۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ماه‌های شهریور و مهر هر سال، واكسن آنفلوآنزا را تزریق کنید
کد خبر: ۲۶۴۲۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۴ ساعت: ۹:۵۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسئول غذا و داروی شهرستان البرز:

ماه‌های شهریور و مهر هر سال، واكسن آنفلوآنزا را تزریق کنید

کارشناس مسئول غذا و داروی شهرستان البرز بیان کرد:در بیمارانی که دچار سندرم گیلن باره شده اند، حداقل شش هفته از بهبودی کامل، فاصله داشته باشد و ماه‌های شهریور و مهر هر سال، واكسن آنفلوآنزا را تزریق کنید.

ماه‌های شهریور و مهر هر سال، واكسن آنفلوآنزا را تزریق کنید
دکتر عارفه کاشی‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بهتر است از ماه‌های شهریور و مهر هر سال، واكسن تزریق شود، اما حتی تا دی و بهمن، یعنی تا زمانی كه ویروس در جریان است، می‌تواند تجویز شود.

وی افزود: برای کودکان زیر شش ماه، ایمنی و اثربخشی این واکسن، تایید نشده است.

کارشناس مسئول واحد غذا و داروی شبکه بهداشت - درمان شهرستان البرز موارد منع تزریق این واکسن را این چنین بیان کرد: سن كمتر از شش ماه، افرادی که تب و یا عفونت حاد دارند (تزریق واکسن را به تعویق بیاندازند)، افرادی که حساسیت شدید به واکسن یا ترکیبات همراه آن (مانند ژلاتین) دارند، کسانی که حساسیت به تخم مرغ، کانامایسین، نئومایسین و پلی سوربات۸۰ دارند (چنانچه برای این افراد تزریق شود، بهتر است تا نیم ساعت تحت نظر باشند).

وی با اشاره به اینکه بهتر است تزریق در یک مرکز درمانی انجام شود تا در صورت بروز شوک آنافیلاکتیک، كنترل شود؛ عنوان کرد: برای افراد حساس به تخم مرغ می‌توان از انواعی که بر روی تخم مرغ تولید نشده است، یا انواع غیرفعال واکسن که روی تخم مرغ تولید شده اند، با احتیاط استفاده كرد.

دکتر کاشی‌ها ادامه داد: در بیمارانی که دچار سندرم گیلن باره شده اند، حداقل شش هفته از بهبودی کامل، فاصله داشته باشد.

کارشناس مسؤول واحد غذا و داروی شبکه بهداشت - درمان شهرستان البرز درباره نحوه نگهداری و مصرف واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: واکسن در دمای ۸-۲ درجه سانتیگراد تا یکسال قابل نگهداری است و باید قبل از استفاده به دمای اتاق رسانده و خوب تکان داده شود، تا محلول شفافی، حاصل و سپس تزریق شود.

وی با بیان اینکه دوز واکسن برای افراد شش ماه تا ۳۶ ماه 25/0میلی لیتر تا نیم میلی لیتر است و بقیه افراد، نیم میلی لیتر است؛ اظهار کرد: کودکان زیر 9 سال که برای اولین بار واکسینه می‌شوند، لازم است حداقل چهار هفته بعد، دوز دوم واکسن را مجددا برای دریافت پاسخ ایمنی مناسب دریافت کنند.

این مسئول تصریح کرد: بانوان باردار، واکسن غیر فعال را بدون توجه به زمان بارداری، می‌توانند دریافت کنند و در زمان شیردهی، تزریق واکسن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دکتر کاشی‌ها در ادامه، گفت: دو تا سه هفته بعد از تزریق، پاسخ ایمنی حاصل و شش تا 12 ماه باقی می‌ماند، پس بنابراین واکسن را قبل از شیوع فصل آنفلوآنزا تجویز می‌کنند تا به موقع ایمنی لازم حاصل شود، اما در افراد با نقص ایمنی یا بالای ۶۵ سال، پاسخ ایمنی حاصل شده کمتر از بقیه و حدود شش ماه است.

وی عنوان کرد: بعضی از تست های سرولوژی که با روش الیزا سنجیده می شوند، بدنبال تزریق واکسن آنفلوآنزا مثبت کاذب مانند HIV1، هپاتیت C و HTLV1 می‌شوند.

این کارشناس پزشکی عنوان کرد: لازم است دو هفته قبل از شروع داروی سركوب كننده ایمنی، بیمار واکسینه شود، یا اگر بیمار در حین مصرف داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی، واکسینه شده، حداقل سه ماه بعد از قطع دارو، مجددا واکسینه شود.

وی هشدار داد: فینگولیمود (مصرف در( MS دارویی است که با واکسن تداخل دارد و دو هفته قبل از شروع این دارو، توصیه می شود بیمار واکسینه شود.

بنا به اظهار کارشناس مسئول واحد غذا و داروی شبکه بهداشت - درمان شهرستان البرز، تجویز همزمان واکسن پنوموکوک و آنفلوآنزا باعث می‌شود اثربخشی هر دو واکسن کاهش یابد و هرچند استاتین‌ها اثربخشی واکسن را بخاطر اثرات ایمونومدولاتوری کم می‌کنند؛ اما دلیل بر عدم تجویز واکسن نیست.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان