۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین قبضه برنج فروشی ها توسط مافیای واردات/ بسته بندی محصول خارجی با برند ایرانی در قشم!
کد خبر: ۲۶۳۹۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱ ساعت: ۱۶:۸ ↗ لینک کوتاه

بازار برنج هرمزگان در قرق هند و پاکستان؛

قبضه برنج فروشی ها توسط مافیای واردات/ بسته بندی محصول خارجی با برند ایرانی در قشم!

محدودیت واردات برنج توسط لنجداران و کمبود این کالا در بازار موجب شده تا مافیای واردات این محصول با دور زدن قانون علاوه بر کسب سودهای کلان، برنج های فاقد کیفیت و قاچاق خارجی را در بازار عرضه کنند.

قبضه برنج فروشی ها توسط مافیای واردات/ بسته بندی محصول خارجی با برند ایرانی در قشم!
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،از اواخر تیرماه همزمان با شروع برداشت برنج از اراضی کشور ممنوعیت واردات برنج نیز در دستور کار دولت قرار می گیرد تا در راستای تنظیم بازار و حمایت از محصول داخلی از ورود کالای مشابه و بی کیفیت خارجی جلوگیری شود.

براین اساس برنج کارانی که ماهها در مزارع و گل ولای شالیزارها با رنج و مشقت وقت خود را صرف تولید دانه های برنج می کنند تنها امیدشان به فصل برداشت محصول و فروش است که در سالهای اخیر ورود محصولات بی کیفیت هندی نه تنها ضربه های سختی را به جامعه برنجکاران زده بلکه سلامت شهروندان به دلیل برنج های فراوری شده به خطر انداخته است.

با وجود محدودیت های وارداتی برنج در فصل برداشت، بخش از اعظمی از این کالای مصرفی به صورت قاچاق وارد کشور می شود که استان هرمزگان با وجود هزاران کیلومتر مرز آبی میزبان بیشترین حجم برنج قاچاق است که از کشورهای حوزه خلیج فارس و عمان واردا می شود.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به قاچاق برنج از دوبی، گفت: حدود ۵۰۰ هزار تن برنج به صورت قاچاق به کشور وارد می شود که در حال حاضر کشور هند سالانه ۶۰۰ هزار تن برنج به دوبی صادر می کند؛ در سایت گمرک دبی آمار ترخیص ها مشخص است که ۱۰۰ هزار تن از این برنج به سرزمین خودشان رفته و مابقی به ایران ترانزیت شده است.

شاه حسینی افزود: هم اکنون ۱۰۰ هزار تن هم از سوی کشورهایی مانند پاکستان به ایران قاچاق می شود.

در ماههای اخیر چندین محموله برنج خارجی در هرمزگان کشف و ضبط شده که بیانگر بحران قاچاق این کالای اساسی در کشور است و اینکه چندین محموله برنج قاچاق بواسطه باندبازی از استان خارج شده نامعلوم است.

توقیف چند محموله برنج قاچاق در هرمزگان

فرمانده دریابانی استان هرمزگان در بهار سال جاری  از توقیف 536 تن برنج قاچاق طی دو ماه گذشته در مرزهای دریایی هرمزگان خبر داد.

علی میرشمسی گفت: در راستای اجرای یکی از بندهای مصوبات اقتصاد مقاومتی، بالغ بر 8 عملیات بزرگ،منسجم و به صورت هماهنگ طی دو ماه گذشته از سال جاری در حدود 80 هزار کیلومتر مربع از سطح حوزه استحفاظی استان هرمزگان به اجراء درآمد.

وی افزود: مرزبانان با تشدید گشت های کنترلی در مرزها و نظارت بر اسکله ها و بنادر تجاری هرمزگان موفق شدند در این عملیات ها بالغ بر 536 هزار کیلو برنج قاچاق را در مرزها و بنادر استان کشف و توقیف کنند.

فرمانده دریابانی استان هرمزگان با بیان اینکه در این چند عملیات ، 336 نفر از متخلفان اقتصادی دستگیر و 274 فقره پرونده نیز در این رابطه تشکیل شده است، تصریح کرد: تشدید برخورد با سرباندهای قاچاق از اولویت های این فرماندهی در سال جاری به شمار می آید.

پیش از این نیز فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و انهدام یک باند بزرگ قاچاق و کشف ۱۳۲ تن برنج قاچاق خبرداد.

ملکی گفت: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان با همکاری ماموران انتظامی مستقر در پاسگاه ایست و بازرسی شهید میرزایی بندرعباس، شب گذشته حین کنترل محورهای اصلی استان به 6 دستگاه کامیون تریلی حامل بار مشکوک شده و خودروها را متوقف کردند.

وی بیان داشت: در بازرسی از خودرو ها جمعا 132 تن برنج خارجی قاچاق کشف و در این رابطه 6 نفر از عوامل قاچاق دستگیر شدند.

سردار ملکی، شگرد قاچاقچیان را استفاده تکراری از اسناد گمرکی و بارگیری و حرکت خودروها از بندرعباس و مقصد این محموله های قاچاق را استان‌های مرکزی کشور اعلام کرد.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان در ادامه ارزش ریالی محموله های قاچاق کشف شده در عملیات شب گذشته را 10 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: در این رابطه پرونده تشکیل و متهمان همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

سهم حداقلی برنج ایرانی در بازار هرمزگان

بخش عمده ای از بازارهای استان هرمزگان را برنج های هندی و پاکستانی وارداتی تشکیل می دهد و سهم حداقل محصول ایرانی در هرمزگان به عینه دیده می شود همچنین قسمت اعظمی از برنج های ایرانی بازارهای هرمزگان را ارقام کم کیفیت با قیمت بالا  یا دانه شکسته تشکیل می دهد که صرفا برای پخت دسر و سوپ از آن استفاده می شود.

در شرایطی که مردم از برنج مرغوب داخلی باقیمت مناسب  محروم هستند گرایش عموم به استفاده از ارقام مشابه خارجی افزایش می یابد که در این میان محصولات پاکستانی بیشترین مقبولیت را در بین مردم برخوردار است.

شهرستان های میناب، قشم، بندرلنگه و بندرخمیر بیشترین میزان واردات برنج خارجی را از آن خود کرده اند که در این بین قشم و میناب گوی سبقت را از سایر مناطق استان ربوده اند چنانچه اگر سری به بازارهای این دو شهرستان بزنید با حجم انبوهی از برنج های خارجی در بسته بندی ها و برندهای جدید و نام آشنا به چشم می خورد.

استان هرمزگان در ماههای اخیرا شاهد محدودیت‌های متعددی برای ترخیص کالاهای ملوانی است که در این بین ممنوعیت ترخیص برنج وارداتی نیز به چشم می خورد از این رو  لنجداران مینابی که تا بیش از این در زمینه واردات برنج خارجی تحت عنوان ته لنجی اقدام می کردند، اجازه وارد کردن این کالا را ندارند و در نهایت افزایش قیمت‌های بازار برنج را در پی داشته است.

قبضه برنج فروشی ها توسط مافیای واردات/ بسته بندی محصول خارجی با برند ایرانی در قشم!

ممنوعیت واردات برنج تحت عنوان کالای ملوانی علاوه بر گرانی در بازار و فشار را بر اقشار کم‌درآمد موجب شده تا امرار و معاش ملوانان و تجار خرده پای را با مشکل مواجه کند.

از سوی دیگر با محدودیت واردات برنج توسط لنجداران سنتی و کمبود این کالا در بازار موجب شده تا سود جویان و مافیای این محصول بازار را به شکل دیگری به دست بگیرند و با دور زدن قانون علاوه بر کسب سودهای کلان، برنج های فاقد کیفیت و قاچاق خارجی با قیمت مورد نظر سودجویان در بازار عرضه شود.

مهم ترین تبعات منفی ممنوعیت واردات برنج تحت عنوان کالای ملوانی که اکنون موجب شده بازار این کالا در انحصار عده ای در بیاید و واحدهای بسته بندی و توزیع برنج در جزیره قشم شود بدین صورت که تا پیش از  محدودیت ها این کالا به صورت بسته بندی از کشورهای مبدا بارگیری می شد و در نهایت در بازار های استان عرضه می شد اما اکنون جزیره قشم که جزو مناطق آزاد تجاری می باشد به مرکز دپوی برنج فله تبدیل شده و در آنجا با بسته بندی های مختلف به بازار روانه می شود.

برنج های هندی و پاکستانی در بازار های هرمزگان اکنون در خاک استان بسته بندی می شود که نه تنها از حجم واردات برنج قاچاق کاسته نشده بلکه معیشت صدها ملوان خرده پا که از طریق واردات این کالا امرار معاش می کردند را تحت شعاع قرار دهد.

کارشکنی در امور مرزنشینان صحیح نیست

شیخ عبدالعزیز افراز امام جمعه اهل سنت شهر بندر سیریک اظهار کرد: درآمد خیلی از خانواده ها بویژه مردم شهرستان سیریک و جاسک بواسطه ارسال کمک های فامیل ، اقوام و خانوادهایشان است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند و این درست نیست که در جایی از کشور کانتیترها آزاد ولی تعدادی اندک و ناچیز لنجدار مرزنشین اینجور برخورد دوگانه صورت گیرد.

افراز با انتقاد از نحوی برخورد مسئولان گمرگ با لنج داران که مهمترین منبع تامین معیشت خانواده هاست،گفت: کارشکنی در امور مرزنشینانی که با مشارکت چند نفر لنجی را برای تامین معیشت خود تهیه کرده اند و در قالب ته لنجی امرار و معاش می کنند،صحیح نیست.

وی افزود: اگر همه ما مسئولان به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) عمل کنند یقینا همه مشکل جامعه برطرف و به حداقل می رسد و هیج مستحق و نیازمندی در جامعه با مشقت و بدبختی زندگی نمی کند.

۹۰درصد از کالای قاچاق از مجاری قانونی عبور می کنند

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت:ساکنان مناطق ساحلی از دیرباز تاکنون با ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس رفت و آمد داشته و امر صادرات و واردات با لنج های باری و صید و صیادی از مشاغل و حرفه های ذاتی این امر است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس تصریح کرد:مردم گمان می کردند با راه اندازی منطقه آزاد قشم امر واردات و صادرات برای بومیان تهسیل خواهد شد اما در عمل چنین اتفاقی نیافتد .

مرادی با بیان اینکه مردم هرمزگان قاچاقچی نیستند و قاچاقچیان اصلی پایتخت نشینانی هستند که با زد و بند از مبادی رسمی کشور کالای قاچاق وارد کشور می کنند،گفت:در حال حاضر ۹۰درصد از کالای قاچاق از مجاری قانونی عبور می کنند و هیچ قدمی برای این موضوع برداشته نشده است.

نماینده مردم بندرعباس،قشم، حاجی آباد و بندرخمیر با اشاره به شیوه غلط مبارزه با قاچاق در استان تاکید کرد:برای مبارزه با قاچاق کالا باید خلاهای قانونی موجود اصلاح و به گونه ای تدوین شود که باقاچاقچیان کلان برخورد شود نه با مرزنشینانی که برای ارتزاث خانه و منبع درآمد محدود خانواده کالا وارد می کنند.

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان