روزی حلال را از دریا که پاک‌ترین مهد حیات است، به دست آورد، اما اینکه چه کسی باید پاسخگوی هدر‌رفت نیروهای بومی و سنتی در قبال به کارگیری ملوانان هندی خواهد بود، مشخص نیست؟!

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان