۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شهرداری آبیک پاسخگو نیست/ دیوان عدالت اداری در حمایت از ما حکم داد
کد خبر: ۲۶۴۸۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۷ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

کارگران معترض شهرستان آبیک:

شهرداری آبیک پاسخگو نیست/ دیوان عدالت اداری در حمایت از ما حکم داد

نگراني از بيان مشكلات كارگران شركت معضل ديگري است كه با آن دست و پنجه نرم مي كنند،ترس از اخراج يا كاركردن در شرايط سخت شركت است.

 شهرداری آبیک پاسخگو نیست/ دیوان عدالت اداری در حمایت از ما حکم داد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، مشکلات کارگران همواره یکی از معضلات است که توجه نکردن به این مشکلات موجب شده تا این قشر به عنوان به حرکت درآورندگان چرخ اقتصاد جامعه با فهرست بلند بالایی از مشکلات روبرو شوند.

جامعه‌ کارگری همواره با مشکلات عدیده ای همچون پایین بودن قدرت خرید به دلیل دستمزد پایین، رکود و تعطیلی کارخانه‌ها، احتمال بیکاری، پرداخت نشدن مناسب و به موقع دستمزد، تعدیل نیرو و نبود پوشش بیمه‌ای مواجه است که هریک از مسئولان و متولیان امر باید در کاستن از بار مشکلات این قشر اقدام عاجل کنند.

بارها شنیده‌ایم که کارگران چرخ های صنعت و آبادانی کشور را به حرکت در می آوردند و بدون کمک و همکاری آنان برنامه های توسعه‌ای در بخش اقتصاد محکوم به شکست است و بارها نیز در همایش‌ها و سمینار‌های مختلف از لزوم منزلت این قشر در دین اسلام سخن گفته و نسبت به تحقق حقوق این قشر تاکید شده است.

نگرانی از بیان مشکلات کارگران شرکت معضل دیگری است که با آن دست و پنجه نرم می کنند،ترس از اخراج یا کارکردن در شرایط سخت شرکت است.

علیجان ویسی، فریدون محبی تبار، مهدی توکلی، اسد پیرزادی و مهدی حبیبی‌نژاد ۵ کارگر شهرداری آبیک هستند که ۲ سال و ۲ ماه به‌جای کارکردن درگیر کشمکش‌های خود با شهرداری آبیک درادارات مختلف از دیوان عالی کشور گرفته تا استانداری قزوین و اداره کار شدند.

فریدون محبی تبار، یکی از کارگران شهرداری در گفت‌وگو با خبرنگار نگاه آبیک می‌گوید: ما دو سال پیش با شرکت پیمانکاری همیاران قرارداد داشتیم و برای شهرداری آبیک کارمی‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: بعد از اتمام قرارداد ۱۵ نفر از کارگران از تاریخ ۱/۵/۹۴ به مدت ۵۵ روز بدون هیچ قراردادی برای شهرداری آبیک کار کردیم، شهردای آبیک در زمان تسویه مالی با کارگران خواستار عقد قرارداد با عنوان فضای سبزشهردای شد تا حقوق‌های ما را واریز کنند.

این کارگر توضیح می‌دهد: در حالی که کارما ربطی به فضای سبز نداشت من راننده لودر بودم و مابقی دوستان نیز پلیس ساختمان یا آتشنشان بودند ماهیت قرارداد با شغل‌های ما فرق می‌کرد.

محبی تبار بیان می‌کند: شهرداری آبیک عنوان کرد اگر این قراردادها را امضا نکنید اخراج می‌شوید که ۱۰ نفراز کارگران از ترس اخراج شدن ماهیت فضای سبز را قبول و قرارداد را امضا کردند ولی ما ۵ نفراین قرارداد را امضا نکردیم و ما را اخراج کردند.

وی درادامه تشریح می‌کند: بعد از اخراج شدن به اداره کار شهرستان مراجعه و علیه شهردای شکایت کردیم که هیئت تشخیص به نفع آنان رای داد وما به نتیجه رای اعتراض کردیم پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شد.

این کارگر شهرداری ادامه می‌دهد: دیوان عدالت اداری با احضار پیمانکاران، شهردار،رییس اداره کار و کارگران و بررسی پرونده‌ها رای را به نفع ما صادر کرد، شهردای به رای صادره اعتراض کرد که حکم قطعی دوباره به نفع ما صادر شد.

محبی تبار ابراز می‌کند: پرونده به هیئت حل اختلاف شهرستان البرزارجاع داده شد جلسه‌ای در اداره کار این شهرستان تشکیل شد که تمام اعضا به اتفاق آرا رای بازگشت به شهرداری برای کار دائمی برای ما ۵ نفرصادر شد.
وی اضافه می‌کند: رای صادره از هیئت اختلاف شهرستان البرز را برای اجرا به دادگستری بردیم که اجراییه صادر شد استعلامات از تمامی ادارات مرتبط گرفته شد پرونده تکمیل شد مامور فرستان شهرداری تا این رای اجرا شود.

علیجان ویسی یکی دیگر از کارگران شهرداری در ادامه تاکید می‌کند: ۵ بار از طرف دادگستری مامور فرستاده شد شهرداری اما هر بار بهانه آوردند و اجرای رای امتناع کردند.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری حکم بازگشت به کار به صورت دائم را قبول ندارد و می‌خواهد ما به صورت پیمانکاری کار کنیم.

این کارگر شهرداری بیان می‌کند: با وجود اینکه شهردار قبلی برکنار شده و در حال حاضر سرپرست شهرداری بر روی کار است نامه را به وی نیز نشان دادیم ولی وی نیز قبول نمی‌کند.

ویسی می‌گوید: دیروز نامه‌ای ازبازرسی استانداری برای سپرست شهرداری گرفتیم مبنی بر مکلف بودن شهرداری آبیک به بکارگیری ۵ نفر با قید فوریت اما ما همچنان بلاتکیف هستیم و هیچ امیدی نداریم که این اقدام انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی این ۵ کارگر در طی این مدت ۲ سال عنوان می‌کند: از شرایط اقتصادی بدی برخوردار هستیم و این بیکاری سبب شده است که خانوده‌هایمان نیز دچار مشکل شوند.

این کارگر شهرداری ادامه می‌دهد: متاسفانه همسر یکی از این کارگران به علت بیکاری شوهرش طلاق گرفته و همچنین سبب مشاجرات بسیاری در بین خانواده‌های ما ۵ نفر شده است.

وی ابراز می‌کند: این زخم نه فقط بر قامت ما نشسته است، بلکه خانواده‌های ما را نیز زخمی کرده است.

ویسی در پایان خاطر نشان می‌کند: تمامی ادارات دیوان عدالت اداری،هیئت حل اختلاف شهرستان البرز، دادگستری، اداره کار، استانداری قزوین شهرداری آبیک را چندباره مکلف به بکارگیری ما ۵ نفر به عنوان نیروی دائمی کرده‌اند و تمامی اسناد آن موجود است اما شهرداری همچنان از اجرای رای و حکم دادگاه امتناع می‌کند.

طبقه کارگر به عنوان مظلوم‌ترین حلقه‌ی اقتصادی کشور تاکنون به بسیاری از خواسته‌های به حق خود نرسیده است امیدواریم مسئولین مرتبط در جهت رفع مشکلات کارگران اقدامات عاجل انجام دهند.
لازم به ذکراست؛ این ۵ کارگر شهرداری روز گذشته(یکشنبه) با فریدون همتی استاندار قزوین به بیان مشکلات خود پرداختند و استاندار نیز به سپرست شهرداری آبیک دستور اقدامات عاجل جهت رفع مشکلات این کارگران را صادر کرد.

سایت خبری نگاه آبیک پیگیرقول‌های استاندار قزوین و اقدامات شهرداری آبیک و همچنین پاسخ شهرداری برای این کارگران عزیز خواهد بود و هفته آینده نتیجه را اطلاع رسانی خواهد کرد.
انتهای پیام/2002

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان