۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین در دوران ظریف وزارت خارجه بی سروسامان‌ترین عمر خود را می‌گذراند
کد خبر: ۲۶۴۴۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۵ ساعت: ۱۱:۵۳ ↗ لینک کوتاه

روزنامه قانون نوشت:

در دوران ظریف وزارت خارجه بی سروسامان‌ترین عمر خود را می‌گذراند

روزنامه اصلاح طلب: دوران ظریف، بی سرو سامان‌ترین دوران عمر وزارت امور خارجه است

در دوران ظریف وزارت خارجه بی سروسامان‌ترین عمر خود را می‌گذراند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، روزنامه قانون در یادداشتی با عنوان «چند نکته ظریف با آقای ظریف» نوشت:

«به شهادت ده‌ها دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه، شرایط اداره وزارت امور خارجه در وضعیت بحرانی و بسیار اسفناکی است تا جایی که بعضی از کارکنان وزارت امور خارجه این دوره را بی سرو سامان‌ترین دوران عمر وزارت امور خارجه می‌دانند وشاید باید امیر کم بدیل دیپلماسی ایران، قائم مقام و معاون قدرتمندی برای اداره امور وزارتخانه به‌کار گیرند.

نکته دوم در همین راستا خالی بودن ده‌ها نمایندگی ایران است یعنی در ده‌ها کشور، سفیر و رییس نمایندگی نداریم. در حالی که دیپلمات‌های ارشد در وزارتخانه معطل هستند. اعزام و بازگشت بسیاری از افراد نمایندگی اعم از سفیر و نفر دوم و یا رایزنان و دبیران همزمان است و این موجب تخلیه تجربه و تاریخچه کارهای در دست اجراست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نکته بعد رفتار و عملکرد بدون نظارت سفارتخانه‌های خارجی در ایران با هموطنان ایرانی است. عزت و اقتدار کشور دقیقاً یعنی عزت و اقتدار هر ایرانی. وقتی سفارتخانه‌ها به هر نحوی با شهروند ایرانی رفتار محترمانه‌ای ندارند معنی و مفهوم آن غفلت دستگاه دیپلماسی است. از آنجایی که محل مناسبی برای متقاضیان تدارک نمی‌بینند تا جایی که از دادن ویزا با آماری بسیار بالا خودداری می‌کنند یا به کشورهای همسایه ارجاع می‌دهند و این اوج ذلت است».

گفتنی است آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است اخیراً در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است. همچنین جدیدترین آمار درباره جدول اعتبار گذرنامه‌ها در دنیا نشان می‌دهد اعتبار گذرنامه ایرانی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ با ۱۲ رتبه کاهش، به رده ۹۸ دنیا سقوط کرده است.

علاوه بر این درباره کارنامه سیاست خارجی دولت یازدهم باید گفت: متاسفانه دولت یازدهم تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات هسته‌ای و برجام گذاشت. قرار بود براساس وعده‌های فراوان دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت، برجام دو دستاورد اصلی در پی داشته باشد. اولی لغو بالمره تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) و دومی گشایش اقتصادی برای عموم مردم.
ولیکن در حال حاضر و براساس مستندات متعدد نه تنها تحریم‌های قبلی سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم! به عبارت دیگر، هسته‌ای رفت و تحریم‌ها در جای خود باقی ماند و حتی گسترده‌تر نیز شد.
متاسفانه دولتمردان بدون توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، تمامی امور کشور از جمله ازدواج، مسکن، اشتغال و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدند. در نهایت به اذعان مقامات ارشد دولت، تقریباً هیچ دستاوردی از برجام عاید ایران نشد



انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان