۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فصل جدید کاوش در منطقه باستانی قره تپه سِگزآباد
کد خبر: ۲۶۳۹۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲ ساعت: ۸:۵۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین خبر داد:

فصل جدید کاوش در منطقه باستانی قره تپه سِگزآباد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آغاز کاوش های آموزشی – پژوهشی در منطقه باستانی قره تپه سگز آباد بویین زهرا خبر داد.

فصل جدید کاوش در منطقه باستانی قره تپه سِگزآباد
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آغاز کاوش‌های آموزشی – پژوهشی در منطقه باستانی قره تپه سگز آباد بویین زهرا خبر داد.

محمدعلی حضرتی گفت: فصل جدید کاوش‌ها با صدور مجوز پژوهشگاه باستان شناسی کشور و با حضور تیمی متشکل از ۳۰دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر ده پهلوان از ۲۱مرداد آغاز شده است.

حضرتی افزود: دشت قزوین با داشتن تمدن نه هزارساله و وجود محوطه‌های پیش از تاریخ تپه زاغه، قره تپه و تپه قبرستان که معرف قدیمترین دوران استقرار در این منطقه است از مهمترین کانون‌های شکل‌گیری تمدن در فلات ایران و از محورهای عمده مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی کشور به شمار می‌رود.

مصطفی ده پهلوان سرپرست تیم کاوش قره تپه هم درباره کاوش‌های جدید در این محوطه تاریخی گفت: با توجه به کشف گورستانی جدید متعلق به عصر آهن دو و سه در کاوش‌های سال گذشته این محوطه، در کاوش‌های فصل جدید، تحقیقات وسیع بر روی لایه‌های پیش از تاریخ این گورستان (متعلق به دوران ۱۱۰۰تا۵۵۰ پیش از میلاد) انجام می‎شود.

ده پهلوان افزود: منطقه باستانی قره تپه سگزآباد در جوار محوطه‌هایی چون تپه زاغه و تپه قبرستان از مناطق مهم و ارزشمند دشت قزوین به شمار می‌رود که نزدیک به هشت فصل کاوش باستان شناسی توسط مرحوم دکتر نگهبان در دوران پیش از انقلاب و ۵فصل کاوش توسط دیگر اساتید ارزنده حوزه باستان شناسی کشور در دوران پس از انقلاب در این منطقه صورت گرفته و دستاوردهای علمی فراوانی به همراه داشته است.

سرپرست تیم کاوش قره تپه اضافه کرد: از سال۹۳ دور جدیدی از کاوش‌های گروه باستان شناسی دانشگاه تهران با هدف بررسی دوره‌های تاریخی دشت قزوین در قره تپه با محوریت شناخت و بررسی لایه‌های عصر آهن سه و دوره های هخامنشی آغاز شد.
انتهای پیام/2002

منبع: بویین امروز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان