۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی چهلستون قزوین اهدا شد
کد خبر: ۲۶۳۲۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۹ ساعت: ۱۵:۱۳ ↗ لینک کوتاه

توسط خاندان صدیقی؛

قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی چهلستون قزوین اهدا شد

قرآن نفیس اهدایی در اصل یک جلد بوده که در دو مجلّد صحافی شده، دارای سرلوح مذّهب در سوره حمد و آغاز سوره بقره است.

قرآن دست نویس به موزه خوشنویسی چهلستون قزوین اهدا شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ قرآن نفیس دست نویس دو جلدی در مراسمی با حضور محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین توسط خاندان صدیقی به مجموعه موزه خوشنویسی قزوین اهدا شد.

این قرآن که توسط خاندان محترم صدیقی به مجموعه موزه خوشنویسی قزوین واقع در کاخ موزه چهلستون اهدا شد با اسلوب تیموری و در قطعی نزدیک به خشتی کتابت شده و به عنوان یک اثر نفیس ارزیابی می‌شود که متاسفانه نام کاتب آن مشخص نبوده ولی در انجامه آن تاریخی به زمان 1122 ه.ق وجود دارد که کتابت این اثر را به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی اختصاص می‌دهد.

قرآن نفیس اهدایی در اصل یک جلد بوده که در دو مجلّد صحافی شده، دارای سرلوح مذّهب در سوره حمد و آغاز سوره بقره است، سرلوح‌ها مزّین به خط کوفی بوده که ویژگی‌های سوره را کتابت کرده و در پایان هر آیه بین آیات و حزب‌ها با طلا اندازی تفکیک و جزءهای قرآن هم با طلا اندازی در حاشیه مشخص شده و فوایدی نحوی نیز در حاشیه کتابت شده که باید با بررسی‌های بیشتر تعیین شود متعلق به چه دوره‌ای بوده واین یاددشت‌ها توسط کدام یک از علما نوشته شده است.

در مجموعه موزه خوشنویسی چهلستون قزوین آثار مکتوب ارزشمندی به شکل کتابت قرآن کریم و مجموعه‌های ادعیه نگهداری می‌شود که بخشی از آنها اهدایی مرحوم حاج احمد صالحی پدر دکتر علی اکبر صالحی به موزه قزوین است.

محمدرضا صدیقی عضو  چهارمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین و اهداکننده قرآن نفیس دست نویس به موزه چهلستون در این مراسم اظهار داشت: مجلد قرآن دست نویس از پدر مرحومم حاج یحیی صدیقی و پدر مرحوم ایشان حاج شیخ عبدالغفور صدیق الواعظین که از وعاظ معروف قزوین بوده به یادگار مانده که بیش از 300 سال قدمت داشته و در برخی صفحات آن نقش‌هایی از طلاکوبی وجود دارد.

وی افزود: این اثر امروز با موافقت خاندان صدیقی به موزه قزوین هبه شد و امیدواریم آثار نفیسی که در منازل وجود دارند به موزه ها اهدا شوند تا علاوه بر آشنایی مردم و گردشگران با این آثار ارزشمند شرایط بهتری برای نگهداری آنها فراهم شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان