۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قول‌های اقتصادی رئیس جمهور چه شدند؟
کد خبر: ۲۶۴۹۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ ساعت: ۱۱:۳۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

قول‌های اقتصادی رئیس جمهور چه شدند؟

وزرای دولت دوازدهم هفته پیش برای تحقق وعده‌هایی که رئیس‌جمهور داده است، سوگند خوردند؛ از جمله وعده‌ها آن بود که کابینه جوان‌تری بر سر کار خواهد آمد.

قول‌های اقتصادی رئیس جمهور چه شدند؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، حسن روحانی در نشست خبری اول خرداد گفته بود: «معتقدم نه‌تنها سن دولت، بلکه سن مدیریت در کشور باید کاهش یابد. به سازمان اداری و استخدامی چند ماه پیش دستور دادم که در این زمینه کار کند. برای اینکه بتوانیم سن مدیریت را پنج سال کاهش دهیم، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم. طرحی را برای استخدام جوانان نخبه در همه وزارتخانه‌ها در سطح مشاوران وزرا در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند در آینده مسئولیت را برعهده گیرند.»

این وعده از آن رو مهم بود که دولت یازدهم مسن‌ترین دولت بعد از پیروزی انقلاب بود و بر آن خورده زیاد گرفته می‌شد؛ بر آنکه پیر است.

«کابینه نسبت به کابینه قبل تغییر خواهد یافت و از سن متوسط هم جوان‌تر خواهد شد.» این همان جمله‌ای بود که حسن روحانی در برنامه انتخاباتی خود که از شبکه خبر در 11 اردیبهشت پخش می‌شد، گفت و این خبر از آن می‌داد که روحانی تصمیم دارد در کابینه دولت دوم خود وزرایی را که طی چهارسال اخیر مورد انتقاد هر دو جریان سیاسی قرار بگیرند، تغییر دهد. به‌رغم چنین وعده صریحی دولت نسبت به قبل یک‌سال پیرتر هم شد و از وزیر زن نیز خبری نشد. وی در جلسه رای اعتماد در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا دولت دوازدهم جوان‌تر نشده است، گفت: «به هر حال از تفصیلش بگذریم، نشد.»

البته رئیس‌جمهور در همان جلسه تصریح کرد که در گزینش وزرا فشاری بر او نبوده است: «هیچ‌فشاری در این زمینه روی رئیس‌جمهور نبود.»

مساله چندان شفاف نشد با اینکه شفاف‌سازی هم وعده‌ خوبی بود و یادش را همواره باید گرامی داشت. با این همه حسن روحانی هنگام معرفی وزرا، از مجلسیان خواست که به جوانان اعتماد کنند: «اعتماد کنیم. به اعتقاد من ما می‌توانیم یک جوان را بیاوریم کمااینکه در اول انقلاب این کار را کردیم و در بسیاری از موارد موفق بودیم.»

با این حال بازخوانی مواردی که روحانی در ابتدای دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم داد، نشان می‌دهد که ایشان همچنان بر اجرا کردن وعده‌ها مُصر است و گاه از وزرایش خواهش می‌کند که آنها را اجرایی کنند:

 جلسه رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم

«من خواهش می‌کنم دست از بنگاه‌داری و تصدی‌گری برداریم و اقتصاد را به بخش غیردولتی بسپاریم.»
  21 مهر 1394

«اقتصاد دولتی کارایی لازم را ندارد. »
   10 بهمن 1393

«دولت در غیر امور لازم باید تصدی‌گری را کنار بگذارد.»
  11 اسفند 1394

«دولت هیچ‌گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودرو و کل صنعت نخواهد داشت.»


  مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری یازدهم


«دولت هیچ‌گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودرو و کل صنعت نخواهد داشت.»
   29 مرداد 1396

«این وزارتخانه‌های ما باید سبک شوند.»

از چنین سخنان مشابهی که البته جزء محکمات وعده‌ها هستند، بگذریم، به وعده‌های خردتری چون اتمام مسکن مهر می‌رسیم که زمان‌بندی مشخص‌تری دارند.

حسن روحانی 12 بهمن 1395 در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم درباره مسکن مهر گفته بود:‌ «مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد. مسجد، کلانتری، مدرسه، گاز، برق، آب و جاده در این مسکن‌ها نبود. بر این اساس دولت به مشکل برخورد، با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.»

محسن نریمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید هم در 16 دی 95 خبر از اتمام مسکن مهر تا انتهای دولت یازدهم داده بود و به همین منظور با رئیس روابط‌عمومی شرکت عمران شهرهای جدید گفت‌وگوی کوتاهی به عمل آمد و وی گفت: «نریمان اینگونه عنوان کرد که به غیر از پرند و پردیس که کلنگ این شهرها دیرتر به زمین خورده بود، ما باقی شهرهای جدید را افتتاح خواهد شد. یک بخش آن در هفته اخیر در حدود 20 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید در هفته دولت و مابقی تا دهه فجر به اتمام خواهد رسید.»

وعده‌هایی را هم پورسیدآقایی، مدیرعامل قبلی راه‌آهن داده بود که تا قبل از پایان دولت یازدهم راه‌آهن برقی تهران- مشهد، به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه کارش تا الان تمام نشده باشد، بلکه هنوز شروع نشده است، ولی در مرداد امسال قراردادش با شرکت CMC چین منعقد شد.  مازیار یزدانی، معاون زیربنایی راه‌آهن کشور درخصوص تاخیر در اجرای این پروژه مهم می‌گوید که دو سال بوروکراسی ارتباط بانکی آن طول کشید و درنهایت این پروژه توسط اگزیم بانک چین و بانک صنعت و معدن ایران فاینانس شد.

دفترچه‌های تامین اجتماعی هم قرار بود که تا پایان دولت دوازدهم جمع و الکترونیکی شود، ولی آنچه از شواهد پیداست هنوز کار بسیار زیادی تا محقق شدن این وعده باقی مانده و تاکنون صرفا مقدمات آن فراهم شده است. بهروز کریمی، مدیرکل نام‌نویسی سازمان تامین‌ اجتماعی در این خصوص می‌گوید: «به‌عنوان پایلوت در استان یزد یک بخشی را راه‌اندازی کردیم و نسخه‌های الکترونیک یرا که در بیمارستان‌ها و بخش بستری استان یزد تولید می‌شود به داروخانه‌ها و سیستم اسناد پزشکی سازمان متصل کردیم. اینها در مرحله تست و پایلوت هستند که اگر نتایجش در استان یزد موفقیت‌آمیز باشد، به بقیه استان‌های کشور تسریعش خواهیم داد.»




انتهای پیام/1404
منبع: فرهیختگان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان