۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کمیته امداد امام را ۲۰ درصد کوچک‌تر کردیم/ حذف تشکیلات اداری زائد
کد خبر: ۲۶۴۶۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۶ ساعت: ۱۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

فتاح در صحن علنی مجلس:

کمیته امداد امام را ۲۰ درصد کوچک‌تر کردیم/ حذف تشکیلات اداری زائد

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) گفت: متوسط ۱۳ میلیون تومان وام برای اشتغال مددجویان کمیته امداد امام(ره) پرداخت می‌شود.

کمیته امداد امام را ۲۰ درصد کوچک‌تر کردیم/ حذف تشکیلات اداری زائد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در نشست علنی امروز (دوشنبه 6 شهریور) قوه مقننه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته در این نهاد، گفت: از 240 نماینده که بیانیه  حمایت از اقدامات کمیته امداد امام‌خمینی(ره) را در ماه مبارک رمضان امضا کردند، تشکر می‌کنم.

وی درباره فعالیت 28 ماهه خود در کمیته امداد امام تصریح کرد: در حکمی که  رهبر معظم انقلاب به بنده برای تصدی ریاست کمیته امداد دادند، بر نقش موثر قوای سه‌گانه در حمایت از نهاد انقلابی و حمایت کمیته امداد امام‌خمینی (ره) تاکید شده است.

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) از نمایندگان  برای تدوین و تصویب افزایش مستمری مددجویان در بودجه سال 96 و همچنین توجه به این نهاد در برنامه ششم توسعه تشکر کرد و خواستار اجرای فراز آخر این مصوبه درباره واریز مبالغی غیر از یارانه به حساب مددجویان شد.

فتاح با اشاره به اینکه در سال 95 در حدود 97 درصد از ردیف اعتباری دولت به کمیته امداد محقق شد، تصریح کرد: کمک های مردمی در سال گذشته با رشد 50 درصدی به یک هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است که شاخص خوبی برای مشارکت مردمی و جلب اعتماد عمومی به این نهاد انقلابی است.

وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات کمیته امداد به مناطق محروم  و مرزی در اولویت این نهاد است، افزود: سال گذشته دفتر مرکزی کمیته امداد را به دلیل حساسیت‌هایی که وجود داشت از منطقه سوهانک به میدان آزادی منتقل کردیم و امسال نسبت به دو سال قبل با کاهش هزینه‌ها و حذف تشکیلات اداری زائد، این نهاد انقلابی را 20 درصد کوچک‌تر کردیم و در سال گذشته بدون جذب نیروی جدید تعداد کارکنان کمیته امداد از 1900 نفر به 4000 هزار نفر رسید و برای هر مددکار 400 پرونده از مددجویان تعریف شد که باید تعداد پرونده‌ها را کاهش دهیم.

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در سال 95 با حمایت مجلس و دولت توانستیم 10 درصد از نیروهای تحت پوشش کمیته امداد را کاهش دهیم که به این ترتیب 175 هزار خانواده به دلیل خودکفایی و اشتغال از فهرست مددجویان ما خارج شدند و همچنین در سال گذشته 20 هزار واحد مسکونی در شهرها و عمدتاً روستاها احداث شده و 50 هزار واحد نیز بازسازی شده است.

وی با اعلام اینکه همه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از دفترچه‌های بیمه درمان در شهرها و روستاها استفاده می‌کنند، گفت: هچنین 300 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار از بیمه بهره‌مند شده‌اند. همچنین تمام خانواده‌های تحت پوشش از سال 94 تاکنون تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفته‌اند.

رئیس کمیته امداد امام زنان سرپرست خانواده تحت پوشش را  یک میلیون نفر اعلام کرد و اضافه کرد: 1.5 میلیون سالمند، 175 هزار نفر از ایتام، 330 هزار دانش‌آموز و 73 هزار دانشجو و طلبه، 30 هزار بیمار صعب‌العلاج و 90 هزار کودک زیر 6 سال، تحت تامین امنیت غذایی و 23 هزار خانواده با سرپرست زندانی تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

فتاح  با بیان اینکه در طرح محسنین  حدود یک میلیون حامی برای ایتام جذب شده‌اند، متوسط دریافتی هر یتیم در هر ماه از طریق خیرین و حامیان را  140 هزار تومان بیان کرد. 

وی ادامه داد: در کمیته امداد برای اشتغال‌زایی مبلغ هزار میلیارد تومان در سال گذشته منابع برای ارائه وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته شد که 300 میلیارد تومان دیگر نیز به آن اضافه شد و در مجموع به 102 هزار خانواده وام اشتغال‌زایی داده شد که 15 درصد از اشتغال‌زایی سال 95 از این طریق انجام شد.

رئیس کمیته امداد امام افزود: به ازای هر اشتغال‌زایی متوسط 13 میلیون تومان در کمیته امداد هزینه شد که در مقایسه با سایر بخش‌هایی که در آن اشتغال‌زایی صورت گرفت، این هزینه برای ایجاد شغل کمتر بود و با همت نمایندگان مجلس منابع اشتغال‌زایی در سال 96 افزایش یافت و امیدواریم امسال 140 هزار شغل ایجاد کنیم.

فتاح ادامه داد: کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در ایجاد فقر نقش ندارد، بلکه باید ریشه فقر شناسایی شود. در زمانی که در انجام کارها بین مسئولان اختلاف نظری باشد نکته مهم این است که تمامی مسئولان کشور در رسیدگی به مشکلات اقشار کم درآمد و فقیر اتفاق نظر دارند و از این بابت خرسندم که رئیس‌جمهوری شعار رفع فقر مطلق را دادند و همچنین بحث افزایش مستمری را مطرح کردند و این موضوع پیگیری می‌شود.

وی  افزود: هماهنگی خوبی با نهادهای زیرمجموعه مقام معظم رهبری وجود دارد و نکته دیگر اینکه کمیته امداد موسسات خیریه دیگر را رقیب خود نمی‌داند  و با آنها تعامل می‌کند، اما رشد قارچ‌گونه موسسات مذکور یک هشدار محسوب می‌شود و باید در قوانین مربوطه به این موضوعات توجه شود.

وی ادامه داد: به نمایندگان مجلس این اطمینان را می‌دهم که کمیته امداد با شفافیت و توجه به امانت‌داری کار خود را انجام می‌دهد و علاوه بر اینکه سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به مسائل مالی کمیته امداد نظارت دارد؛ شرکت حسابرسی مفید راهبر و همچنین معاونت نظارت دفتر مقام معظم رهبری نظارت‌های لازم را بر فعالیت‌های کمیته امداد دارد.

فتاح با تأکید بر لزوم توسعه چتر تأمین اجتماعی گفت: اگر به موضوع تأمین اجتماعی بیشتر توجه شود، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و نباید فراموش کرد مدیریت سنتی دیگر روش مناسبی در این نهاد نیست.

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار قدیمی، افزایش مددکار، راه‌اندازی صدقه‌های پیامکی، توسعه پرداخت الکترونیکی و اقدامات دیگر در کمیته پیگیری می‌شود، اما نباید فراموش کرد کمیته امداد یک اورژانس اجتماعی است و همه باید به رفع مشکلات محرومان کمک کنند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان