۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین رد پای رئیس دفتر ریاست جمهوری در تغییر استانداران سراسر کشور/ رقابت کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالی برای رسیدن به کاخ های استانداری
کد خبر: ۲۶۴۹۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۹ ساعت: ۹:۱۹ ↗ لینک کوتاه

پشت پرده‌‌ی سفر واعظی به تبریز و ارتباط آن با تغییر استانداران؛

رد پای رئیس دفتر ریاست جمهوری در تغییر استانداران سراسر کشور/ رقابت کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالی برای رسیدن به کاخ های استانداری

حضور چهره‌‌هایی همچون رحمانی و چیت‌‌چیان و اختلاف شدید پوری‌‌حسینی با نمایندگان آذربایجان‌‌شرقی در مجلس، از شانس رئیس ستاد انتخابات روحانی برای استاندار شدن می‌‌کاهد.

رد پای رئیس دفتر ریاست جمهوری در تغییر استانداران سراسر کشور/ رقابت کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالی برای رسیدن به کاخ های استانداری
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، درپی اظهارات وزیر کشور مبنی‌‌بر تغییر تعدادی از استانداران تا پایان شهریورماه سال جاری، گمانه‌‌زنی‌‌ها در رابطه با جابجایی اسماعیل جبارزاده قوت یافته و رسانه‌‌ها از قطعیت عدم استمرار حضور جبارزاده در کاخ استانداری آذربایجان‌‌شرقی خبر می‌‌دهند.
رد پای رئیس دفتر ریاست جمهوری در تغییر استانداران سراسر کشور/ رقابت کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالی برای رسیدن به کاخ های استانداری

از سویی دیگر تحلیلگران بر این باورند سفر اخیر رئیس دفتر ریاست‌‌جمهوری به تبریز هم به‌‌منظور بررسی عملکرد جبارزاده بوده و واعظی با دو طیف به گفت‌‌وگو نشسته است که برخلاف گروه اول، اصلاح‌‌طلبان با گلایه‌‌مندی از عملکرد استاندار آذربایجان‌‌شرقی بر واعظی تاثیر بیشتری گذاشته‌‌اند.

شانس دو کاندیدای اولیه‌‌ی اصلاح‌‌طلبان برای تصدی پست استانداری چقدر است؟

هرچند به‌‌صورت جد گزینه‌‌های جایگزین استاندار آذربایجان‌‌شرقی مطرح نشده اما آقایان پوری‌‌حسینی و علی‌‌اصغر الموسوی دو چهره‌‌ای هستند که از مدت‌‌ها قبل نام‌‌شان برای تصدی پست استانداری مطرح است و شانس رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی کشور برای رسیدن به کرسی مدیریت اجرایی استان بیشتر از کاندیدای شکست‌‌خورده انتخابات مجلس به نظر می‌‌رسد.

پوری‌‌حسینی که در زمان انتخابات ریاست ستاد روحانی را برعهده داشت، مورد قبول اصلاح‌‌طلبان است و به‌‌خاطر داشتن مواضع سیاسی نسبتاً تند، اصلاح‌‌طلبان او را به جبارزاده ترجیح می‌‌دهند. از منظر جریان حامی دولت اسماعیل جبارزاده نتوانسته در عرصه‌‌ی سیاسی از حقوقِ اصلاح‌‌طلبان دفاع و در ارائه‌‌ی سهم و کرسی به آنان، عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد.

اسماعیل جبارزاده در دوراهیِ وزارت و تجارت!

باتوجه به فشار اصلاح‌‌طلبان به وزارت کشور برای تغییر استاندار آذربایجان‌‌شرقی در طی 2 سال اخیر بعید به نظر می‌‌رسد حکم جبارزاده تمدید شود و در این صورت او در یکی از وزارتخانه‌‌ها در مقام معاون ایفای نقش خواهد کرد و یا با رها کردن سیاست، به کار قبلی خود یعنی تجارت باز خواهد گشت.

باتوجه به فقدان کرسی‌‌های وزارت علوم و نیرو اخباری مبنی بر احتمال حضور جبارزاده در یکی از این دو وزارتخانه از سوی برخی رسانه‌‌ها در فضای مجازی منتشر می‌‌شود لکن از آنجایی که استاندار آذربایجان‌‌شرقی در هیچ‌‌یک از این دو حوزه تخصصی ندارد، احتمال وزیر شدن او نزدیک به صفر است.

دیوار 6 نماینده تبریز و نارضایتی اهالی صنعت در برابر پوری‌‌حسینی

ناگفته نماند 6 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو بر سر واگذاری کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز به شریعت‌‌زاده و مخالفت معاون وزیر اقتصاد با ارائه این کارخانه به شستا، با پوری‌‌حسینی اختلافات شدیدی دارند و دامنه‌‌ی این اختلاف نظرها تا حدی پیش رفته که رئیس ستاد انتخابات روحانی در آذربایجان‌‌شرقی علیه تعدادی از نماینده‌‌ها اعم از اصلاح‌‌طلب و اصولگرا اظهارات شدیداللحنی بیان و آنان را تهدبد به شکایت کرده است.

در چنین شرایطی بعید نیست نمایندگان‌‌ آذربایجان‌‌شرقی با حضور پوری‌‌حسینی در استانداری آذربایجان‌‌شرقی مخالفت کنند و این‌‌بار در زور آزمایی بین نمایندگان ملت و گزینه‌‌ی دولت، وکلای مردم پیروز شوند.

کاندیداهای اعتدالی در مسیر تهران-تبریز/ آیا رحمانی استاندار می‌‌شود؟

حال این سوال مطرح می‌‌شود که در صورت منتفی شدن حضور پوری‌‌حسینی در کاخ استانداری آذربایجان‌‌شرقی چه کسی جایگزین جبارزاده می‌‌شود؟ پاسخ این سوال زیاد دشوار نیست چراکه علاوه بر رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی کشور افرادی همچون چیت‌‌چیان و رضا رحمانی نیز قابلیت ایفای نقش در کسوت استانداری را دارند.

باتوجه به خداحافظی چیت‌‌چیان از وزارت نیرو و تغییرات مدیریتی در وزارت صنعت و معدن، بازگشت وزیر سابق نیرو و قائم مقام نعمت زاده به آذربایجان‌‌شرقی امری قابل تحقق است و روحیه‌‌ی دولت روحانی در عدم بکارگیری افراد تندرو، شانس چیت‌‌چیان و رحمانی را برای استاندار شدن دوچندان می‌‌کند.

از آنجایی که همکاری صادق نجفی با شریعت‌‌مداری و حضور او در وزارت صنعت و معدن بالا گرفته است، حضور شهردار سابق تبریز در کاخ استانداری منتفی می‌‌باشد و عملاً با ایفای نقش نجفی در وزارت صنعت جایی برای رحمانی نمی‌‌ماند و این باعث می‌‌شود بیشتر به استانداری نزدیک‌‌تر گردد و به‌‌خاطر سوابق مدیریتی‌‌اش در حوزه صنعت یک سر و گردن بالاتر از چیت‌‌چیان باشد.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان