۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ادعای نیکی هیلی; ایران کشور قابل اعتمادی نیست! / بازدید از سایت‌های نظامی ایران جزو اختیارات آژانس است
کد خبر: ۲۶۳۹۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱ ساعت: ۱۵:۵۰ ↗ لینک کوتاه

پیش از سفر به وین؛

ادعای نیکی هیلی; ایران کشور قابل اعتمادی نیست! / بازدید از سایت‌های نظامی ایران جزو اختیارات آژانس است

نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از سفر به وین، بازدید از اماکن نظامی ایران را جزو اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد.

ادعای نیکی هیلی; ایران کشور قابل اعتمادی نیست! / بازدید از سایت‌های نظامی ایران جزو اختیارات آژانس است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از رویترز، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای اطلاع از اینکه آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمیبرنامه‌ای برای بازدید از سایت‌های نظامی ایران دارد یا خیر، امروز چهارشنبه به وین سفر می‌کند.

هیلی در مصاحبه با رویترز گفت دیدار روز چهارشنبه او با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین یک ماموریت تفحصی است که در راستای بازنگری برجام از سوی دولت ترامپ انجام می‌شود.

وی مدعی شد: ایران در گذشته در سایت‌های نظامی، دانشگاهها و اماکنی نظیر آنها اقدامات مخفیانه انجام داده است. آیا آژانس اطمینان دارد که دیگر چنین اقداماتی انجام نمی‌شود؟

نماینده آمریکا در ادامه گفت: ایران کشوری نیست که بشود به آن اعتماد کرد و به اعتماد من، ترامپ حق دارد که پیش از تایید دوباره برجام از اقدامات این کشور مطلع باشد.

هیلی در ادامه این مصاحبه گفت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را دارند که از سایت‌های نظامی ایران و هر مکان مشکوک دیگری بازدید کنند اما آیا آنها اکنون این کار را انجام می‌دهند؟

در حالیکه هیچ کشوری اجازه بازدید از تاسیسات نظامی خود را به دیگران نمی‌دهد، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد اگر ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد چرا اجازه بازدید از سایت‌های نظامی خود را به بازرسان آژانس نمی‌دهد؟!

نیکی هیلی در پایان مدعی شد هدف از سفر او به وین تحت فشار قرار دادن آژانس نیست بلکه تنها به این خاطر سفر می‌کند که سوالاتی را از مقامات این آژانس در این رابطه بپرسد.

وی در این باره تصریح کرد: می‌خواهم از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپرسم آیا بر همه چیز در ایران نظارت دارند؟ آیا به مکان‌هایی که قبلا در آنها فعالیت‌های مخفیانه انجام شده نگاه می‌کنند؟ آیا می‌توانند به آن مکان‌ها دسترسی داشته باشند؟ آیا ایران در دسترسی آنها به این مکان‌ها تاخیر ایجاد می‌کند یا به کلی مانع از دسترسی آنها می‌شود؟

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت پس از بازگشت از ماموریت وین، پاسخ این سوالات را به ترامپ و اعضای تیم امنیت ملی آمریکا منتقل خواهد کرد.

نامه گلایه‌آمیز ظریف به آمانو درباره سفر «نیکی هیلی» به وین

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین گلایه کرده و دیدار وی با مقامات این آژانس را دارای پیامدهای مخربی برای اجرای موفقیت‌آمیز توافق هسته‌ای ایران عنوان کرده است.

در بخشی از نامه ظریف آمده است: حتی قبل از انجام این سفر نیز نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات درباره آن و علائمی که مخابره می‌کند تبعات مخربی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارد.

انتهای پیام / 1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان