۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۰ درصد جمعیت معتادان استان را زنان تشکیل می‌دهد
کد خبر: ۲۶۵۱۱۹ نویسنده: زهرا غلامرضایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۵ ساعت: ۹:۵۹ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی قزوین:

۱۰ درصد جمعیت معتادان استان را زنان تشکیل می‌دهد

معاون فرهنگ و پیشگیری سازمان بهزیستی قزوین بیان کرد: آمار دقیقی از کل زنان معتاد نداریم، اما تخمین زده می‌شود ۱۰ درصد جمعیت معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

۱۰ درصد جمعیت معتادان استان را زنان تشکیل می‌دهد
زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: مرکز اقامتی میان مدت "ساحل امن" با مجوز سازمان بهزیستی قزوین و با هدف ارائه خدمات درمانی جسمی، روانی و ایجاد بستر مناسب جهت تجربه زندگی بدون مواد برای بانوان مشغول فعالیت است.

وی افزود: این مرکز همزمان با هفته بهزیستی در تاریخ ۳۱ تیرماه سال جاری به بهره‌برداری رسید و با ظرفیت ۳۰ نفر مشغول فعالیت است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: کادر درمانی این مرکز شامل پزشک روانشناس بالینی، مددکار اجتماعی و همچنین مدیر داخلی مرکز است، بیماران پس از انجام سم زدایی زیر نظر پزشک وارد جلسات گروه درمانی و مشاوره فردی شده و درمان را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین مهارت‌های خودکنترلی و آموزش مهارت‌هایی زندگی و ایجاد شرایط برای افراد مقیم جهت ورود به گروه‌های خودیار از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

این مسئول تصریح کرد: اکنون ۱۶ نفر در مرکز "ساحل امن" مقیم هستند که از این میان ۱۰ نفر مطلقه، ۳ نفر متاهل و ۳ نفر مجرد است، میانگین سنی این افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال است و بیشتر آنها بین ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند، بیشترین مواد مصرفی این افراد نیز شیشه و هروئین است.

وی اظهار کرد: تاکید بر ساختار روانی مقیمان و افزایش سطح آگاهی بیمار جهت مقابله با وسوسه‌های مصرف و ایجاد شرایط برای تجربه زندگی بدون مواد از ویژگی‌های منحصر به فرد این مرکز است.

غلامرضایی درباره تسهیلات و حمایت‌های بعد از ترک گفت: شرایط ورود به اشتغال با آموزش و آماده سازی شغلی برای واجدین شرایط فراهم می‌شود؛ البته ایجاد زمینه برای دریافت تسهیلات بانکی نیز در صورت دارا بودن شرایط اولیه در دستور کار این مرکز قراردارد.

۲۲ مرکز اقامتی دارای مجوز فعالیت برای معتادان
وی ادامه داد: همچنین مراقبت‌های بعد از خروج حداقل برای شش ماه از طریق مددکاران مرکز قابل رصد است و پیگیری لازم باعث حفظ پاکی بیماران و ارائه کمک به موقع به مقیمان می‌شود.

معاون فرهنگ و پیشگیری بهزیستی درمورد تعداد کل معتادان زن اظهار کرد: آمار دقیقی از کل زنان معتاد نداریم، اما تخمین زده می‌شود ۱۰ درصد جمعیت معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: معاونت پیشگیری بهزیستی به منظور ارائه خدمات درمانی آموزشی مقیمان مرکز تا ۵۰ درصد از هزینه‌های درمانی این بیماران را بصورت یارانه پرداخت می‌کند.

این مسئول اذعان کرد: از خدمات دیگر سازمان به این افراد، تحت پوشش حمایتی قرار دادن فرزندان آنان در مراکز نگهداری بهزیستی است.

غلامرضایی در پایان گفت: هم‌اکنون در استان قزوین ۲۲ مرکز اقامتی دارای مجوز فعالیت وجود دارد که از این میان ۲۱ مرکز برای مردان و یک مرکز برای بانوان معتاد خدمت رسانی می‌کنند.
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان