۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین روایتی از محدودیت‌های آل سعود برای علما/ روحانیونی که حق پوشیدن لباس روحانیت ندارند +عکس
کد خبر: ۲۶۵۲۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۹ ساعت: ۱۰:۴۸ ↗ لینک کوتاه

روحانیت شیعه در زندان‌های آل سعود؛‎

روایتی از محدودیت‌های آل سعود برای علما/ روحانیونی که حق پوشیدن لباس روحانیت ندارند +عکس

در سایه تبعیض مذهبی، سرکوبگری و فضای خفقان سیاسی که در عربستان سعودی موج می‌زند، روحانیون شیعی یکی از گروه هایی هستند که بیشترین فشارها و محدودیت‌ها را تحمل می‌کنند.

روایتی از محدودیت‌های آل سعود برای علما/ روحانیونی که حق پوشیدن لباس روحانیت ندارند +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،در سایه تبعیض مذهبی، سرکوبگری و فضای خفقان سیاسی که در عربستان سعودی موج می‌زند، روحانیون شیعی یکی از گروه هایی هستند که بیشترین فشارها و محدودیت‌ها را تحمل می‌کنند. هر نوع اقدام این روحانیون از سوی نیروهای امنیتی تحریک مردم به خیزش و انقلاب توصیف می شود و روحانیون حتی از برپایی نماز جماعت نیز منع می شوند. آنها در سخنرانی‌های خود بویژه در چارچوب ایام عزاداری عاشورا به شدت محدود می شوند و در موارد متعدد حتی قبل از برپایی مراسم ها که مجوز آن به سختی اخذ می شود، تعهدات سنگینی از آنها گرفته می شود. این ها علاوه بر اقدامات تروریستی است که از سوی عناصر معلوم الحال تروریستی و تکفیری گاه و بیگاه در این کشور انجام می شود. در سایه همین شرایط بسیاری از روحانیون شیعی عربستان در حال حاضر در زندان‌ها به سر می برند که ما به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم. طبعا آنچه مورد توجه قرار می گیرد، تمامی روحانیون دربند زندان های رژیم آل سعود را شامل نمی شود.

الشیخ توفیق العامر

توفیق جابر إبراهیم العامر معروف به عزیز الشرقیة متولد ۱۳۸۱ هجری قمری در بحرین است. او در سال ۱۴۰۰ هجری برای ادامه تحصیل به ایران سفر کرده و ۱۱ سال بعد به منطقه الاحساء عربستان بازگشت. او متأهل بوده و ۳ فرزند پسر و ۴ دختر دارد.  

شیخ عامر از اولین زندانیان سیاسی در عربستان از زمان جنبش مردمی در این کشور به شمار می‌رود. وی سخنران دینی و فعال حقوقی متخصص در زمینه تفسیر و روشهای آن است که قبل از بازداشت و زندانی شدن، امامت مسجد ائمه بقیع در شهر الاحساء در عربستان را بر عهده داشت. او مجموعه ای از دروس تفسیری دارد که در شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر می‌شود. وقتی که مقامات رژیم آل سعود علما و شیوخ منطقه الاحساء را از پوشیدن لباس روحانیت منع کردند، او اولین کسی بود که این موضوع را رد کرد و به همین علت به زندان افتاد، اما مدتی بعد آزاد شد.

نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بارها سعی کردند وی را بترسانند تا از فعالیت های مسالمت آمیز سیاسی منصرف کنند، اما او در برابر این فشارها و تهدیدات ایستادگی کرد و به اعلام مواضع سیاسی خود ادامه دهد. در پی خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی و هنگامی که جوانان مناطق قطیف و الاحساء و ریاض و برخی مناطق دیگر عربستان تظاهرات کرده و خواستار انجام اصلاحات در این کشور شدند ، رژیم آل سعود با مشت آهنین با آنها برخورد کرد. شیخ العامر یکی از افرادی بود که در برابر این فشارها ایستادگی کند و از حاکمیت آل سعود خواست اصلاحات سیاسی را در کشور برقرار کنند که از دیدگاه وی عبارتند از:

ایجاد پادشاهی مشروطه ضمن تضمین مشارکت سیاسی ملت

تدوین قانون اساسی برای کشور و جداسازی اختیارات حاکمیت دستگاه‌های سه‌گانه و آغاز حیات احزاب در کشور.

امکان مشارکت ملی و پایان دادن به تبعیض های فرقه‌ای  در کشور

اعلام همبستگی با انقلاب بحرین که از سوی رسانه‌های کشورهای عربی مورد انزوا قرار گرفته بود.

او مفسر قرآن کریم بوده و مجموعه برنامه های وی با عنوان قنادیل قرآنیة در شبکه ماهواره ای الانوار پخش می شد. وی علاوه بر این مجموعه کتاب‌هایی نیز به نگارش در آورده است که مدخل الی علم التفسیر ، منهج الإستقراء و منهج التفسیر تعدادی از آن ها را شامل می شود. او همچنین کتابی دارد که در حوزه های علمیه در سوریه تدریس می شود.

شیخ توفیق العامر بارها به دست عمال رژیم آل سعود به بهانه‌های مختلف و بیهوده بازداشت شده است. او در سال ۲۰۰۵ به بهانه برپایی یک نمایشگاه هنرهای تجسمی با نام "بوحی عاشوراء" بازداشت شده  ۲۴ ساعت در بازداشت ماند. او همچنین به علت انتقاد از یک بیانیه که طایفه شیعه را تکفیر می کند نیز بازداشت شده و ۷ روز در بازداشت ماند.

شیخ العامر همچنین برای مطالبه آزادی های دینی و جلوگیری از تبعیض نژادی در سپتامبر ۲۰۰۸ نیز بازداشت شد. مردم الاحساء برای آزادی وی در برابر دادگاه جنایی این شهر تجمع کردند. نیروهای ضد شورش اقدام به سرکوب تجمع کردند، اما در نهایت مجبور شدند روز بعد او را آزاد کنند. در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۰۹ نیز وی به ادعای تحرک برای کودتا علیه نظام به دادگاه فراخوانده شد.

در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ به علت درخواست برای تشکیل پادشاهی مشروطه در کشور بازداشت شد و ۸ روز را در زندان انفرادی در الدمام گذراند. اما در نهایت بار دیگر با تظاهرات خشمگینانه مردم قطیف و الاحسیاء که خواستار آزادی او بودند، از زندان آزاد شد.  

او از تاریخ ۳ اوت ۲۰۱۱ و در حالی که از نماز جماعت مغرب باز می گشت، بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر می برد. رژیم آل سعود شرط کرده او را به شرطی آزاد می‌کند که سخنرانی و امامت مسجد و سایر فعالیت هایش را متوقف کند، اما ایشان تسلیم این شرایط نشده است. ایشان به سه سال زندان و ۵ سال ممنوع السفر بودن محکوم شده، اما دادستانی عربستان درخواست ۴ سال زندان دیگر برای این روحانی شیعی کرده است.

الشیخ حسین الراضی

شیخ حسین علی الراضی متولد سال ۱۹۵۱ در منطقه احساء است، او یکی از برجسته‌ترین روحانیون شیعه در منطقه احساء واقع در جنوب شرق عربستان و امام جماعت مسجد رسول اعظم در عمران استان الاحساء است. وی تحصیلات خود را در پنج‌سالگی با آموزش قرآن کریم آغاز کرد و در هفت‌سالگی به مدارس دولتی نظامیه پیوست. او در ۱۱ سالگی جهت آماده‌سازی فضای روانی و خانوادگی و مالی خود برای رفتن به نجف اشرف تحصیل را رها کرد تا اینکه نهایتاً در سال ۱۹۶۷ موفق به این کار شد. در نجب اشرف در نزد بزرگ‌ترین مراجع دینی وقت تحصیل‌ کرد و در سال ۱۹۸۰ به شهر مقدس قم  سفر کرده و تحصیلات خود را در دروس خارج فقه به پایان برد. سپس در این شهر به تدریس علوم دینی پرداخت. وی تألیفات و پژوهش‌های مهمی را انجام داده است.

حضور این روحانی سالخورده در تظاهرات مردمی در الاحساء به علاوه سخنرانی‌ها و مواضع او در مسائل مختلف سیاسی نشان از رویکرد خاص او در زمینه علوم سیاسی دارد. او در این راستا بر مفهوم وحدت اسلامی تأکید ویژه‌ای دارد. کسانی که با ایشان آشنایی دارند ، معتقدند که استقلال فکری شیخ نشان از استقلال سیاسی وی دارد.

شیخ حسین الراضی به ویژه بعد از اقدام جنایت‌کارانه رژیم آل سعود در اعدام شیخ نمر و تعداد دیگری از جوانان سعودی ، انتقادات خود ضد دولت این کشور را تندتر کرد. در حالی که رسانه‌های سعودی تلاش داشتند اعدام شیخ نمر را تبریک گفته و وی را یک عنصر تروریستی معرفی کنند، وی در منبر نماز جمعه مسجد رسول اعظم شیخ نمر را شهید مظلوم و مجاهد و شهید راه آزادی و کرامت و شیخ شهدا توصیف و اعدام این شیخ در میان مجموعه‌ای از افراد یک گروه تروریستی را که اقدام به کشتار مردم کرده اند، محکوم کرد.

شیخ الراضی همچنین اقدام دولت در ممانعت از برگزاری تظاهرات و شکنجه و محکوم کردن عوامل آن و سیاست سرکوبگری بر ضد ملت و سرکوب آزادی‌ بیان در مسائل مختلف را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرده که فضا به گونه‌ای است که هر کس برخلاف نظر دولت عمل کند، زندانی یا اعدام می شود.

وی در روز ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶ خواستار توقف فوری جنگ یمن شده و ادعاهای مطرح شده در توجیه این جنگ را رد کرد و گفت: آیا جایز است که برای تخریب یمن و مردم این کشور با آمریکا و دیگر کشورها ائتلاف کرد؟ وی همچنین خواستار توقف جنگ در یمن و بحرین و بیرون کشیدن نیروهای سعودی از منامه و توقف مداخلات عربستان در امور داخلی کشورهای دیگر شده و از دولت خواست به مطالبات مردم برای اصلاحات داخلی تن دهد. او اقدام دولت عربستان برای قرار دادن حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی را محکوم کرده و با اشاره به رویکردهای تروریستی در منطقه تأکید دارد که اگر به دنبال عواملی هستیم که باعث ایجاد حوادث تروریستی می‌شود ، به این نتیجه می‌رسیم که فرهنگی که در عربستان حاکم است، بستر ساز این عوامل است. وی تأکید کرد که عربستان به منبعی برای تکفیر و حضور رهبران آن تبدیل شده است. آیت الله الراضی همچنین از عدم وجود روند انتقال قدرت در عربستان و انتقال موروثی قدرت انتقاد کرده و تأکید کرد که مشارکت سیاسی و اراده مردمی به کلی در عرصه داخلی عربستان نادیده گرفته می‌شود.

این مواضع شیخ سعودی باعث شد که وی از سوی مقامات امنیتی سعودی احضار شده و مجبور به ارائه تعهداتی مبنی بر عدم انجام سخنرانی و عدم مداخله در سیاست داخلی کشور شود. پاسخ شیخ الراضی به این تهدیدات علنی بود. او در ۲۰ فوریه بر روی منبر رفت و از احضار شدنش صحبت کرد و گفت که تهدید شده است که امامت مسجد از وی گرفته خواهد شد و اجازه سخنرانی در آن را نخواهد داشت. وی تاکید کرد که نسبت به تعهدی که از او گرفته شده است ، رضایت ندارد و او مجبور به این کار شده است.

بعد از اقدام رژیم سعودی مبنی بر قرار دادن حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی و صدور قوانین مبنی بر بازداشت تمامی کسانی که حزب الله را تایید می کنند یا با آن ابراز همبستگی می کنند، الراضی این تصمیم را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر جرم حزب‌الله لبنان مبارزه با اسرائیلی‌ها و تکفیری‌ها است، پس من نیز جزو آنها هستم. وی تاکید کرد: حزب‌الله عزت و کرامت را به اسلام و مسلمین و عرب ها و عربیت بازگرداند. اقدام برای تروریست خواندن این گروه رسوایی بزرگی برای امت عرب و اسلام است.

در پی این مواضع بود که رژیم آل سعود تصمیم گرفت با اقدام پلیسی این روحانی شیعی را ساکت کرده و فشارها بر وی را افزایش دهد، لذا در روز ۲۰ مارس ۲۰۱۶ ابلاغیه ای شفاهی برای وی صادر شده مبنی بر اینکه او دیگر حق امامت جمعه و جماعت در مسجد را ندارد.

شیخ الراضی البته اهمیتی به این تهدیدات نداد و عصر روز دوشنبه به مسجد رسول اعظم رفت تا نماز را در این مسجد بخواند، اما ۳ خودرو و یک اتوبوس در جلوی مسجد منتظر او بودند و بعد از اینکه وی نماز را در مسجد به پایان رساند، نیروهای سعودی ضمن تعقیب او با حدود ۲۰ خودروی امنیتی در مسیر بازگشت از مسجد،‌ وی را در یک داروخانه  بازداشت کردند.
 

الشیخ حبیب الخباز

شیخ حبیب الخباز یکی دیگر از روحانیون شیعه سعودی است که در زندان های رژیم آل سعود محبوس شده است. دادگاه سعودی برای این روحانی ۶ سال زندان و ۶ سال دیگر ممنوعیت از سفر در نظر گرفته است. نیروهای امنیتی عربستان در روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ شیخ خباز را در منطقه قطیف بازداشت کردند. آنها در ابتدا او را به مرکز تحقیقات سیهات احضار کرده بودند. او بار دیگر در اکتبر گذشته بازداشت شد.

الشیخ خباز امام جماعت مسجد رسول اعظم در سیهات بود و تلاش‌های مکرر رژیم آل سعود برای محدود کردن فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی شیخ که در راستای اعتراضات مسالمت آمیز نسبت به عملکرد سرکوبگرایانه سعودی ها در عربستان بود، ناموفق ماند. شیخ خباز بارها از سوی نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شده و پس از بازجویی های مکرر آزاد شده بود. بازداشت وی در پی انتقاد از آل سعود و اعلام مخالفت آشکار با طرح های تکفیری این کشور صورت گرفت. آنها بارها از شیخ تعهد گرفتند. نیروهای امنیتی آل سعود او را حتی از اقامه نماز جماعت و سخنرانی های دینی نیز منع می کردند.

اصلی ترین دلیل بازدشت و حبس شیخ خباز، ایراد سخنرانی انتقاد آمیز علیه رژِیم آل سعود و انتقاد از این رژیم در خصوص اعمال محدودیت علیه شخصیتهای شیعه بویژه شیخ نمر بود؛ وی  در یک سخنرانی ، قضیه شیخ نمر را به حکایت مسلم بن عقیل تشبیه کرده و گفته بود که هر دو با خیانت و دو رویی روبرو شدند.

وی در برخی سخنرانی‌های خود اقدامات تجاوزکارانه عربستان سعودی را محکوم کرده و خواستار واکنش مثبت آنها به مطالبات اهالی منطقه شرق عربستان شده بود. او تروریسم تکفیری موجود در منطقه را محکوم کرده و نسبت به روش‌های آموزش رسمی در عربستان سعودی که دانش‌آموزان را به سمت تکفیر سوق می‌دهد ، هشدار می‌داد. وی هم چنین مواضعی در حمایت از مطالبات مردمی در منطقه الشرقیه دارد و تجاوزهای نیروهای امنیتی رژیم آل سعود در منطقه العوامیه زادگاه شیخ نمر را محکوم می کند.

شیخ حسن آل زاید

شیخ حسن آل زاید یکی از دانش‌آموزان و افراد نزدیک به شیخ نمر باقر آل نمر است که به نیابت از وی نماز جماعت در مسجد «امام حسین»(ع) العوامیه را به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کرد. وی یکی دیگر از روحانیون شیعه عربستان است که به بهانه‌های واهی توسط نیروهای امنیتی رژیم آل سعود بازداشت و در زندان های این رژیم به سر می برد. او در دفتر گذرنامه در شهر الدمام توسط نیروهای امنیتی ربوده شد.

سایت العوامیه در مورد ربوده شدن این روحانی شیعی در سال ۲۰۱۳ می نویسد که شیخ آل زاید برای تحقیقات به دفتر گذرنامه‌ها احضار شد که در آنجا گذرنامه‌های خانواده‌اش را تمدید کرده بود و پس از آن دیگر تلفن همراهش روشن نشد. آل زاید بدون هیچ هشدار و اطلاع قبلی توسط نیزروهای امنیتی ربوده شد.

کسانی که این شیخ سعودی را از نزدیک می‌شناسند ، نسبت به بازداشت وی متعجب هستند، چرا که او هیچ اقدامی انجام نداده است که حاکمیت آل سعود نسبت به آن ملاحظاتی داشته باشند. او در یکی از مدارس دولتی مشغول تدریس بود و بقیه روزهای هفته را مشغول کارهای علمی و حضور در سایت های اجتماعی و فعالیت های خانوادگی بود.

با این وجود دادگاه عربستان شیخ حسن آل زاید روحانی شیعه را به جرم مشارکت در تظاهرات مردمی منطقه الشرقیه در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. حکم دادگاه سعودی در ابتدا ۸ سال زندان بود، اما پس از اعتراض آل زاید به حکم صادر شده، دادگاه، حکم زندان شیخ آل زاید را از ۸ سال به ۱۰ سال افزایش داده است.

الشیخ بدر آل طالب

شیخ بدر هلال جاسم آل طالب از اهالی منطقه سیهات در الشرقیه است. او مدتی پیش از بازداشت در شهر مکه مکرمه سکونت داشت. او ۴ فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد.

این روحانی شیعی کارشناسی ارشد زبان عربی را دارد و مشغول تحصیل امور فقهی و شرعی شیعیان در شهر مکه بود. اما در سال ۲۰۱۳ به صورت ناگهانی در برابر افراد خانواده اش ربوده شد. نیروهای امنیتی به طرز وحشیانه ای به منزل او حمله کرده و قبل از بازداشت او محتویات منزلش را به هم ریختند. به علت محدودیت‌هایی که نیروهای امنیتی آل سعود در ماجرای معروف به "تیم جاسوسی" برای این خانواده ایجاد کردند و ادعاهایی که در روزنامه های رسمی سعودی در مورد آن ها مطرح شد، دختر این روحانی شیعی با مشکلات زیادی در مدرسه  مواجه شد. وی در یکی از ملاقات‌هایش گفته بود که رژیم سعودی ۷۰ نفر را با ادعای دست داشتن در پرونده تیم جاسوسی بازداشت کرده است.

شیخ آل طالب بعد از اینکه مدت طولانی را در زندان انفرادی سپری کرد به همراه دو نفر دیگر که یکی از از آنها دکترای فیزیک هسته ای است به زندان سیاسی الحائر در ریاض منتقل شده است. خانواده این روحانی شیعه مدت های طولانی از وی هیچ اطلاعی نداشتند و نمی دانستند که زنده است یا مرده یا در کجا زندانی است. وی در نهایت به اتهام واهی جاسوسی برای ایران به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

الشیخ محمد حسن زین الدین

محمد حسن زین الدین یکی دیگر از علمای شیعه  و امام جماعت مسجد حضرت زینب در شهر سیهات بود که در تاریخ ۲۹ اوت سال ۲۰۱۶ توسط نیروهای امنیتی آل سعود بازداشت شد. بازداشت این روحانی شیعه به همراه تعداد دیگری از روحانیون از جمله سید جعفر العلوی و سید حبیب الخبار باعث واکنش دیده بان حقوق بشر به اقدامات سرکوبگرایانه سعودی شد و این سازمان در بیانیه ای خواستار تعهد عربستان به آزادی بیان و حفظ سلامت این زندانیان شد و تاکید کرد که این افراد باید فورا آزاد شوند.

الشیخ محمد العطیة 

شیخ محمد العطیه اهل منطقة الشرقیه و شهر القطیف بود، اما مدتی قبل از بازداشت در جده ساکن شده و به عنوان مربی آکادمی فنی در جده فعالیت می کرد. او مدرک فوق لیسانس خود را در فقه اسلامی و دکترای خود را در وحدت اسلامی دریافت کرده است. وی یکی از اعضای مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی است.

شیخ العطیه به اعتدال و فعالیت‌های خود در دعوت به وحدت و کنار گذاشتن فرقه‌گرایی و تفرقه بین مذاهب معروف است ، با این وجود رژیم آل سعود او را از برپایی نماز جماعت در شهر جده منع کرده و مدتی بعد او ربوده شد. العطیه یکی از افرادی است که در پرونده معروف به تیم جاسوسی برای ایران بازداشت شد و مقامات آل سعود حکم جایرانه اعدام را برای او در نظر گرفته اند. ادعای عربستان در بازداشت عده ای از افراد برجسته از جامعه شیعی که جایگاه بالایی در محافل علمی داشته و به اخلاص و امانت داری معروف بودند، با واکنش و محکومیت گسترده از سوی اهالی قطیف و الاحساء و جامعه جهانی مواجه شد. بر اساس رأی ظالمانه دادگاه سعودی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، ۱۳ نفر در این پرونده به اعدام محکوم شده اند.

شیخ جلال آل جمال

شیخ جلال آل جمال یکی از روحانیون ساکن العوامیه است که ۲۵ فوریه ۲۰۱۲ از سوی نظامیان آل سعود دستگیر شد. ولی یک سال بعد نیروهای امنیتی مجبور به آزاد کردن وی از زندان شدند.

"شیخ جلال" شبکه خبری "العوامیه علی الشبکه" را اداره می کرد، او در این شبکه تلویزیونی از سیاستهای سرکوبگرانه رژیم سعودی انتقاد می کرد و تظاهرات منطقه الشرقیه عربستان را هم پوشش می داد. وی در زندان برای تحت فشار قرار دادن رژیم ال سعود دست به اعتصاب غذا زد، اما رژیم آل سعود با پوشش کشورهای غربی و آمریکا دست از ادامه خشونت های خود ضد زندانیان و مردم عربستان برنداشت.

آل جمال بار دیگر در سال ۲۰۱۴ ضمن تماس تلفنی به اداره ژاندارمری قطیف احضار شد و در آنجا بازداشت شد و برای تحقیقات بلافاصله به الدمام منتقل شد. دادگاه سعودی مجموعه ای از اتهامات واهی را ضد وی طراحی کرده که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تلاش برای ایجاد فساد و اختلال در امنیت و آرامش عمومی ، تولید و ذخیره موادی که می‌تواند به نظم عمومی آسیب بزند ، ایجاد سایت و دعوت به تظاهرات در آن، در اختیار داشتن و انتقال تصاویر ویدئویی مربوط به حوادث قطیف، نامه نگاری‌های الکترونیک در تحریک ضد دولت.

سید جعفر العلوی

سید جعفر العلوی امام جماعت مسجد جعفر طیار در شهر صفوی است که به همراه شیخ محمد حسن زین الدین در اوت ۲۰۱۶ به دست عمال سعودی بازداشت شده است. کمیته دفاع از حقوق بشر عربستان ضمن محکوم کردن این اقدام، سید جعفر العلوی را از علمای شناخته شده در عرصه فعالیت های دینی در منطقه قطیف توصیف کرد.

بازداشت این روحانی شیعی همزمان با موج گسترده ای از بازداشت روحانیون در سال ۲۰۱۶ بود که در نتیجه آن شیخ محمد حسن الحبیب امام جماعت مسجد امام رضا علیه السلام در شهر صفوی،  حسین جابر آل شاهین ، عبد الله جابر آل شاهین وعلی حسین آل لیل را به همراه تعداد دیگری از طلاب علوم دینی بازداشت کردند.

شیخ عبدالجلیل العیثان

نیروهای امنیتی آل سعود در سال ۲۰۱۳ با حمله وحشیانه به منزل این روحانی شیعی عربستان که در مکه مکرمه زندگی می کرد، او را بازداشت کرده و سیستم های الکترونیکی و موبایل ها و اموال موجود در منزل را مصادره کردند. این حمله با دهها نظامی و نیروهای امنیتی مسلح انجام شد. این روحانی عربستانی نیز در همان پرونده معروف تیم جاسوسی در میان تعداد دیگری از افراد برجسته شیعی دیگر بازداشت شد و در نتیجه رأی دادگاه که در سال ۲۰۱۶ صادر شد، به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

شیخ محمد حسن الحبیب

شیخ محمد الحبیب از اهالی شهر صفوی و یکی از برجسته‌ترین علمای دینی در استان القطیف و استاد درس خارج حوزه علمیه و امام جماعت مسجد امام رضا (ع) است. او مواضع مشخصی در تأیید جنبش مردمی سال ۲۰۱۲ و حمایت از شیخ شهید نمر باقر النمر دارد. او مکرراً در خطبه‌های نماز جمعه و محافل عمومی خواستار آزادی‌های عمومی و تحقق عدالت اجتماعی در جامعه سعودی شده و رفع تبعیض و مشارکت سیاسی مردم و آزادی تمامی افراد بازداشت به بهانه های سیاسی را مطالبه کرده بود. وی در سال ۲۰۱۲ بازداشت شیخ نمر را عملیاتی ربایشی توصیف کرده بود.

در سال ۲۰۱۲ نیروهای امنیتی حادثه بود این روحانی شیعه را در فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در الدمام در راه بازگشت از پادشاهی عمان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرد. او البته مدتی بعد از بازداشت آزاد شد.

شیخ الحبیب ارتباط تنگاتنگی با شیخ شهید نمر باقر النمر داشت و دختر شیخ شهید، عروس او و همسر فرزندش است. مراسم عقد این دو نفر در سال ۲۰۱۲ و زمانی برپا شد که شیخ شهید در زندان به سر می برد.

شیخ محمد الحبیب نهایتا در ژوئن سال ۲۰۱۶ به همراه سه تن دیگر از همراهان خود در شهر صفوی واقع در شمال قطیف بازداشت شد.

نتیجه گیری

گرچه گزارش‌های حقوقی‌ برخی مؤسسات بین‌المللی اقدامات عربستان در سرکوب سازماندهی‌شده شیعیان و روحانیون شیعه در مناطق شرقی از جمله قطیف و الاحساء را محکوم کرده و محدودیت‌های اعمال شده در اجرای مناسبات دینی شیعیان رد می کند، اما هیچ اقدام عملی و مجازات گونه‌ای برای ادامه این اقدامات در نظر نگرفته است. کشورهای غربی نیز ادعای دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی را دارند، نه تنها در برابر اقدامات سرکوب‌گرانه داخلی و خارجی دولت عربستان سکوت کرده اند، بلکه با قراردادهای تسلیحاتی و حتی فروش تسلیحات ممنوعه بین المللی، آنها را در ادامه این تجاوزها یاری می رسانند.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان