۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین واکنش امارات و آمریکا به احیای روابط دیپلماتیک قطر با ایران
کد خبر: ۲۶۴۲۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۴ ساعت: ۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

بعد ازتصمیم دولت قطر برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران؛

واکنش امارات و آمریکا به احیای روابط دیپلماتیک قطر با ایران

وزارت‌های خارجه امارات و آمریکا به تصمیم دولت قطر برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران واکنش نشان دادند.

واکنش امارات و آمریکا به احیای روابط دیپلماتیک قطر با ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، مقام‌های امارات و آمریکا به تصمیم روز پنجشنبه وزارت خارجه قطر برای بازگرداندن سفیر این کشور به تهران واکنش نشان دادند.

«انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در چند توئیت روز پنجشنبه نوشت که دوحه با این تصمیم مشکلات دیپلماتیک خود را تشدید کرده است.

این مقام اماراتی در یک توئیت نوشته است: «دوحه، با اعلام برنامه‌هایش در یمن یا ایران مشکلاتش را تشدید کرده است.»

وی همچنین نوشت: «(نحوه) مدیریت این بحران (توسط قطر) باعث سوزاندن پل‌ها، از دست رفتن حاکمیت و تعمیق بحران قطر شده و فرصت‌های باقی‌مانده برای میانجی‌گری را هدر داده است. خردمندی‌ای که امیدوار به آن بودیم، موجود نبود.»

قطر بامداد پنجشنبه اعلام کرد سفیر خود را به تهران بازگردانده و روابط دیپلماتیک با این کشور را از سر می‌گیرد.

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قطر اعلام می‌کند سفیرش در تهران برای از سر گرفتن وظایف دیپلماتیکش به این کشور بازمی‌گردد».

در این بیانیه همچنین خاطرنشان شده وزارت خارجه قطر مایل است روابط با ایران را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا علی‌رغم این در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده که قطر به واشنگتن گفته هدفش از این تصمیم نشان دادن نارضایتی از اقدامات عربستان سعودی بوده و قصدی برای افزایش همکاری‌ها با ایران ندارد.

هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت: «تنش‌ها خیلی ادامه‌دار شده‌اند. ما عمیقاً نگران وضع موجود هستیم. درباره سوال شما مبنی بر اقدام قطر برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران، ما فقط این را می‌گوییم که طرف‌ها را به ملایم کردن لفاظی‌هایشان دعوات می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «می‌دانم که شما پاسخ بیشتری درباره این موضوع خاص می‌خواهید، اما دولت‌های قطر و ایران، بهتر می‌توانند به سوال شما پاسخ دهند.»

قطر دی‌ماه سال 1394 در اعتراض به آنچه «تعرض به سفارت عربستان در تهران» خواند، سفیر خود را از ایران فراخواند.

رژیم سعودی روز شنبه دوازدهم دی ماه برابر با دوم ژانویه 2016 در بیانیه‌ای، از اعدام چهار نفر از شخصیت‌های شیعی‌ عربستان و در رأس آنها آیت الله نمر باقر النمر به‌اتهام واهی اقدامات تروریستی خبر داد.

پس از اعدام آیت الله شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعی، که موج محکومیت جهانی را به‌همراه داشت برخی از معترضان با برگزاری تجمعی مقابل سفارت این کشور در تهران اعتراض خود را به این اقدام رژیم سعودی اعلام کردند، اما برخی از معترضان در تهران و مشهد در اعتراض به این حکم به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد حمله کردند، عده‌ای معدود توانستند با استفاده از موقعیت و ورود به ساختمان سفارت، بخش‌هایی از آن را به آتش بکشند، که در پی این اقدام رژیم سعودی و چند کشور وابسته به او روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کردند و یا سطح نمایندگی خود در ایران را تقلیل دادند.

روابط قطر اخیراً با کشورهای عربی به‌محوریت عربستان مخدوش شده است. عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین و شمار دیگری از کشورهای عربی با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و روابط نزدیک با ایران روابط دیپلماتیک خود با دوحه را قطع کرده‌اند.



انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان