۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مراسم "سنگ جوش" در گرمابه عباسک الموت+تصاویر
کد خبر: ۲۶۳۸۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱ ساعت: ۸:۳۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

مراسم "سنگ جوش" در گرمابه عباسک الموت+تصاویر

آیین سنگ گردانی همه ساله در آخرروزهای مرداد ماه در روستای عباسک یکی از توابع الموت غربی است، برگزار می‌شود.

مراسم "سنگ جوش" در گرمابه عباسک الموت+تصاویر
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آیین سنگ گردانی یا سنگ جوش، هر ساله در روستای عباسک از توابع الموت غربی برگزار می‌شود.

این آیین در جوار چشمه‌‌ای که در باور اهالی روستا قدمگاه یا محل دفن حلیمه خاتون، خواهر امامزاده احمد اکبر یاروده می‌باشد برگزار می‌شود.

آیین سنگ گردانی همه ساله در جمعه آخر مرداد ماه به این دلیل که تقریبا فصل بیکاری اهالی روستای عباسک و روستاهای همجوار آن است، برگزار می‌شود.

در این روز از سال اهالی پنج یا شش روستای همجوار عباسک دور هم جمع می‌شوند و چنین آئینی همراه با ذبح قربانی و سرو غذاهای محلی از جمله کاچی و خرفه پلو، مراسمی مثل سیزده بدر یا پنجاه بدر قزوینی‌ها انجام می‌شود.

مراسم سنگ گردانی در گرمابه عباسک به این صورت است که؛ مردم روستا سنگ‌هایی رو جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را به شکل کوره در می‌آورند سپس سنگ‌های جمع‌آوری شده را با هیزم داغ می‌کنند و این مراسم از ظهر شروع می‌شود.

والی مراسم‌ سنگ‌های داغ را برای افرادی که می‌خواهند، داخل حوضی که در این مکان وجود دارد، می‌اندازند، آب با حرارت سنگ‌ها گرم می‌شود.

هر سال کسانی که حاجت خود را می‌گیرند قربانی ذبح می‌کنند، این مراسم نسل به نسل به این دوران رسیده است و قدمت آن به حدود ۲۵۰ سال پیش می‌رسد.

در باور اهالی روستاها آب چشمه که به چشمه مقدس نیز معروف است، برای درمان سنگ کلیه بسیار مناسب است و شاهد آن بزرگان روستاهای همجوار می‌باشند و تا چند سال پیش که مرحوم میرزا ملای روستای یارود زنده بود، مراسم رنگ و بوی مذهبی بیشتری داشت و همراه با روضه خوانی نیز بود.

با توجه به این موارد این آئین بدعت نیست و مثل بسیاری از سنت‌ها ریشه در آداب و رسوم قدیم دارد و شاید به زمان اسماعیلیان برگردد.

این مکان به صورت تفرجگاهی درآمده است که به‌ علت شیب‌دار بودن منطقه با سنگ چین بنا شده و درختان چنار کهنسالی در جوار چشمه آن قرار دارد.

نکته‌ دیگری که در این مکان و مراسم قابل توجه است این است که با توجه به جمعیت زیادی که از روستاهای همجوار برای این مراسم می‌آیند و از حدود ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر در این مکان حضور دارند، اما سرویس بهداشتی و دیگر خدمات رفاهی در این مکان وجود ندارد.

در سال آتی اگر مسئولین میراث فرهنگی یا گردشگری عنایت کنند و در زمینه ساخت سرویس بهداشتی مساعدت کنند به همراه تبلیغات گسترده و وسیع‌تر، قطعا استقبال بیشتری خواهد شد.
انتهای پیام/2002

منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان