۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین وقتی صدای پای واردات تب قیمت تخم مرغ را پایین می‌کشد/ آنفولانزای پرندگان یا احتکار؛ کدام یک باعث سیر صعودی قیمت تخم مرغ شد؟
کد خبر: ۲۶۲۸۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۷ ساعت: ۱۷:۰ ↗ لینک کوتاه

قیمت تخم مرغ نجومی شده؛

وقتی صدای پای واردات تب قیمت تخم مرغ را پایین می‌کشد/ آنفولانزای پرندگان یا احتکار؛ کدام یک باعث سیر صعودی قیمت تخم مرغ شد؟

افزایش قیمت تخم مرغ به یک باره دوباره دردهای این بازار را تازه کرده است، بازاری که هر ساله با یک تلاطم جدید در تابستان مواجه است.

وقتی صدای پای واردات تب قیمت تخم مرغ را پایین می‌کشد/ آنفولانزای پرندگان یا احتکار؛ کدام یک باعث سیر صعودی قیمت تخم مرغ شد؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، شیوع آنفولانزای پرندگان در زمستان سال گذشته گله مرغ‌‌های تخم‌‌گذار را بی نصیب نگذاشت و تلفات بالا در این گله‌‌‌ها باعث شد که تخم مرغ در بازار کمیاب شود و قیمت آن از نزدیک به سه هزار تومان تابستان سال گذشته به دو برابر در تابستان امسال افزایش پیدا کند.

دولت برای تنظیم بازار وارد عمل شد و تعرفه واردات را 27 درصدی کاهش داد که این کاهش تعرفه نیز باعث کاهش قیمت به صورت نسبی شد، اما مساله‌‌ای که وجود دارد این است که در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال دولت به جای حمایت از واردات برای تنظیم بازار باید به دنبال حمایت از تولیدکنندگان با ارائه تسهیلات با سود کم باشد.

هرچند که در شعار این روزها مسئولین به حمایت از تولید داخلی اشاره می‌کنند اما عملا در تمامی افزایش قیمت کالاها که به دلایل مختلف روی می‌دهد اولین کاری که دولت دست به آن میزند واردات است، وارداتی که ممکن است کمر تولیدکنندگان داخلی را برای همیشه بشکند.

اما از سوی دیگر کاهش نسبی قیمت تخم مرغ در حالی اتفاق افتاد که در حال حاضر واردات عمده‌‌ای صورت نگرفته است و تنها صدای پای واردات سودجویانی را که انبارهایشان را از این محصول غذایی پر کرده بودند مجبور به عرضه کرده است.

آشفته بازار مرغ و تخم مرغ به همین جا ختم نمی‌شود و هر دم از این باغ بری می‌رسد. یک روز افزایش قیمت مرغ و کاهش عرضه باعث صف‌‌های طولانی در مغازه‌‌ها می‌شود و روز دیگر افزایش چند برابری قیمت تخم مرغ مردم را مجبور می‌کند این محصول غذایی را هم از سفره هایشان حذف کنند.

احتکار واژه‌ای آشنا برای ایرانیان است اما سال‌ها بود که به دلیل برخورد دولت‌ها و اقدام سریع در معدود اتفاقاتی با این مساله روبرو نبوده‌ایم اما در بحث تخم مرغ و افزایش قیمت آن دوباره پای این کلمه به بازار باز شده است و عده‌‌ای هم قصد داشتند با انبار این محصول جو بازار را متشنج‌‌تر بکنند.

در این میان نیز دود بی‌‌تدبیری و کشمکش‌‌های بین تولیدکنندگان داخلی و دولت و سواستفاده برخی از این موقعیت مناسب برای احتکار به چشم مردم می‌رود، مردمی که وقتی کالای اساسی‌شان با بحران مواجه می‌شود دستشان از همه جا کوتاه است.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی شعار آشنایی است که هر دولتی با هر دیدگاه فکری آن را در طی سالیان گذشته سر داده است اما چیزی که در واقعیت و زندگی مردم دیده می‌شود کوتاهی دولت مردان کنونی وگذشته در این باره بوده است، هرچند که امیدواریم تلاطم‌های ناگهانی در بازار کالای اساسی مردم زنگ خطر جدی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی را به صدا در بیاورد.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان