۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین آمريكاشناسي برجام!
کد خبر: ۲۶۴۶۴۲ نویسنده: فرهاد نظریان سامانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۶ ساعت: ۸:۱۷ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

آمريكاشناسي برجام!

صحبت‌هاي اخير نماينده آمريكا در سازمان ملل برگ ديگري از صفحه آمريكاشناسي را مقابل بسياري از غرب‌باوران داخلي رقم زد.

آمريكاشناسي برجام!
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛ صحبت‌هاي اخير نماينده امريكا در سازمان ملل برگ ديگري از صفحه امريكاشناسي را مقابل بسياري از غرب‌باوران داخلي رقم زد. نيكي هيلي در اظهاراتي گفته است: «آژانس با همه محاسني كه دارد تنها تا جايي كه امكان بازرسي داشته باشد، خوب عمل مي‌كند. ايران اعلام كرده اجازه دسترسي به مراكز نظامي را نمي‌دهد ولي برجام تفاوتي بين مراكز نظامي و غيرنظامي قائل نشده است. من به آژانس اعتماد دارم اما آنها با كشوري سر‌و‌كار دارند كه سابقه آشكاري در دروغگويي و دنبال كردن مخفيانه برنامه‌هاي هسته‌اي دارد. ما آژانس را ترغيب مي‌كنيم براي راستي‌آزمايي پايبندي ايران از تمامي اختياراتش استفاده كند و تمامي زواياي ممكن را مورد بررسي قرار دهد. در اين فرايند از آژانس حمايت مي‌كنيم.»

سي‌ان‌بي‌سي در گزارشي از قول «جان گلاسر» مدير بخش مطالعات سياست خارجي مؤسسه كيتو مي‌گويد: «نشانه‌هايي قوي» مبني بر اين وجود دارد كه دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا به ‌دنبال «عدم‌تأييد» پايبندي ايران به توافق هسته‌اي است. ترامپ نشانه‌هاي قدرتمندي ارائه داده كه نمي‌خواهد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را مجدداً تأييد كند.

اين اظهارات و تحليل‌ها از رفتار امريكا، واقعيتي اجتناب‌ناپذير است كه مختص يك جريان خاص در امريكا نيست بلكه اگر حزب دموكرات - كه در نگاه برخي آرزوي قدرت گرفتن هيلاري كلينتون را در سر مي‌پروراندند- هم قدرت مي‌گرفت، اين‌چنين واكنش‌هايي در وراي برجام مشاهده مي‌شد چراكه اصولاً هدف امريكا آن چيزي نبود كه در داخل ايران برخي متصور شده بودند بلكه هدف امريكا اين بود كه از طريق مذاكرات هسته‌اي به سمت خلع سلاح ايران پيش برود و ايران را به يك كشور بي‌خطر براي استكبار جهاني تبديل كند.

اين در حالي است كه برخي سياستمداران و ديپلمات‌هاي داخلي هم ايران و هم امريكا را نيازمند حل مسئله هسته‌اي خطاب و از آن يك مذاكره برد- برد تعبير مي‌كردند. خواسته‌هاي امريكا در طول ماه‌هاي پس از اجراي برجام، در ايران به نحو احسن اجرا شد و اگر هدف امريكا تنها همين چند خواسته هسته‌اي از ايران بود كه بايد متقابلاً به اجراي تعهدات خود در قبال ايران مي‌پرداخت و مسئله تحريم‌هاي مالي را حل و فصل مي‌كرد و ما مي‌توانستيم در طول اين مدت مسائل تبادل مالي را كاناليزه مي‌كرديم. به عنوان مثال پس از دو سال از برجام علت حذف بسياري از اپليكيشن‌هاي ايراني از اپ‌استور كه سروصداي بسياري در ميان كاربران ايجاد كرده است از زبان سخنگوي اپل اينگونه مطرح مي‌شود كه در هفته اخير اپليكيشن‌هاي ايراني به دليل «تحريم» از اپ استور حذف شده‌اند.

اپل در پاسخ به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري روي ‌اي‌او‌اس كه اپليكيشن‌هايشان بسته شده گفته است: طبق قوانين تحريم اپ‌استور نمي‌تواند ميزباني، توزيع يا تجارت هر نوع اپ ايراني را پذيرا باشد.

بنابراين همچنان اين مسئله كه ايران به جز هسته‌اي در بسياري از زمينه‌ها هم قوي است و مي‌تواند قدرت امريكا را در جهان و منطقه تضعيف يا مديريت كند، خود تبديل به يك پديده‌اي شده است كه از روز اول در ذهن امريكا مخفي مانده ولي تجلي آن پس از اجراي برجام مشخص شد كه خوانش ذهني امريكايي‌ها را از روز اول رهبر معظم انقلاب بيان مي‌كردند و از اين بابت هشدارهاي فراوان داده شد.

به نظر آنچه در دولت يازدهم از برجام توصيف شد يك اغراق نامعقولي بود كه انتظارات از برجام را تا حد وافري در ميان جامعه افزايش داد و نتوانست پاسخي به اين انتظارات بدهد. آفتاب تابان، فتح‌الفتوح و تعابير رنگارنگ ديگر در ميان اين اظهارات امروز و ثمردهي‌هاي اندك برجام، رنگ باخته است.

گفت‌وگوي محمدجواد ظريف با يكي از خبرگزاري‌هاي كشور نيز مؤيد اين مطلب است كه برجام آنگونه نبوده است كه در ذهن مردم تعريف كرده‌اند.

ظريف در مصاحبه با ايسنا در پاسخ به اين پرسش كه «در روند مذاكرات هسته‌اي و پس از توافق توقعات و انتظارات از برجام بيش از حد معمول و واقعي‌اش بالا رفت و امروز با ادامه فعاليت شما در وزارت خارجه و تشكيل معاونت اقتصادي اين تصور ممكن است براي برخي ايجاد شود كه قرار است در حوزه تعاملات اقتصادي و سياسي اتفاق بزرگي بيفتد و شق‌القمر شود تا چه اندازه تحولات جديد در وزارت خارجه از چنين ظرفيتي اساساً برخوردار است؟

گفت: از بنده هيچ‌وقت قبل و بعد از برجام جز اينكه گفته‌ام «برجام در پي حذف موانع اقتصادي است» جايي حرفي نشنيده‌ايد و در اين‌باره مثالي را بارها گفته‌ام. فردي پايش شكسته بود، رفت پيش دكتر. به دكتر گفت بعد از اينكه گچ پايم را باز كردم مي‌توانم فوتبال بازي كنم، دكتر گفت، بله مي‌توانيد. سپس آن فرد گفت، ولي من كه فوتبال بلد نيستم. ظريف با تأكيد بر اينكه «برجام گچ را از پاي ايران باز كرد»، افزود: اينكه بتوانيم پس از باز كردن گچ از پا، قهرمان دو و ميداني شويم به خيلي از عوامل ديگر نياز دارد.

به هر حال فرافكني و توجيه دستاوردهاي اندك برجام نقل محافل دولتي شده و علت اساسي آن را گردن امريكاي بعد از ترامپ مي‌نهند در حالي كه بخشي از اجراي برجام در زمان اوباما بوده است كه دائم از روح برجام صحبت به ميان مي‌آورد و در اجراي آن تعلل‌هاي بسياري انجام داد و عملاً ناقض برجام بود و راه اوباما را ترامپ با شيب تندي پيگيري مي‌كند.

برجام در زمينه‌هاي مالي و اقتصادي نتوانسته كاري براي ايران كند، به گونه‌اي كه امروز پس از دو سال از برجام، نوبخت معاون رئيس‌جمهور پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه هفته گذشته در رشت با بيان اينكه منابع در دولت دوازدهم نصف! شده است، گفته: «با توجه به منابع مالي محدود، پاسخ به ‌همه مشكلات مردم كار دشواري است و بايد در اين زمينه تلاش و همكاري شود» ولي در يك زمينه مهم براي كشور مؤثر و قابل دفاع است.

مهم‌ترين دستاورد برجام را مي‌توان «اثبات چهره منحوس، متقلب و بدعهد امريكا براي نسل‌هاي سوم و چهارم انقلاب» دانست كه در سال‌هاي اخير با استحاله فكري در بسياري از سياستمداران و خواص كشور، اصل استكبارستيزي و دشمن‌شناسي انقلاب به سمت بي‌فروغي پيش مي‌رفت و يك جريان خاص، عامدانه درصدد بود امريكا را از يك دشمن درجه يك به يك دوست بي‌خطر براي جامعه معرفي كند ولي به هر حال تجربه برجام به خواست خداوند متعال بر اين امر واقع شد كه سد محكمي در برابر چنين جريان خطرناكي قرار دهد و از پيشروي آن براي نسل‌هاي آتي كشور جلوگيري كند.

اگر اين جريان «نرماليزه كردن» جمهوري اسلامي كماكان پيش مي‌رفت، ديگر نوري از انقلاب و منويات امام و رهبري در نظام، ساطع نمي‌شد و يك جمهوري اسلامي توخالي را در جهان به نمايش مي‌گذاشت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان