۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین فقر مطلق را تا پایان دولت از بین می‌بریم/انتخاب بهشت و جهنم با خود مردم است/در مقابل خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم
کد خبر: ۲۶۴۹۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

رئيس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

فقر مطلق را تا پایان دولت از بین می‌بریم/انتخاب بهشت و جهنم با خود مردم است/در مقابل خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم

رئیس‌جمهور گفت: انتخاب بهشت و جهنم با خود مردم است و نمی توان کسی را به زور به مسیر هدایت کشید.

فقر مطلق را تا پایان دولت از بین می‌بریم/انتخاب بهشت و جهنم با خود مردم است/در مقابل خطای دیگران در برجام دست روی دست نمی‌گذاریم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانى رييس جمهور كشورمان در گفت و گوى تلويزيونىامروز خود با مردم اظهار داشت: هفته دولت كه به مناسبت شهادت شهيدان و رجايى نامگذارى شده را به ملت ايران و خانواده بزرگ دولت تبريك عرض ميكنم. 


وى افزود:ملت ايران در روز ٢٩ ارديبهشت حماسه افريد و در سايه اين حماسه بزرگ دولت دوازدهم مشروعيت يافت و فعاليت خود را اغاز كرد.

 روحانى با اشاره به فرايند انتخاب وزراى دولت دوازدهم ادامه داد:بعد از انتخابات، رايزنى ها براى تشكيل كابينه آغاز شد و مرحله قانونى آن كه مراسم تنفيذ و تحليف بود، صورت گرفت بنابراين با همه جناح ها و چهره هاى معروف سياسى و احزاب مشورت كردم و با پيشنهاداتى كه داشتند كابينه جديد شكل گرفت.

رييس جمهور درباره تفاوت دولت يازدهم با درلت دوازدهم گفت: با اعضاى كابينه دوازدهم بصورت مستقيم و غير مستقيم طی چهار سال گذشته همكارى داشتم البته نيمى از كابينه جديد از وزراى سابق هستند كه مجددا از مجلس راى اعتماد گرفتند مابقى وزرا هم معاونان وزرا بودند كه با انها همكارى و آشنايی داشتم.

رييس قوه مجريه خاطرنشان كرد: دولت دوازدهم با مشورت و شناخت بيشتر كار خود را آغاز كرد و از انجايى كه نيمى از وزرا از وزراى دولت يازدهم هستند به مسير و راه آشنايى دارند چراكه برنامه ما كامل كردن برنامه هاى دولت قبل است.

وى با بيان اينكه امروز شرايط بهترى براى خدمت به مردم است، تصريح كرد: در آغاز فعاليت دولت يازدهم با مشكلات بزرگى روبرو بوديم اما خوشبختانه امروز آن مشكلات يا از بين رفته و يا اينكه كاهش يافته است.

روحانى اظهار داشت:متاسفانه ما با بيكارى، تورم و رشد منفى اقتصادى روبه رو بوديم همچنين مردم با مشكلات مذاكرات هسته اى مواجه بودند به طورى كه گروههايی براى مذاكره می رفتند و بر ميگشتند و قطعنامه ها هم در شوراى امنيت عليه كشورمان صادر ميشد ، اما خوشبختانه امروز با مشاركت مردم ميتوانيم مشكلات كشور را برطرف كنيم.

 وی ادامه داد: در کابینه ما سه نفر از خانم ها حضور دارند از افکار و نظرات آنان استفاده می کنیم، قبلا هم در سمت های مدیریتی یا دانشگاهی این سه نفر حضور داشتند، معنای استفاده از جوانان یا بانوان به این معنا نیست که در هیئت وزیران چند نفر هستند.

 رئیس جمهور اضافه کرد: ما در دستگاه اجرایی جامعه ای بزرگ داریم چیزی حدود سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم، ما جمعیت بزرگی بازنشسته داریم که آنان هم جزو خانواده دولت هستند و مجموع اینها با خانواده هایشان جمعیتی پنج میلیون نفری است. وقتی ما می گوییم دستگاه اجرایی یعنی باید همه آن سه میلیون نفر را در نظر بگیریم و بحث فقط آن سی نفری نیست که دور آن نیز بیضی نشسته اند.

 روحانی گفت: ما علاقمندیم در بخش های دیگر هم جوانان و بانوان فعال باشند در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی می بینیم که بانوان فعال هستند، مقصود من همه قوا و همه بخش هایی است که به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند، ما باید هم از جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم و آنان بتوانند از ظرفیت خودشان در بخش های مدیریتی به کشورشان خدمت برسانند اصل بر شایسته سالاری است و اصل بر وابستگی به جناح، گروه و مذهب نیست.

نسبت به انتخاب کابینه من تحت فشار نبودم

روحانی گفت: آن مصوبه ای که به سی درصد اشاره کردم نسبت به بانوان و جوانان است نسبت به مذاهب مختلف هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم ما تاکید داشتیم، می دانید که بخشی بخشداران ما، فرمانداران و معاونین استانداران و معاونین وزرای ما از اهل سنت بودند آنان برادران بسیار عزیز و هموطنان ما هستند همه ایرانیان باید بتوانند از فرصتی که پیش روی آنان است به خوبی استفاده کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه شما فرمودی که برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار نبودید و مشورت های گسترده ای در این مورد انجام دادید اما نسبت به شما انتقاداتی بعضا مطرح شد و تعبیر سهم خواهی هم از این گفته ها شد توضیح بفرمائید که این سندیت داشته یا رسانه ای بوده است؟ اظهار داشت: ما از انتقاد همه عزیزان استقبال می کنیم گاهی وقت ها ممکن است انتقادها خیلی دقیق نباشد و گاهی هم دقیق باشد در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا مردم باید آزاد باشند و نقد کنند اما نسبت به کابینه من تحت فشار نبودم یعنی ممکن است که جناح ها نقطه نظراتی داشتند و آن را مطرح می کردند.

وی بیان کرد: اما اینکه من نسبت به وزیرم تحت فشار تصمیم گرفته باشم یعنی جناحی یا گروهی به من فشار آورده باشد و بخاطر رضایت آنان وزیری را انتخاب کرده باشم اصلا اینگونه نبوده است هم با آنان مشورت کردم هم نظراتشان را گفتند،من هئیت رئیسه هر سه فراکسیون را خواستم و با آنان صحبت کردم و از آنان مشورت گرفتم بنابراین اصل مشورت درست است اما اینکه افراد یا جناح ها سهم خواهی کنند طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد خودش یا وابستگان فکری خودش در مناصب مختلف فعالیت کنند و نظرات را بهتر اعمال کنند این به نظرم اشکالی ندارد اما دولت دوازدهم همچون دولت قبل فرا جناحی است البته همه وزرا و مسئولیت بلند پایه بخش اجرایی به اصول پایبند، معتقد به اصلاح در امور و معتدل هستند. ما وابستگی جناحی را اصل قرار ندادیم.

روحانی درباره زمان نهایی شدن وزرای علوم و نیرو، گفت: نسبت به وزرا مجلس طبق وظایف خود عمل کرد، دو چیز دلمان میخواست ولی نشد، من دلم میخواست آن لایحه ای که با دو فوریت به مجلس شورای اسلامی دادیم برای اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه و همچنین راه و شهرسازی به دو وزارتخانه تفکیک شود و سازمان ملی جوانان از وزارتخانه ورزش و جوانان جدا شود این لایحه هنوز اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: من دلم میخواست قبل از اینکه وزرا را معرفی کنم این لایحه تصویب میشد اگر نمایندگان در هر زمانی به این لایحه رای بدهند تغییراتی مجدد در کابینه و آن ترمیم میشود، نسبت به وزیر علوم من نتوانستم در زمانی که میخواستم همه وزرا را معرفی کنم، این وزیر را هم معرفی کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: فردی را که مشخص کرده بودم درست حدود بیست و چهار ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داد و من در آن فرصت نمی توانستم وزیر جدید انتخاب کنم و نمیخواستم ارائه لیست به تاخیر بیفتد، وزیر نیرو هم نتوانست رای به اندازه کافی در مجلس کسب کند بنابراین این دوتا وزیر باقی ماندند، امیدوارم در هفته های آینده یا هفته های اولیه مهر ماه بتوانیم این دو وزیر را معرفی کنیم.

روحانی در پاسخ به اینکه در دیدار اخیر کابینه دوازدهم با رهبری معظم انقلاب، ایشان بر انسجام دولت و کار گروهی و تیمی اشاره داشتند، برای دستیابی به این هدف مهم چه برنامه هایی در دستور کار دارید، گفت: هماهنگی و مسئولیت مشترک در دولت یک اصل است و همه وزرا و رئیس جمهور مسئولیت مشترک دارند ما هر چه هماهنگ تر باشیم بهتر می توانیم به مردم خدمت رسانی کنیم. به نظرم دولت دوازدهم نسبت به یازدهم هماهنگ تر است یکی از اصول برای انتخاب من نسبت به وزرا و معاونین همین بود البته در که با هماهنگی بیشتری با هم کار کنیم البته در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن صورت نبود که در بعضی از رسانه ها منعکس بود. به طور طبیعی ناهماهنگی هایی ممکن است در دولت یازدهم بوده باشد.

 وی بیان کرد: امیدوارم در دولت دوازدهم کاملا دولت هماهنگ باشد مخصوصا در زمینه اقتصادی که برای مردم بسیار مهم است البته من یک جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در دولت قبل داشتم و در دولت دوازدهم هم خواهم داشت اما ممکن است ترکیبش کمی فرق کند تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ می شود.

روحانی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع تداخل وظایف ایجاد نمی کند ؟ گفت: وزرا هر کدام اختیارات قانونی خود را دارند. اما تصمیمات اساسی در بخش اقتصادی اتخاذ می شود که هماهنگی سطح بالا نیاز است و این هماهنگی توسط خود من انجام می شود در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتم در دولت دوازدهم هم جلسات بیشتری خواهیم داشت.

رئیس جمهور بیان کرد: به طور معمول هفته ای دو جلسه شورای هماهنگی می گذارم ستاد اقتصاد مقاومتی هم داریم که آن ستاد برای هماهنگی میان دولت، فعالان اقتصادی خارج دولت،نهادهای عمومی غیر دولتی و گاهی هماهنگی اقتصادی که میان دستگاه اجرایی،قضایی یا مجلس نیاز است آن ستاد فعالیت می کند با اختیاراتی که مقام معظم رهبری هم برای هماهنگی بیشتر دادند دادند، شورای اقتصاد و دولت هم وظایف خاص خود را انجام می دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه وظیفه معاونت اقتصادی چگونه است؟ اظهار کرد:معاونت اقتصادی وظایفش، وظایف اقتصادی است که رئیس جمهور واگذار می کند، در برخی از موارد اقتصادی یک نفر باید آن راهماهنگ و یا پیگیری کند ، این کار توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور انجام می شود و موارد خاص را رئیس جمهور به معاون اقتصادی ارجاع می دهد.

عملکرد وزرا هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار می گیرد

 روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع پیگیری و نظارت بر زیر مجموعه از نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند و این مورد توجه جدی شما قرار گرفته است و در پیوستی که برای احکام وزرا در نظر گرفته اید ظاهرا بر این موضوع تاکید ویژه ای شده است، سازوکار اجرایی این امر چگونه است؟ تصریح کرد: در دولت دوازدهم ما برای حکم وزرا یک پیوست را مد نظر قرار دادیم خودمون به وزرا ابلاغ شد برای اینکه کار به تاخیر نیفت پیوست احکام تا پایان این هفته یا آغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ خواهد شد و می توانیم به رسانه ها پیوست ها را بدهیم تا منتشر شود و مواردی هست برای همه وزرا مشترک است هست و مواردی مختص خود آن وزیر است.

وی اضافه کرد: بنا شده که عملکرد وزرا را هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار دهیم حتی من به سازمان برنامه بودجه دستور دادم که نسبت بهواگذاری بودجه به همه دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند هر سه ماه یکبار رسیدگی کنند و اگر کار آنان در چارچوب قانون بوده ادامه دهند و اگر لازم شد بودجه را در تخصیص دادن کم کنند به دلیل اینکه ما الان در جلسات هیئت وزیران در دولت دوازدهم در مورد بودجه بحث کردیم. یکی از مسائل ما این است که بودجه به دستگاهی واگذار می شود و آن هم تقسیم می کند و بعد مصرف می شود اگر 100 درصد مصرف کرد سال آینده 110 درصد میگیرد.

 روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر فضای ملتهب انتخابات به فضایی آرام و تعامل با سه قوه گفت:در ایام انتخابات فضا بسیار رقابتی بود و جناح ها نقش فعالی داشتند اما با این وجود بسیار اخلاقی و قاعده مند بود و به نوعی همه قواعد بازی را بلد بودند.


وی در ادامه افزود:حتی در شهرهایی که در آن ها برنامه انتخاباتی داشتم و فاصله برنامه من با رقیب 2 الی 3 ساعت بود شاهد آن بودم که طرفدارن من و رقیب با هم برخورد خوبی داشتند و روحیه برادری حاکم بود ، در اینجا هم به همین دلیل از ملت ایران به ویژه جوانان و بانوان تشکر می کنم.


رئیس قوه مجریه تاکید کرد:هدف عالی انقلاب و نظام ،وحدت و اتحاد بین مردم است ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم بر تعامل گسترده تاکید کرده اند بنابراین تعامل ما باید با ملت مان بیشتر از ملل دیگر باشد.


رئیس جمهور تصریح کرد:برای همگان روشن است که حذف رقیب امکان پذیر نیست و هیچ فکر مطلقی وجود ندارد بنابراین باید در کنار یکدیگر باشیم ، تفاوت ها و اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم و منافع بلند مدت کشور را مبنا قرار دهیم چرا که تدبیر این است که آینده نگر باشیم.


روحانی تاکید کرد: باید کشور را به سمت پیشرفت و تعالی ببریم و مردم احساس آزادی کنند در شرایطی که کنار یکدیگر هستند مضاف بر این من نسبت به همه افراد چه 24 میلیونی که به من رای دادند چه 16 میلیونی که رای ندادند و چه افرادی که نتوانستند در انتخابات شرکت کنم مسئول هستیم ،از لحاظ حقوق شهروندی و نسبت به مطالبات انها باید گوش شنوا داشته باشیم بنابراین قوا باید در کنار یکدیگر باشند و قوه قضاییه و مقننه باید در این راه ما را یاری کنند.


رئیس قوه مجریه گفت: ما در مجلس شاهد این همکاری بودیم و دیدیم که به 16 وزیر ما رای اعتماد دادند مضاف بر اینکه همکاری خوبی با قوه قضاییه صورت گرفته ،در دولت یازدهم هم وضعیت به همین منوال بود و ملاقات زیادی با یکدیگر داشتیم ،پیشنهاداتی ارائه می شد و هر قوه ای که آن را ارائه می داد مسئول پیگیری ان بود.


روحانی ادامه داد:امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد تعامل بیشتری باشیم چرا که هم مجلس و هم قوه قضاییه آمادگی لازم برای کمک را دارند و اینکه سه قوه کنار هم باشند برای مردم آرامش بخش است.


رئیس جمهور افزود:نیروهای مسلح برای ما اهمیت بسیاری دارد،در شورای عالی امنیت ملی هم نیروهای لشگری و کشوری وسه قوه حضور دارند که رابطه بسیار خوبی با هم داریم مضاف بر این ارتش و سپاه دو نیروی بزرگ ما هستند علاوه بر اینکه نیروهای بسیج و انتظامی بر سر جای خودشان هستند.


وی افزود:در دولت یازدهم تعاملات خوبی با سپاه و ارتش داشتیم و آنها نقطه نظراتشان را مطرح می کردند ،مضاف بر این که برای پیشرفت در اقتصاد نیاز به حضور نیروهای مسلح است همچنین بر اساس اصل 147 در زمان صلح نیروهای مسلح باید در کنار دولت باشند و در کارهای مانند آموزش و پرورش ،جهاد سازندگی و ...با یکدیگر همکاری کنیم و اگر جنگی رخ داد این دولت است که در کنار نیروهای مسلح است بنابراین وظیفه و ارده دو طرفه است،با توجه به اینکه در تمام امور با مقام معظم رهبری هماهنگی انجام می شود.


رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد دولت دوازدهم به شعار انتخاباتی "احیای اخلاق"سال 92 افزود:اخلاق هدف بلند اسلام اعلام شده و رسول اکرم می فرماید"من مبعوث شدم که مکارم اخلاق را تکمیل کنیم"اخلاق اساس است اما متولی اصلی آن خود مردم هستند ، اساس دین هم راه روشنایی را از ظلمت به ما نشان داده است که در این میان ما دقیق ببینیم و تصمیم بگیریم مضاف بر اینکه اخلاق و فرهنگ توسط مردم ساخته می شود.


وی در ادامه بیان داشت:وقتی حادثه تلخی رخ می دهد و به دختر بچه ای در گوشه ای از ایران ظلم می شود یا اسید پاشی در شهری اتفاق می افتد، مردم در فضای مجازی همدردی نشان می دهند و اعلام انزجار می کنند که این همان نهی از منکر است.


روحانی تصریح کرد:مردم در مورد مسائل فرهنگی و اخلاقی بسیار پیشرفته اند ،من هم فضای سیاسی یک ماه گذشته را می پسندم چرا که انتقاد ها سالم تر بود و لحن های خشونت آمیز در فضای رسانه ای کمتر دیده می شد، ضمن اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز فضای بهتری را شاهد بودیم، بنابراین همه باید در کنار هم باشیم و در نقدی هم که داریم دلسوزانه عمل کنیم و این مسئله را مدنظر قرار دهیم.

روحانی با بيان اينكه من فضای سباسی يك ماه گذشته را بيشتر ميپسندم گفت:در يك ماه گذشته انتقادها سالم و نرم تر بوده و لحن هاي خشونت آميز در فضای رسانه ای ما كمتر بوده است.

وي با بيان اينكه حتی در مجلس شورای اسلامي هم براي راي اعتماد وزرا فضای بهتر و زيباتري را نسبت به دولت يازدهم مشاهده كرديم،افزود: اينكه همه با هم كنار يكديگر باشيم و اگر نقدی داريم آن را مشفقانه مطرح كنيم .به فكر أهداف بلند مدتمان باشيم كه بسيار مهم است و بايد مدنظر قرار دهيم .

رييس جمهور با اشاره به اينكه اول مهر جمعيت حدود سيزده ميليون نفري در كلاسهاي مختلف قرار ميگيرند و ما يك وظيفه بسيار سنگينی نسبت به آنها داريم،تصريح كرد:آموزش و پرورش و معلمين عزيز ما در سالهاي گذشته خدمات بسياري داشته اندو همگي براي تربيت نوجوانان ما تلاش كرده اند اما در عين حال يك وناقصي را در مجموع احساس ميكنيم

وي عنوان كرد: به وزير آموزش و پرورش قبل از اينكه معرفي اش كنم گفتم ،چند چيز براي من مهم است.يكي اينكه دانش آموزي كه در سال ١٢ از دبيرستان خارج ميشود چه حرفه ای بلد است و چه كاری ميتواند انجام دهد.

رييس جمهور كشورمان با بيان اينكه بايد مهارت هاي لازم را به دانش آموزان بياموزيم گفت:برخي از دانش آموزان كه از دبيرستان فارغ التحصيل ميشوند نميدانند در جامعه چه خبر است!آن آموزشي كه بايد در دبيرستان به دانش آموزان داده شود تا چگونه به اهدافشان برسند جز مسائلي است كه بدان تاكيد داريم.

روحاني با بيان اينكه بايد تحولي را در زمينه آموزش ايجاد كنيم ،بيان داشت: خلاقيت بايد در آموزش و پرورش بيشتر شود.

وي ادامه داد:امروز دانش آموزان ما يك موبايل بدست دارند و اگر آنان درست آموزش نبينند و وارد فضاي مجازي شوند ،دچار آسيب ميشوند .

رييس جمهور با بيان اينكه فضاي مجازي ضمن اينكه ميتواند نعمت باشد ولي اگر درست استفاده نشود تبديل به نقمت ميشود و ميتواندفرهنگى زندگي ما را بهم بزند و جامعه را فاسد كند،تاكيد كرد بايد از اين فضا درست استفاده شود و آموزش در اين خصوص بايد در دبستان و دبيرستان به دانش آموزان ماانجام گيرد.

وي خاطرنشان كرد:معلمين هم بايد در شيوه كارشان تغييراتي را انجام دهند و ما هم بايد از آنان حمايت كنيم.


روحاني تصريح كرد: تلاشمان اين بوده كه در حد توانمان به معلمين كمك كنيم.ممكن است همه خواسته ها را برآورده نكرده باشبم اما در دولت يازدهم حقوق معلمين بيش از دو برابر افزايش يافت .


وي گفت :حقوق كارمندان هم در كل دو برابر افزايش يافت و يكي از كارهاي مهم كه دولت انجام داد و دولت هم متعهد است حقوق همه كارگران و كارمندان است كه بيش از تورم سالانه خواهد بود.


رييس جمهور تاكيد كرد:پرداختي اقشار آسيب پذير بيش از سه برابر در سال ٩٦ بوده و تلاش كرديم فشار را از دوش مردمي كه درآمدشان محدود است،برداريم

روحاني گفت:در مسئله تدين و عشق مردم به دين و ارزشهاي ديني شان،خيلي ها مسئول هستند.اينكه گفته ميشود دين در جامعه كمرنگ شده را قبول ندارم براي اينكه مردم در ماه رمضانها اعتكاف ها و محرم حضور چشمگير دارند.مردم ما نسبت به دين و اعتقادهايشان كاملا علاقمند هستند و عشق ميورزند و دولت هم تمام توان خود را در اين زمينه به كار گرفته است.

وي گفت:هيچ دستگاه فرهنگی نيست كه در دولت يازدهم بودجه آن را كم كرده باشبم .

رييس جمهور با بيان اينكه در انتخابات گفتم يك تهمتي به معلمين ما زدند و اعلام كردم از آن نخواهم گذشت،اينكه آنها در مدارس ما بي دينی را ترويح ميكنند،افزود:يك مدرسه در سراسر كشور پيدا كنيد چنين باشد.معلمين ما از فرهيختگان هستند،تعصب مذهبي دارند.همه اينها در كلاسهاي درسشان هم با زبان و هم با عمل از اسلام و دين و معرفت تبليغ و ترويج كرده اند.


وي گفت:دولت يكي از وظائف خود را اين ميداند كه مردم را ياري كند و دستگاههايي كه مسوليت در اين زمينه دارند را ياري كند.البته ما معتقديم كه انتخاب بهشت و جهنم در اختيار خود مردم است.


روحاني بيان داشت :هيچ كس را به زور نميشود به مسير هدايت كشاند، همه را بايد ترغيب كنيم.

وي ادامه داد:ما بايد مردم را تشويق كنيم و برحذر داريم ، امر به معروف و نهي از منكر كنيم.اما اينكه دست و پاي يك نَفَر را ببنديم و بگوييم بايد نماز بخواني در غير اينصورت شلاقت ميزنيم،ابن نماز نمي شود.نماز اولش قصد قربت است ،با قصد شلاق نخوردن نماز نميشود.


روحانی اضافه كرد: يك كسي را ببينيم جايي زنداني كنيم و بگوييم از اول اذان صبح تا اذان مغرب نه آب دهيم و نه غذا كه روز ه است ،اين روزه نميشود چرا كه روزه اولش قصد قربت است.ما بايد جامعه را هدايت كنيم و مردم خودشان بايد مسير هدايت با خداي نكرده ذلالت برگزينند و انتخاب كنند و ما بايد ياري كننده مردمي در مسير هدايت باشيم.


رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه دولت دوازدهم براي كاهش چشم گير اسيب هاي اجتماعي چه برنامه اي دارد، گفت: يكي از مسائلي كه جامعه براي ان دغدغه دارد اسيب هاي اجتماعي به خصوص در حوزه اعتياد است كه بايد در اين عرصه تلاش كنيم البته در اخرين جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر و طبق امارها معلوم شد كه گام هاي خوبي در اين حوزه برداشته شده است.

وي علت العلل اسيب هاي اجتماعي را فقر دانست و افزود: من هم در زمان انتخابات و هم در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري در حضور مقام معظم رهبري و مقامات قول از بين بردن فقر مطلق را دادم.

رييس قوه مجريه تصريح كرد: ما در پايان دولت دوازدهم كه پايان قرن شمسي نيز هست ديگر فقر مطلق نخواهيم داشت و من در اولين گزارش ١٠٠ روزه خود را برنامه ها براي از بين بردن فقر را اعلام خواهم كرد.

روحاني با بيان اين كه امروز اختلاف طبقاتي دهك پايين و بالآي جامعه ١٤ برابر است، گفت: در كنار فقر اين موضوع بزرگترين معضل جامعه است و ما تلاش خواهيم كرد تا در دولت دوازدهم ان را كم كنيم اما اين كه عدد ان تا چه حد كم شود مشخص نيست چرا كه نياز به كار تخصصي دارد.

رييس جمهور ادامه داد: بيكاري نيز بزرگترين معضل جامعه است و من در زمان انتخابات در سفرهاي استاني شاهد بودم كه اولين خواست مردم و خانواده ها كار است.

وي تصريح كرد: ورودي بازار كار در كشور ما ١ ميليون نَفَر است در حالي كه در دولت يازدهم به صورت سالانه فقط ٦٥٠ هزار شغل ايجاد شده است البته اين را نيز بايد بگويم كه در دنيا فقط ٥ كشور هستند كه توان ايجاد بالآي ٦٠٠ هزار شغل را دارند كه ايران هم جز انها است.

رييس قوه مجريه افزود: اولين شرط من با وزاري كابينه دولت دوازدهم كه انهايي كه توان ايجاد شغل را دارند افزايش ميزان شغل در كشور از حوزه صنعت و معدن تا فضاي مجازي است.

روحاني با بيان اين كه امروز كار بزرگي در حوزه اكتشاف معادن صورت گرفته است، ادامه داد: اكتشافات معدني در دولت يازدهم ٨٠ برابر شده است كه گواه اين موضوع سرمايه گذاري ١٠ هزار ميلياردي در معادن است.

رييس جمهور گفت: در كشور هر چقدر هم اشتغال ايجاد شود باز هم كم است و تنها راه براي رفع اين معضل بهبود فضاي كسب و كار، امنيت سرمايه گذاري و وحدت و انسجام است.

وي با بيان اين كه بعد از برجام گام خوبي در حوزه سرمايه گذاري صورت گرفته است، گفت: پس از برجام سرمايه گذاري ١٣ هزار ميليارد دلاري به كشور وارد شده است.

رييس قوه مجريه درباره رسيدن به نظام بانكي مطلوب اظهار داشت: بانك ها نقش بسيار مهمي در جامعه دارند و مَي توان گفت كه تر حدي اقتصاد ما بانكي است البته بازار سرمايه نيز بايد در كنار بأنك به ميدان بيايد و البته بايد اقتصاد را نيز متحول كنيم.

روحاني افزود: برنامه ريزي ما در سال ٩٦ اين است كه ٣٠ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي به بنگاه هاي كوچك و متوسط براي توسعه و اشتغال داده شود پس بأنك ها كار بزرگي را مَي توانند انجام دهند.

رييس جمهور با بيان اين كه بأنك ها مشكلات هم دارند افزود: اولين مشكل بانك ها نياز به سرمايه داشتن است كه بايد سرمايه بانك ها افزايش يابد و در كنار ان بايد جلوي رقابت ناسالم انها را گرفت.

وي افزود: كسي با يك برنامه ريزي پشت پرده سود بيشتري قرار مَي دهد تا سرمايه بانك ديگر را جذب كند كه بايد متوقف شود و در كنار اين موضوع بايد بانك ها دست از بنگاه داري بردارند.

رييس قوه مجريه ادامه داد: مشكلاتي در بانك ها و موسسات غير مجاز وحود داشت كه به لطف خدا گام هاي خوبي برداشته شد و برداشته خواهد شد.

روحاني معضل اقتصاد امروز كشور را سود تسهيلات دانست و گفت: زماني كه سود تسهيلات بالآي ٢٠ درصد باشد شخصي كه بخواهد سرمايه گذاري كند چقدر بايد سود داشته باشد كه ٢٠ درصد ان را به بانك بدهد.

رييس جمهور ادامه داد: طبق اخرين آمار مركز آمار كشور تورم سالانه ٨ درصد است و سود بانكي بايد كمي از تورم بالاتر و از سود سپرده كمي بالاتر باشد اما در حال حاضر هم سود تسهيلات و سود سپرده در چهارچوب درست و منطقي پيش نمي رود و مشكلاتي را إيجاده كرده است.

وي تصريح كرد: ما اگر مَي خواهيم سرمايه جذب و اشتغال را توسعه دهيم بايد بانك ها را به ميدان بياوريم. يكي از اقدامات دولت داوزدهم اين است كه سود تسهيلات بين بانكي را كم كند البته اين ميزان در دولت يازدهم از ٢٩ به ١٩ درصد رسيده است اما هنوز بايد گام هاي بيشتري در زمينه هايي چون ساماندهي امور بانك ها و ساماندهي صندوق هاي بازنشستكي برداشته شود.

رييس قوه مجريه در پاسخ به اين سوال كه ايا رفتارهاي امريكا را مَي توان مانعي بر سر جذب سرمايه خارجي دانست گفت: سیاست آمریکا به خاطر تزلزل در داخل خود این کشور به چالش كشيده شده كه اين می تواند به نفع ما باشد.

روحاني افزود: امروز امریکا برای اجماع سازی جهانی علیه ایران در سخت ترین شرایط است و امروز آمریکا در بدترین شرایط و ایران در بهترین شرایط قرار دارد.

رييس جمهور گفت: در حال حاضر 28 عضو اتحادیه اروپا موافق برجام هستند و ما باید اطمینان داشته باشيم که راهمان را ادامه می دهیم البته اگر طرف مقابل خطایی کند حتما پاسخ می دهیم.

وي تصريح كرد: امروز تهدیدات آمریکا جواب نمی دهد و اين كشور مشکلات فراوانی در داخل كشورش و همچنين در شرق و غرب اسيا و با اتحادیه اورپا دارد.

رئیس جمهور  گفت: سیاست آمریکا تزلزل سیاسی دارد و آنها هیچ توازنی حتی با هم پیمانان خود ندارند،آمریکا در سخت ترین شرایط خود برای اجماع سازی علیه ایران است، ما امروز شرایط بسیار بهتری داریم، بیست و هشت کشور اتحادیه اروپا بر برجام استوار هستند،اگر آمریکا نقض برجام کند؛ با شدت پاسخ می دهیم.

وی افزود: امروز شرکتهای اروپایی با ما قرارداهای کلان می بنددند و این یعنی مشکلات فراوان آمریکا، ما به راه خود با قدرت ادامه خواهیم داد، مهمترین وظیفه سیاست خارجه جذب سرمایه برای کشور است، ما ناقض برجام نخواهیم بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: تعهد ما ان پی تی و پادمان و برجام است، آژانس زیر بار فشار آمریکا نمیرود و ما نیز هرگز زیر زور آمریکا نخواهیم رفت، از سال هشتاد و یک هر گزارشی از آژانس رفته نشان از کارهای قانونی ماست، فضای دنیای امروز فضای تعامل است در صورت تدبیر درست، خواست ما برای روابط با همسایگان دوستی و روابط حسنه است، عربستان و امارات و بحرین هم راه حلی با گفت و گو می خواهد، علی رغم عدم اعتماد ما به ریاض ما حجاج را به تمتع فرستادیم، اگر حجاج ما سالم و سلامت برگردند شاید فضای مناسبی برای حل بحران باشد.
.
روحانی در ادامه بیان کرد: مشکل ما با عربستان مشکل عربستان و ایران نیست بلکه مشکل ما مشکل مداخلات در یمن و تروریستهای سوریه است،ما پای عهد و وعده خود می ایستیم، آرامش و امنیت و اقتصاد ما پیشرفت میکند، همانطور که مردم برای انتخابات آمدند و حماسه آفریدند دولت را یاری کنند، من راس صد روز گزارش کار دولت دوازدهم را خدمت مردم ارائه خواهم کرد.

 


انتهای پیام/ 1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان