۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بزرگ‌ترین ویژگی کارمندان باید طلب رضایت الهی باشد/ مسئولان از رفتارهای سلیقه‌ای و جناح بازی دوری کنند
کد خبر: ۲۶۴۲۴۳ نویسنده: روح‌اله مؤمنی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۴ ساعت: ۹:۳۶ ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/ فرزند معلم شهید و کارمند آموزش و پرورش :

بزرگ‌ترین ویژگی کارمندان باید طلب رضایت الهی باشد/ مسئولان از رفتارهای سلیقه‌ای و جناح بازی دوری کنند

فرزند معلم شهید و کارمند آموزش و پرورش بیان کرد: کارمندان باید سعی کنند مردمی باشند و به وظایفی که به آنها محول شده به دیده امانت الهی نگاه کنند که در این صورت به عنوان کارمند نمونه و شاخص شناخته خواهند شد.

بزرگ‌ترین ویژگی کارمندان باید طلب رضایت الهی باشد/ مسئولان از رفتارهای سلیقه‌ای و جناح بازی دوری کنند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ هفته اول شهريور ماه، با نام و ياد شهيدان والامقام "رجايی" و" باهنر" به نام هفته دولت نامگذاری شده که چهارم شهریور مصادف با سومین روز از هفته دولت نیز روز کارمند است.

روز کارمند فرصت مغتنمی برای پاسداشت از زحمات افرادی است که در راستای خدمات رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

روح اله مؤمنی فرزند شهیدِ معلم علی اکبر مومنی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی از کارمندان اداره‌کل آموزش و پرورش استان است که اکنون به عنوان مشاوره امور جوانان در این اداره‌کل مشغول به فعالیت است. به مناسبت روز کارمند مصاحبه‌ای انجام شده که در ذیل آمده است.

صبح قزوین : چطور وارد آموزش پرورش شدید؟
مومنی: پس از قبولی در آزمونی که برگزار شد وارد آموزش و پرورش شدم و از همان ابتدا، مهمترین رسالتم پیمودن مسیر پدرم بود و در واقع علاقه‌ام به ادامه دادن راه پدر موجب شد تا جذب آموزش و پرورش شوم.

صبح قزوین : در طول این سال‌ها در چه بخش‌هایی فعالیت داشتید؟
مومنی: در طول سال‌ها فعالیتم در آموزش و پرورش در بخش‌های مختلفی نظیر کارشناس مدارس غیردولتی، کارشناس مجمع خیرین مدرسه ساز، مشارکت‌های مردمی و همچنین مدت 3 سال در بخش روابط عمومی آموزش و پرورش اشتغال داشتم. اکنون نیز حدود 4 سال است که به عنوان مشاور مدیر‌کل در امور جوانان مشغول فعالیت هستم.

صبح قزوین : تا چه اندازه توانسته‌اید در شغل خود موفق و مفید باشید و چقدر به آن علاقه دارید؟
مومنی: از نظر بعد معنویِ کار، کارمندان آموزش و پرورش به غیر از شغل کارمندی، شان دیگری نیز دارند. در واقع معلمان و فرهنگیان باید در مسیر فرهنگسازی برای نسل‌های آینده و دانش‌آموزان حرکت کنند تا بتوانیم جامعه‌ای با افراد متعهد، بااخلاص و دلسوز داشته باشیم همچنین تلاش شده تا دانش‌آموزان طوری پرورش یابند که با فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر آشنا شوند.

صبح قزوین : تا چه اندازه توانسته‌اید از رشته تحصیلی خود در کارتان استفاده کنید؟
مومنی: از همان ابتدا به سوی رشته روابط عمومی، تبلیغات و رسانه گرایش داشتم اما رشته تحصیلی من در دانشگاه با حوزه علاقمندی من خیلی منطبق نبود با این وجود تلاش کردم تا با تلفیق رشته تحصیلی با کارم، بهتر بتوانم به مراجعه کنندگان خدمت کنم ضمن اینکه پاسخگویی به موقع و تسریع در امور صورت گیرد.
معتقدم نظام اداری باید به گونه‌ای باشد که مردم با راحتی و سرعت بیشتری خدمات مربوطه را دریافت کنند ضمن اینکه حُسن خلق را در رفتار کارمندان مشاهده کنند.

صبح قزوین : به نظر شما کارمندان با چه تهدیدات و فرصت‌هایی مواجهه هستند؟
مومنی: به نظر من بزرگ‌ترین ویژگی کارمندان باید جلب و طلب رضایت الهی باشد که منجر به رضایت بندگان می‌شود. باید کارمندان از فرصت بدست آمده در نظام مقدس جمهوری اسلامی به نحو احسنت استفاده کنند تا رضایت خداوند حاصل شود چراکه در یک نظام توحیدی، مسئولیت پذیری زمینه اخلاق اداری است که باید در همه فعالیت‌ها حتی جزیی‌ترین آنها مورد توجه قرار گیرد.

صبح قزوین : به نظر شما یک کارمند موفق و نمونه باید دارای چه ویژگی‌ها و معیارهایی باشد؟
مومنی: اگر کارمندان، شهیدان رجایی و باهنر را در خدمت رسانی به مردم الگو قرار دهند به عقیده من کارمند موفقی خواهند بود زیرا بزرگترین شاخص این شهدای بزرگوار، مردمی بودن آنها بوده است.
کارمندان باید سعی کنند مردمی باشند و به وظایفی که به آنها محول شده به دیده امانت الهی نگاه کنند که در این صورت به عنوان کارمند نمونه و شاخصی شناخته خواهند شد.

صبح قزوین : از ديدگاه شما وظیفه مدیران برای افزایش بهره وری کارمندان و ایجاد انگیزه کاری آنها چیست؟
مومنی: تشویق و ترغیب و ایجاد فضایی که کارمندان با روحیه بهتر به وظایف خود عمل کنند، یک نیاز است چراکه وقتی اشتیاق در پاسخگویی به ارباب رجوع در کارمندان وجود داشته باشد هم کارها سرعت پیدا می‌کند هم اینکه نگاه ارباب رجوع به اداره یا سیستم دولت بهتر می‎‌شود.
مدیران باید با ایجاد فضای تشویقی از طریق برگزاری مراسم به مناسبت‌های مختلف برای کارمندان و خانواده آنها همچنین تکریم کارمندان، چنین فضایی را فراهم کنند.

صبح قزوین : مهمترین برنامه کاری شما برای آینده چیست؟
مومنی: من فکر می‌کنم هنوز نتوانسته‌ایم به راهی که شهیدان رجایی و باهنر انتخاب کردند، برسیم. ادامه دادن راه شهدا بزرگترین هدف و وظیفه ما است. دلیل اصلی نامگذاری این ایام به هفته دولت آشنایی مردم با شخصیت اجتماعی و فرهنگی شهیدان رجایی و با هنر است اگر بتوانیم در مسیر شهدا قدم برداریم بدون شک روز به روز راهمان هموارتر می‌شود.

این امر باید باید ملاک عمل همه مسئولان باشد ضمن اینکه همزمانی شروع به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر با آغاز هفته دولت و روز کارمند، تلنگری به کسانی است که وارد عرصه جدیدی در خدمت رسانی به مردم می‌شوند و باید طوری عمل کنند که با پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و جناح بازی، موجب دلسری مردم نشوند و بزرگترین ملاک و شاخص را خدمت‌رسانی مطلوب به مردم قرار دهند.

صبح قزوین : چه برنامه‌هایی برای حمایت بیشتر از جوانان دارید؟
مومنی: در دیداری که با مسئولان داشتیم همواره به این موضوع اشاره کردیم که باید دست از شعاری بودن کلمه جوان برداریم همچنان که رهبری به این امر تاکید کردند. باید با اعتماد به توانمندی‌های جوانان از ظرفیت و پتانسیل جوانان به شکل شایسته‌ای استفاده کنیم تا موجب دلگرمی جوانان شود.

جوانان در اول انقلاب، فرماندهان جنگ بودند و در راه سازندگی مملکت کمک کردند اکنون نیز در بحث مدیریت شهری و استانی باید از وجود آنها بهره‌مند شویم و این ظرفیت عظیم منابع انسانی را کوچک و شعاری نبینیم و اینگونه نباشد که در مقطع زمانی خاص فقط به جوانان اشاره شود اما در عمل، جوان گرایی نداشته باشیم.

تا جایی که توانستیم تلاش کردیم تا صدایمان را به مسئولان برسانیم اما اینکه تا چه حد موفق بودیم، نمی‌دانم. همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده از ظرفیت جوانان به نحو شایسته است که تا به امروز محقق نشده و در حد یک شعار مغفول مانده است.

صبح قزوین : مشکلات پیش روی کارمندان به نظر شما چیست و راهکار رفع آنها چیست؟
مومنی: ساعات کاری کارمندان طوری است که زمان تفریح و با خانواده بودن آنها کم است در حالیکه کارمندان نیز نیاز به استراحت و آرامش روحی دارند از سوی دیگر بعضی ادارات، افزایش حقوق خیلی بالایی دارند اما در برخی دیگر اینطور نیست و در واقع توازن وجود ندارد.

به طوری که مشاهده می‌شود برخی از کارمندان برای تامین مخارج زندگی خود مجبور به مسافرکشی می‌شوند که این در شان یک کارمند در تراز نظام جمهوری اسلامی نیست. کارمندان باید طوری تامین شوند که مابقی زمان خود را در کنار خانواده سپری کنند و آرامش روحی داشته باشند بنابراین اگر توازن خدمات پرداخت حقوق در کشور صورت گیرد شرایط بهتر می‌شود.

صبح قزوین : معمولا برخی مدیران، افراد موردنظر خود را بدون توجه به تخصص و شایستگی‌های لازم در جایگاه‌های شغلی خاصی قرار می‌دهند به نظر شما این امر چه آفات و آسیب‌هایی را در عملکرد آن اداره در پی خواهد داشت؟
مومنی: برخی مدیران، آشنایان و فامیل و بستگان خود را به سر کار می‌آوردند که در احادیث نیز بسیار مذمون شناخته شده است چراکه این‌گونه رفتارها، موجب بدبینی مردم می‌شود که با آغاز به کار شورای پنجم، باید مسئولان این مسائل را مدنظر قرار دهند.

اگر خواهان رضای الهی و شهدا هستیم، باید مسئولان خدمت رسانی به مردم را در اولویت کار خود قرار دهند. چنانچه بدون توجه به تخصص و تعهد افراد و شایسته سالاری، از آشنایان و بستگان در کارها و مسئولیت‌ها استفاده شود این عمل در واقع نوعی خیانت به خون شهداست.

صبح قزوین : پارتی بازی در استخدام نیروها را قبول دارید؟ این مسئله در انگیزه کاری کارمندان چه تاثیراتی دارد؟
مومنی: متاسفانه این امر وجود دارد و منکر نمی‌شویم. شهدا جان شیرینشان را دادند چطور مسئولی پشت یک میز نشسته و همه ملاک‌های انسانیت و وجدان را زیر پا گذاشته و حقی را ناحق و پارتی بازی می‌کند.

به نظر من این کار خیلی دلسرد کننده است برای کارمندانی که می‌بینند. در واقع یک مسئول با عملکرد نادرست خود موجب بدبینی مردم از نظام، حکومت و مسئولان می‌شوند چراکه وقتی یک نفر بد عمل کند به پای همه نوشته می‌شود و این یک آسیب جدی است بنابراین باید مسئولان به عملکرد مدیران خود رسیدگی کنند.

صبح قزوین : لطفا توضیحات کوتاهی از پدر شهیدتان بفرمایید.
مومنی: پدرم معلم و از همکاران ناحیه دو آموزش و پرورش بود. او از مبارزان دوران انقلاب بود که با شروع جنگ تحمیلی به مناطق عملیاتی اعزام شد و در سال 61 در جریان عملیات بیت المقدس و آزاد‌سازی خرمشهر به فیض شهادت نائل آمد.

صبح قزوین : زمان شهادت پدرتان چند سال داشتید؟ آیا خاطره خاصی از پدرتان شنیده‌اید که بیان کنید؟
مومنی: من دو ماه پس از شهادت پدرم به دنیا آمدم. همواره اطرافیان و آشنایان به حسن خلق پدرم و مردمی بودن و ساده زیستی او اشاره می‌کنند. پدرم پس از گذشت 3 سال از زمان استخدامشان در آموزش و پرورش، شهید شدند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان