۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کدام خبرگان ورزشی تنور انتخابات را داغ می‌کنند؟/ ابهام در نامزدی عضو هیات رئیسه فدراسیون
کد خبر: ۲۶۴۸۱۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کدام خبرگان ورزشی تنور انتخابات را داغ می‌کنند؟/ ابهام در نامزدی عضو هیات رئیسه فدراسیون

در حالی که انتخابات کمیته ملی المپیک دی‌ماه برگزار می‌شود، وجود برخی از ابهامات در اساسنامه سوالاتی را در خصوص انتخابات در اذهان ایجاد کرده است.

کدام خبرگان ورزشی تنور انتخابات را داغ می‌کنند؟/ ابهام در نامزدی عضو هیات رئیسه فدراسیون

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری صبح قزوین ، انتخابات کمیته ملی المپیک طبق اساسنامه با پایان 4 ساله دوره هیات اجرایی اواخر دی‌ماه به پایان می‌رسد، اما پیش‌نویس اساسنامه کمیته ملی المپیک که به تایید کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) رسیده ابهامات زیادی دارد.

اگرچه برخی از بندهای آن توسط کارشناسان وزارت ورزش اصلاح و سپس به هیات دولت ارسال شده، اما ابهام در برخی از مواد آن سوالاتی را به وجود آورده که بی ارتباط با انتخابات کمیته ملی المپیک نیست.

* ابهام در اعضای مجمع؛ عضو هیات رئیسه حق نامزدی دارد؟

یکی از نکات مهم در خصوص ترکیب مجمع عمومی و انتخاباتی کمیته ملی المپیک است.

بند "پ" اساسنامه کمیته می‌گوید رئیس هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون بین‌المللی اگر (و تنها اگر) رئیس فدراسیون غایب باشد، هیات رئیسه فدراسیون می‌تواند به صورت استناد یک عضو دیگر منتخب هیات رئیسه فدراسیون را که در مجمع عمومی فدراسیون ملی و در زمان و شرایط مقرر انتخاب شده است به عنوان نماینده معرفی نماید.

این در حالی است که در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش این بند به این صورت اصلاح شده که رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه هر فدراسیون ملی می‌تواند حضور داشته باشد. 

با توجه به این بند سوالاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه نماینده فدراسیون فقط حق رأی دارد یا می‌تواند برای پست هیات رئیسه هم نامزد شود؟ سوالی که پاسخ آن قطعا در آیین‌نامه انتخاباتی که قرار است نوشته شود، داده خواهد شد.

* ممنوعیت ورود به کمیته با آیین‌نامه جنجالی

4 سال پیش را کاملا به خاطر داریم؛ زمانی که بندی جنجال‌ساز در آیین‌نامه انتخاباتی کمیته که البته مورد تایید IOC نیز قرار نگرفته بود، باعث شد تا مصطفی هاشمی طبا نتواند برای ریاست کمیته نامزد شود.

تبصره 2 بخش دوم آیین‌نامه انتخاباتی دوره گذشته کمیته ملی المپیک به این صورت بود که نماینده‌ای که از سوی فدراسیون‌ها معرفی می‌شد، می بایست حداقل شش ماه سابقه عضویت مستمر در هیئت رئیسه فدراسیون مربوطه را داشته باشد. علاوه بر این در این آیین‌نامه تاکید شده بود این اعضا فقط حق رأی دارند و نمی‌توانند برای هیچ پستی نامزد شوند.

همین آیین‌نامه جنجالی باعث شد تا ورود خیلی از مدیران باسابقه ورزشی به ساختمان سئول ممنوع شود.

* در انتظار دموکراسی در انتخابات جدید

حالا حدود 4 سال از آن ماجرا و از آن همه حاشیه و جنجال می‌گذرد اما همه چشم‌ها به ساختمان سئول و به مسئولان کمیته است تا ببینند چه برنامه‌ای برای نوشتن آیین‌نامه دارند.

آیا در این دوره فضا برای ورود افراد کاربلد و متخصص که قطعا می‌توانند تنور انتخابات را داغ کنند باز می‌شود یا همانند دوره قبل آیین‌نامه ورود برخی‌ها را ممنوع خواهد کرد؟ آیا در این دوره شاهد برقراری دموکراسی خواهیم بود؟

* خبرگان ورزشی را چه کسی انتخاب می‌کند؟

انتخاب خبرگان ورزشی یکی از مهمترین نکات برای کمیته ملی المپیک به شمار می‌رود. انتخاب خبرگان پیش از این توسط هیات اجرایی صورت می‌گرفت که البته آرایی نزدیک به مسئولان وقت کمیته داشتند اما در این دوره پیش از علنی شدن اختلافات سئول‌نشینان، صحبت از این بود تا صندوق حمایت از پیشکسوتان این مسئولیت را برعهده بگیرد. با بروز مشکلات وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و تا تایید آیین‌نامه انتخاباتی مشخص نخواهد بود کمیته ملی المپیک برای انتخاب خبرگان ورزشی چه برنامه‌ای دارد.

حضور چهره‌هایی مانند مصطفی هاشمی‌طبا که زمانی عضو IOC بود و نصرالله سجادی که سابقه سالها ریاست کاروان ایران را در بازی‌های المپیک در کارنامه دارد، می‌تواند فضای انتخابات را به گونه‌ای دیگر رقم بزند اما حضور این خبرگان بستگی به آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک دارد.

تا زمانی که این آیین‌نامه نوشته نشود سوالات همچنان باقی خواهد ماند و به طور قطع نمی‌توان درباره اعضای مجمع انتخاباتی و شریط نامزدی پاسخی داد اما این امیدواری وجود دارد تا کمیته با برقراری شرایطی آرام و برپایی عدالت به بهترین شکل انتخابات را برگزار کند.

انتهای پیام/س

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان