۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا اولین حمله اتمی کره‌شمالی از مرکز نظامی-هسته‌ای «پونگی ری» انجام می‌شود؟ + تصاویر و مشخصات
کد خبر: ۲۶۵۰۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۳ ساعت: ۱۴:۳۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

آیا اولین حمله اتمی کره‌شمالی از مرکز نظامی-هسته‌ای «پونگی ری» انجام می‌شود؟ + تصاویر و مشخصات

گزارش منابع میدانی نشان می‌دهد که مرکز وقوع زمین لرزه کره‌شمالی در نزدیکی تاسیسات اتمی پونگی ری در شرق این کشور است.

آیا اولین حمله اتمی کره‌شمالی از مرکز نظامی-هسته‌ای «پونگی ری» انجام می‌شود؟ + تصاویر و مشخصات
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین ، در ماه‌های اخیر تنش‌های دو کشور آمریکا و کره شمالی بر سر مسائل مرتبط با برنامه موشکی-هسته ای کره شمالی بالا گرفته است.


با انجام اقدامات تحریک آمیز آمریکا در منطقه از یکسو و آزمایش های موشکی کره شمالی از سوی دیگر شبه جزیره کره به سمت یک جنگ تمام عیار پیش می رود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در این زمینه می‌گوید: من نمی‌توانم از اوضاع کنونی در شبه جزیره کره غافل باشم، بویژه در شرایطی که اوضاع آن اخیرا بحرانی شد و در حال پیش رفتن به سمت درگیری گسترده و بزرگ است.

پوتین گفت: روسیه معتقد است که توقف برنامه‌های موشکی-هسته‌ای کره شمالی فقط از راه اعمال فشار به پیونگ یانگ اشتباه است و چشم اندازی ندارد. حل بحران این منطقه از راه باز شدن گفت‌و‌گوی مستقیم بین همه طرف‌ها بدون تعیین پیش شرط ضرورت دارد. تحرکات تحریک آمیز و فشار و اظهارات تند و سلطه جویانه، راه حل مناسبی نیست. روسیه و چین یک نقشه راه برای حل بحران شبه جزیره کره ارائه کردند که هدفش کاهش تدریجی تنش‌ها و ایجاد مکانیزم صلح و امنیت پایدار بوده است.

در حقیقت همه کشورهای اطراف کره شمالی و حتی کشورهایی که از این کشور فاصله دارند با نگرانی تحولات شبه جزیره کره را دنبال می‌کنند. اما اخیرا خبری در محافل رسانه ای منتشر شد که از آن به عنوان بزرگترین آزمایش اتمی کره شمالی در سال های اخیر یاد شده است.

مرکز لرزه‌نگاری چین اخیرا گزارش داد: گمان می‌رود زمین لرزه‌ای در کره شمالی ثبت شده که بر اثر انفجار روی داده باشد. این سازمان در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود قرار داد، اعلام کرد این زمین لرزه ساعت یازده و سی دقیقه صبح (سه و سی دقیقه به وقت گرینویچ) روی داد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد کره جنوبی برای بحث درباره زمین‌لرزه کره شمالی، نشست شورای امنیت ملی تشکیل می‌دهد. منابع رسانه‌ای معتقدند که زمین لرزه‌های قبلی در کره شمالی به سبب آزمایش‌های هسته‌ای بوده است و همین مساله گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر مطرح کرده است. کره شمالی ساعاتی پیش از این زمین‌لرزه اعلام کرد یک بمب هیدروژنی پیشرفته‌ ساخته است که قدرت تخریب زیادی دارد و برروی یک موشک بالستیک قاره‌پیما قابل بارگذاری است.

گاردین درباره آزمایش اتمی کره شمالی می گوید: «این آزمایش برای کسانی که برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ را از نزدیک دنبال می‌کردند، شگفت آور نبود؛ چرا که از ماه آوریل تحلیلگران در گروه موسوم به «نورث 38» اعلام کرده بودند کره شمالی قصد چنین کاری را دارد. همچنین دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی از هفته گذشته چنین پیش بینی را انجام داده بود. این آزمایش به طور کلی اوضاع در شبه جزیره کره را تغییر نمی‌دهد؛ اما مسأله ای که همچنان بعید به نظر می رسد، وجود دیپلماسی است که به دولت ترامپ باز می گردد. دولت ترامپ باید مشخص کند آیا می‌خواهد این فرصت را در گفتگوی مستقیم با پیونگ یانگ ادامه دهد یا همچنان به مسیر مشوش نمایش قدرت و افزایش تحریم ها از سوی سازمان ملل و تحریم های ثانویه ادامه خواهد داد.»

گزارش منابع میدانی نشان می دهد که مرکز وقوع زمین لرزه در نزدیکی تاسیسات اتمی پونگی ری است. پونگی ری (Punggye-ri Nuclear Test Site) یکی از مراکز هسته ای (و نظامی) کره شمالی است که در شرق این کشور و در منطقه "کیلجو" (Kilju County) و استان "همگ یونگ"(North Hamgyong Province) واقع شده است.

آیا اولین حمله اتمی کره‌شمالی از مرکز نظامی-هسته ای

این مرکز اتمی در شمال شرق کره شمالی واقع شده و در سال های 2006، 2009، 2013 و 2016 میزبان آزمایش های اتمی این کشور بوده است. البته حد فاصل سال های 1993 تا 2016 نیز این مرکز اتمی میزبان آزمایش های موشکی «پیونگ یانگ» نیز بوده است. در سال 2013 میلادی وبگاه نورث 38 گزارش داد که عمليات حفر يک تونل در سايت پونگی-ری نزديک ورودی غربی اين تأسيسات جايی که پيونگ يانگ آزمايش‌های هسته‌ای خود را در سال 2006 و احتمالا 2013 انجام داد، در جريان است. تصاوير ماهواره‌ايی تشکيل تلی از خاک را ثبت کرده است.

 

آیا اولین حمله اتمی کره‌شمالی از مرکز نظامی-هسته ای

 

آیا اولین حمله اتمی کره‌شمالی از مرکز نظامی-هسته ای


در این زمینه کشورهای همپیمان آمریکا با نگرانی از این زمین لرزه بزرگ در کره شمالی آن را به ششمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ مرتبط کردند. دونالد ترامپ نیز همچون همیشه با یک توئیت نارضایتی خود را از این آزمایش احتمالی کره شمالی نشان داد. ترامپ در پیام‌های توئیتری خود اینگونه به اقدامات پیونگ یونگ واکنش نشان داد: « کره شمالی یک آزمایش هسته ای بزرگ انجام داده است. اظهارات و اقدامات آنها در قبال آمریکا ابعاد بسیار خصمانه و خطرناکی گرفته است. کره شمالی یک کشور سرکش است که تهدید بزرگی برای چین به شمار می‌رود و مایه شرمندگی این کشور که در صدد کمک است و به موفقیت کمی دست یافته، شده است. کره جنوبی همانطور که من به آنها گفتم، فهمید که مذاکره با کره شمالی برای دعوت به آرامش اثر گذار نیست، آنها فقط یک چیز (جنگ) را می فهمند! ».

آیا اولین حمله اتمی کره‌شمالی از مرکز نظامی-هسته ای
اما سوال اینجاست که آیا واقعا دونالد ترامپ توانایی به راه انداختن یک جنگ مطلقا پیروز را در شبه جزیره کره دارد؟ تحلیلگران معتقدند که آمریکا در شرایط کنونی نمی تواند یک جنگ بزرگ را در منطقه شرق آسیا به راه بیندازد.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این زمینه می‌گوید:«کره شمالی در عمل گزینه نظامی را از روی میز آمریکا برداشته و خیلی به تهدیدهای آمریکایی‌ها توجه نکرده است. آمریکایی‌ها در عمل گزینه نظامی ندارند چرا که هزاران سرباز آمریکایی اکنون در کره جنوبی و ژاپن مستقرند و به خوبی می‌دانند اگر از گزینه نظامی استفاده کنند، سربازانشان هدف قرار گرفته می‌شود.»

وی افزود:« کره شمالی گرچه در حوزه اقتصادی موفق نبوده؛ اما در حوزه امنیتی توانسته گزینه نظامی را از آمریکا بگیرد.»


البته کره شمالی بارها به آمریکا درباره به راه انداختن یک جنگ بزرگ در منطقه هشدار داده است و گفته آماده رویارویی نظامی با آمریکاست. جابه‌جایی موشک های بالستیک کره شمالی از مرکز به شمال شرق و شرق این کشور در ماه های اخیر نشان می‌دهد که کره شمالی از مدت ها پیش تهدیدات آمریکا را تشخیص داده و نسبت به آن آمادگی لازم را کسب کرده است.


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان