۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین قزوین می‌تواند به عنوان قطب ورزش ملی چوگان معرفی شود
کد خبر: ۲۶۵۰۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۲ ساعت: ۹:۱۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

قزوین می‌تواند به عنوان قطب ورزش ملی چوگان معرفی شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: با توجه به این پیشینه غنی تاریخی، شهر قزوین می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌ها و مهدبازی چوگان معرفی شود.

قزوین می‌تواند به عنوان قطب ورزش ملی چوگان معرفی شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ به مناسبت بزرگداشت روز قزوین، بازی ملی میراثی چوگان بین دو تیم کاسپین قزوین و خونان بوئین زهرا در میدان چوگان دولتخانه صفوی برگزار شد.

در ابتدای این مسابقه محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین به دوستداران ورزش و سنت‌های ایرانی، از چوگان به عنوان اصیل‌ترین و کهن‌ترین ورزش امروزی ایران نام برد و گفت: قدمت و پیشینه بازی اصیل و ملی چوگان در کشور ما از مرز تاریخ عبور کرده و به اسطوره رسیده به طوری که فردوسی شاعر بلندآوازه ایران در شاهنامه گزارش‌هایی از بازی چوگان بیان می‌کند که به روزگار سیاوش برمی‌گردد و بنیان این بازی را در کشور به هزاره‌های دور می‌رساند که تا امروز ادامه یافته است.

حضرتی با اشاره به قدمت بازی چوگان در شهر قزوین اظهار داشت: طبق گزارش‌های تاریخی، چوگان در ایران در حدود 400 سال پیش و در عصر صفویه برگزار می‌شده که قزوین به عنوان تختگاه صفویان میدان رسمی چوگان داشته است. در سفرنامه‌های گردشگران خارجی آمده که شاه عباس مانند یک سوارکار چابک و تیزچنگ در این میدان حضور داشته و به بازی چوگان می‌پرداخته است.

وی گفت: با توجه به این پیشینه غنی تاریخی، شهر قزوین می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌ها و مهدبازی چوگان معرفی شود.

این مسئول افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدام‌های بسیار خوبی برای ثبت و تکمیل پرونده ثبت جهانی این ورزش صورت گرفته و استان قزوین هم به عنوان یکی از مناطق مهم در شکل‌گیری و تداوم چوگان مطرح بوده است و طی سه سال گذشته 3 بار شاهد برپایی مسابقات چوگان در میدان چوگان دولتخانه صفوی بوده‌ایم و این مسابقه‌ به مناسبت هفته قزوین، حاصل تلاش و سرمایه گذاری فدراسیون چوگان کشور در روستای خونان از توابع شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین است که یکی از مناطق مستعد چوگان کشور به شمار می‌رود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص روند شکل‌گیری تیم چوگان در روستای خونان یادآور شد: روستای خونان به لحاظ منابع انسانی جوان و علاقمند و توجه به سنت‎ها و آیین‌های فرهنگی ایرانی یکی از روستاهای مستعد برای فراگیری چوگان است که با شناسایی و انتخاب افراد و سرمایه‌گذاری، آموزش توسط فدراسیون چوگان کشور چند تیم بسیار ورزیده در این روستا تشکیل شد و امیدوارم با توجه به ظرفیتی که در روستای خونان وجود دارد، به زودی شاهد رویدادهای خوب و سازنده‌ای در این منطقه باشیم.

گفتنی است؛ دوره دیگر مسابقات چوگان به مناسبت نکوداشت روز قزوین و در آستانه عید امامت و ولایت (غدیر خم) عصر روز جمعه 17 شهریور در میدان چوگان دولتخانه صفوی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان