۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قیمت دارو مانند طلا به‌روز محاسبه می‌شود/۹۵ درصد فارغ‌التحصیلان داروسازی جذب داروخانه‌ها می‌شوند
کد خبر: ۲۶۴۴۲۸ نویسنده: دکتر کارگاه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۵ ساعت: ۸:۵۸ ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/ مدیرنظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دکتر داروساز:

قیمت دارو مانند طلا به‌روز محاسبه می‌شود/۹۵ درصد فارغ‌التحصیلان داروسازی جذب داروخانه‌ها می‌شوند

مدیرنظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: مشکلی که باعث بروز بسیاری از شکایات می‌شود این است که قیمت دارو مانند قیمت طلا به روز محاسبه می‌شود و مراجعه کنندگان به دلیل آگاهی نداشتن گمان می‌کنند که داروخانه‌ها گران فروشی می‌کنند.

قیمت دارو مانند طلا به‌روز محاسبه می‌شود/۹۵ درصد فارغ‌التحصیلان داروسازی جذب داروخانه‌ها می‌شوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ پنجم شهریورماه روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی است و به پاس زحمات وکشفیات این حکیم وشیمیدان بزرگ ایرانی در عرصه داروسازی به نام داروساز نام نهاده شده است.

دارو سازان نقش بسیار مهمی در مراقبت‌های پزشکی ایفا می‌کنند و تنها کسانی هستند که می‌توانند در مورد اثرات مصرف داروها باهم هشدار دهند.

به همین مناسبت مصاحبه ای با دکتر امید کارآگاه مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید، وی 11سال است که در معاونت غذا و دارو مشغول به فعالیت است و در حوزه داروسازی تحصیل کرده است.

صبح قزوین : معرفی مختصری درباره شغل خودتون در اداره معاونت غذا و دارو بفرمایید؟
دکتر گارآگاه
: نظارت بر دارو و مواد مخدر یکی از ادارات چهار گانه معاونت دارو و غذا است که این مجموعه به واحدهایی چون ارائه داروهای مخدر به مراکز ترک اعتیاد وبیماران صعب الاعلاج نیازمند، صدور پروانه ونظارت بر داروخانه‌ها، پیگیری کمبودهای دارویی، اطلاع رسانی از دارو و سموم و عوارض ناخواسته دارویی به مردم، رسیدگی به شکایات مردم و صدور حواله‌های دارویی برای کمک به بیماران نیازمند تقسیم شده است.

صبح قزوین : چه سالی فارغ التحصیل شدید و داروخانه تاسیس کردید؟
دکتر کارآگاه:
سال 1378 از دانشکده داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و از سال 81 داروخانه تاسیس کرده ام.

صبح قزوین : چه تعریفی از داروسازی دارید؟
دکتر کارآگاه
: داروسازی یکی از رشته‌های گروه علوم پزشکی محسوب می‌شود و دوره تحصیل این رشته بین 5 تا 6 سال است، در این رشته فرد با تمام علوم پایه پزشکی آشنا می‌شود و قسمت عمده مطالعات آنها شیمی است.

صبح قزوین : چقدر زکریای رازی را می‌شناسید آیا تاکنون از آثار وی مطالعه ای داشته اید؟
دکتر کارآگاه:
متاسفانه کتابی در این باره نخواندم اما در مجلات داروسازی مطالعه کرده ام که یک دانشمند قدیمی در طب و شیمی بوده است و جوهر، گوگرد و الکل را کشف کرده است و به علت فعالیت‌هایش در رشته داروسازی روز پنجم شهریور را به پاس از قدردانی این دانشمند به عنوان روز داروساز تعیین کرده اند.

کتاب‌های این دانشمند بزرگ به زبان‌های مختلفی ترجمه و تا قرن 18 میلادی تدریس می‌شده است و کتاب الحادی از معروف ترین کتاب‌های این دانشمند است.

صبح قزوین : یک داروساز چه وظایفی دارد؟
دکتر گارآگاه:
دارو به بهبود شخص کمک می‌کند در صورتی که به مقدار مورد نیاز و در جای مناسب استفاده شود، همه تأکیدات بر این است که دارو تجویز و مصرف منطقی داشته باشد به همین سبب داروساز وظیفه دارد در صورت داشتن نسخه پزشک به بیمار دارو دهد و با دادن مشاوره دارویی به بیمار در روند درمان او تاثیر بسزایی بگذارد.

در واقع داروساز شاید اولین نفر از گروه پزشکی باشد که همیشه در دسترس مردم است و به همین واسطه وظیفه سنگین تری دارد؛ زیرا علاوه بر رعایت قوانین و راهنمایی صحیح باید برخورد و اخلاق پزشکی مطلوبی داشته باشد.

صبح قزوین : دغدغه بیشتر داروسازان را چه مواردی می‌دانید؟
دکتر کار‌آگاه
: 95 درصد فارغ التحصیلان رشته داروسازی به علت تفاوت فاحشی که در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، جذب دارو خانه‌ها می‌شوند و دغدغه اکثر این قشر داشتن یک داروخانه خصوصی است.

صبح قزوین : مشکلات امروزه دارو سازان چیست؟
دکتر کارآگاه
: امروزه بازار دارویی از نظر تعداد داروخانه اشباع شده است و حتی با وجود یک سری قوانین بیشتر از مقدار نیاز داروخانه تاسیس شده است و اخیرا شنیده ام که به علت حجم بالای منتظرین در تاسیس داروخانه شاید قوانین برداشته شود؛ که اینکار باعث ایجاد یک رقابت نا سالم در این عرصه می‌شود ونگران کننده است.

مشکل دیگری که باعث بروز بسیاری از شکایات می‌شود این است که قیمت دارو مانند قیمت طلا به روز محاسبه می‌شود و مراجعه کنندگان به دلیل آگاهی نداشتن گمان می‌کنند که داروخانه‌ها گران فروشی می‌کنند.

صبح قزوین : آیا معاونت غذا و دارو اقداماتی برای بیماران صعب العلاج که توان مالی ندارند، انجام داده است؟
دکتر کارآگاه:
بله ما بیمه ای برای بیماران صعب العلاح در نظر گرفته ایم که بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه سلامت و هلال احمر از این بیمه بهره مند شوند که تا قبل از نیمه خرداد حدود 70 درصد هزینه دارو را پرداخت می‌کردیم، اما هم اکنون به دلیل کاهش بودجه فقط می‌توانیم 20 درصد هزینه را متقبل شویم.

علاوه براین معاونت غذا و دارو با شیرخوارگاه حلیمه قردادی بسته است که 90 درصد هزینه داروهای مورد نیاز را پرداخت کند که طبق آن می‌توانند با مراجعه به داروخانه شبانه روزی قانون با پرداخت 10 درصد هزینه، دارو را دریافت کنند.

صبح قزوین : آیا رفع تحریم‌ها تاثیری روی صنعت دارو سازی ایران داشته است؟
دکتر کارآگاه
: بله خیلی تاثیر داشته است ما سخت ترین دوران دارویی را در زمستان سال 91 داشتیم و در اوج تحریم‌ها بودیم و امروز خوشبختانه اقلام دارویی کمیاب خیلی کاهش پیدا کرده است و در دو سال اخیر اوضاع کارخانه‌های داروسازی در حد برند شرکت‌های خارجی گسترش پیدا کرده است و تقریبا می‌توان گفت داروی اساسی وجود ندارد که در بازار دارویی دنیا باشد اما در ایران موجود نباشد.

صبح قزوین : اگر پزشک داروساز نمی‌شدید چه شغل دیگری را در جامعه انتخاب می‌کردید؟
دکتر کارآگاه:
یک رشته مورد علاقه من تاریخ است و الان در کتابخانه من کتاب‌های تاریخی بیشتر از دارویی است و اگر پزشک نمی‌شدم حتما رشته باستان شناسی را انتخاب می‌کردم.

صبح قزوین : آیا تاکنون شده دارویی را اشتباه به بیمار بدهید؟
دکتر کارآگاه:
بله آخر شب که برگه‌های نسخه را کنترل می‌کردم، متوجه شدم یک دارو ضد التهاب برای یک کودک را با دوز بالا داده ام و از روی کد بیمه تامین اجتماعی به سختی توانستم محل کار پدر این کودک را پیداکنم و به آنها اطلاع دهم.

صبح قزوین : به نظر شما ویزگی بارز یک پزشک دارو ساز چه چیزی است؟
دکتر کار آگاه:
در برخورد با مردم و مشکلات حرفه ای صبور باشد.

صبح قزوین : بزرگ ترین خوشبختی زندگی شما چه چیزی است؟
دکتر کارآگاه
: حمایت پدر و مادرم ولطف خداوند که همیشه شامل حالم بوده است.

صبح قزوین : در طول مدت کاری خود قطعا خاطرات تلخ وشیرین فراوانی داشته اید در صورت امکان خاطره ای را بیان کنید؟
دکتر کارآگاه: در سال 91 آقایی به داروخانه من مراجعه کرد و یک نسخه بسیار قدیمی و پاره که برای سال 80 بود را داد و گفت من همان مشکل چند سال پیش را پیدا کردم و برای چی پیش پزشک بروم همین داروها را می‌خواهم.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان