۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین صالحی; اگر آمریکا به تنهایی برجام را ترک کند، ایران احتمالا به آن متعهد می‌ماند
کد خبر: ۲۶۵۱۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۸ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با نشریه «اشپیگل» آلمان؛

صالحی; اگر آمریکا به تنهایی برجام را ترک کند، ایران احتمالا به آن متعهد می‌ماند

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت اگر آمریکا به تنهایی توافق هسته‌ای را ترک کند ولی دیگر طرف‌ها به آن پایبند بمانند، تهران احتمالا به برجام متعهد باقی می‌ماند.

صالحی; اگر آمریکا به تنهایی برجام را ترک کند، ایران احتمالا به آن متعهد می‌ماند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با نشریه «اشپیگل» آلمان گفت اگر آمریکا به تنهایی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را ترک کند، ایران به احتمال زیاد به آن متعهد باقی خواهد ماند.

 او در این گفتگوی اختصاصی اعلام کرد  در صورت لغو برجام «یک رقابت هسته‌ای (در منطقه) آغاز خواهد شد. »

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت در صورت منحل شدن توافق هسته‌ای،  دیگر طرف‌ها بیشتر از ایران متضرر خواهد شد و او به عنوان کسی که در مذاکرات و شکل‌گیری برجام نقش داشته دوست ندارد چنین روزی را ببیند.

صالحی در این مصاحبه گفت: «ما به طور دائم در حال ارزیابی منافع و هزینه‌هایمان در برابر برجام هستیم تا مطمئن شویم که متعهد ماندن به آن برایمان بیش از حد هزینه برنداشته باشد. اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، اما امضاکنندگان دیگر، یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بر سر عهد خود بمانند، ایران هم به احتمال زیاد به آن متعهد باقی خواهد ماند. اما اگر آمریکا برجام را ترک کند و کشور‌های اروپایی هم از آن پیروی کنند، آن وقت این توافق حتما منحل خواهد شد و ما هم باز می‌گردیم به شرایط پیش از برجام، دقیق‌تر بگویم، به شرایط بسیار فراتر از قبل از آن.»

او در ادامه این گفتگو درباره برطرف نشدن همه موانع بانکی و مالی برای ایران با وجود برداشته شدن تحریم‌ها خاطرنشان کرد: «آمریکا سعی بر مسموم کردن فضای بازار جهانی را دارد. آن‌ها در میان بنگاه‌های مالی ترس ایجاد می‌کنند، اما در عمل کار زیادی نمی‌توانند بکنند... تا به اینجا همه چیز در حد حرف و شعار بوده، اما این ادعا‌ها عملی شود، آن وقت اوضاع متفاوتی پیش خواهد آمد... اگر آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نکند آن وقت واشنگتن مرتکب نقض جدی برجام شده است.»

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان