۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دولت یازدهم مسئول امور بانوان دولت‌های گذشته را کنار گذاشت/ دولت فارغ از انگیزه‌های سیاسی به موضوع خانواده تمرکز کند
کد خبر: ۲۶۱۸۲۳ نویسنده: فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ ساعت: ۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین:

دولت یازدهم مسئول امور بانوان دولت‌های گذشته را کنار گذاشت/ دولت فارغ از انگیزه‌های سیاسی به موضوع خانواده تمرکز کند

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین بیان کرد: دولت می‌تواند با بهره گیری از حضور زنان خوش فکر و فرهیخته در مقابل توطئه‌های نفوذی دشمن استفاده کند؛ مشروط بر اینکه فارغ از انگیزه‌های سیاسی بر اصل موضوع یعنی خانواده محوری تمرکز کند.

دولت یازدهم مسئول امور بانوان دولت‌های گذشته را کنار گذاشت/ دولت فارغ از انگیزه‌های سیاسی به موضوع خانواده تمرکز کند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ با اجرای مراسم تحلیف حجت الاسلام روحانی دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان دولت دوازدهم به صورت رسمی آغاز به کار کرد و در این بین این ایام گزینه‌های مختلفی برای کابینه دولت تازه کار در حال معرفی به مجلس برای کسب رأی اعتماد است.

حضور بانوان در کابینه دولت دوازدهم موضوع مهمی است که نظرات زیادی را در بین کارشناسان به خود اختصاص داده است؛ برای بررسی عملکرد حضور بانوان در دولت یازدهم گفت‌وگویی با دکتر فاطمه محمدبیگی دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین انجام شده که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

صبح قزوین : طی چهار سال گذشته عملکرد زنان کابینه دولت یازدهم را در حوزه‌های مختلف چطور ارزیابی می‌کنید؟
محمدبیگی:
دولت تدبیر وامید با شعار اعتدال وارد صحنه شد و در اذهان مردم انتظار وزیدن نسیم اعتدال را ایجاد کرد البته نسیم اعتدال اوایل گاهگاهی می‌وزید با گذشت زمان و تغییر پر تعداد مدیران دولت قبل در طی ۴ سال دولت به نوعی پوسته اندازی کرد و خط و مشی اصلاحات را نشان داد.

حوزه زن و خانواده نیز از این امر مبرا نبود، با ورود خانم ملاوردی این جهش بیشتر خود را نشان داد، به طوری که اغلب قریب به اتفاق مسئولین امور بانوان استان‌ها از دولت دهم با کارنامه‌های مختلف خوب و یا بد با توجه به گرایشات سیاسی کنار گذاشته شدند.

از اینجا نگاه به حوزه زن و خانواده که در دولت دهم به شکل خانواده محوری و منزلت مادری و همسری بود و با مباحثی همچون دورکاری و کار پاره وقت و طرح‌هایی همچون طرح "مطلع مهر" و توجه به اموزش زوجین جوان برای ارتقاء مهارت‌های زناشویی و روانشناسی و تربیت دینی همراه بود، تغییر کرد.

صبح قزوین : به نظر شما بیشترین نقدها به کدام عملکرد زنان دولت وارد است؟
محمدبیگی:
در همان اوایل کار دولت یازدهم بسیاری از طرح‌های آموزش خانواده غیرکارشناسی خوانده شد و از گردونه ابلاغ و اجرا کنار گذاشته شد. مطابق انتظار باید طرح‌هایی جایگزین می‌شد که این خلاء را پر کند؛ اما اغلب طرح‌های ارائه شده توسط معاونت امور بانوان با اولویت اشتغال برای بانوان و حضور بانوان در پست‌های مختلف همراه بود.

دولت یازدهم نگاه‌های متفاوتی به زن و خانواده داشت، نگاه کارگزاری و دید توسعه محور باعث می‌شد دولت از خانواده محوری فاصله بگیرد؛ یعنی آنچه امروز در اغلب کشورها اتفاق می‌افتد.

اما مطابق دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب قاعدتا باید در جمهوری اسلامی خانواده محور قانونگذاری و برنامه ریزی‌های راهبردی توسعه باشد که در هیچ یک از دولت‌ها به سطح مطلوب نرسیده و فاصله هنوز بسیار است.

صبح قزوین : آیا دولت طی این چهارسال گذشته توانست به چشم انداز مدنظر خود در حوزه بانوان و خانواده دست پیدا کند؟
محمدبیگی
: با توجه به اولویت اشتغال زنان تعدادی از بانوان در پست‌هایی همچون فرمانداری و معاونت‌ها به کار گرفته شدند و یا با وعده بکارگیری در مشاغل مختلف وارد بازار کار شدند و شکل اشتغال زنان بهتر شد.

اما این حضور نه تنها مشکل اقتصادی زنان را حل نکرد بلکه معضلات ناشی از اختلال در خانواده و آسیب‌های اجتماعی و بیکاری مردان نیز افزوده شد.

انتظار می‌رفت با این وجود طرح‌هایی از قبیل مرخصی 9 ماهه زنان برای زایمان و شیردهی باتوجه به معضل کاهش رشد جمعیت و لزوم سرمایه گذاری جمعیتی برای آینده مورد حمایت دولتمردان قرار گیرد و یا لااقل معاون امور بانوان نهاد ریاست جمهوری از آن دفاع کند اما خانم ملاوردی با آن مخالفت کرد و مرخصی 9ماهه را به ضرر حضور اجتماعی زنان دانست.

صبح قزوین : نگاه دولت دوازدهم به حوزه زنان و خانواده چه باید باشد و از چه بانوانی در کابینه باید استفاده شود؟
محمدبیگی: بیشترین نقدها در نگاه کابینه و دولت به زن وخانواده است و اینکه استقلال و تفکر انقلابی و اسلامی مطابق آیات قران هنوز در سطح دولت‌ها دیده نمی‌شود؛ نه صرفا دولت تدبیر وامید بلکه هنوز ما موفق نشده ایم براساس قرآن مدیریت بین حضور اجتماعی زن و مرد را متفاوت و مطابق خصوصیات فیزیولوژیک و روحی و روانی و براساس نقش زن و مرد در خانواده و اسلام تبیین کنیم.

تبیین استراتژی راهبردی در حوزه زن وخانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعداد صفحات زیادی سند در طی سال‌های متمادی انجام شده ومطابق قانون مصوبه های این شورا لازم الاجراست.

اما دولت‌ها گاه وقهی ننهاده اند و گاه از ان به راحتی عبور کرده اند. به طوریکه از بسیاری از اسناد بالادستی این شورا هنوز عملیاتی نشده و یا برای اجرا ابلاغ نشده است و یا در اجرا متوقف هستند. بنابراین عزم مسئولین برای اجرای این قوانین اولین شرط است.

دولت به ترسیم خود از وضعیت زنان در برنامه ۴ ساله خود در برخی حوزه‌هادست پیدا کرد و با سرعت زیادی دست به تغییر ساختارهای حوزه زن وخانواده زد؛ اما دراین میان ژست روشنفکری برخی از مسئولین باعث ایجاد چالش‌های اجتماعی از جمله موضوع زنان کارتن خواب و عقیم سازی انان و حضور زنان در استادیوم‌ها و پروژه زنانه سازی مجلس بود.

صبح قزوین : هجمه‌های دشمنان نسبت به حوزه زن و خانواده را چطور ارزیابی می‌کنید؟
محمدبیگی:
دشمن سعی کرد با ادامه پروژه نفوذ در این سال‌ها وارد عرصه زن وخانواده در جامعه ایرانی شده و تغییر ذایقه را دامن بزند.

به طوریکه دختر ایرانی از مادر بودن فاصله گیرد واز زن بودن به ظاهر وقیافه بیندیشد و تمایل به ازدواج نداشته باشد بلکه تمایل به اشتغال در او موج بزند و نیز با یکسری از لوازم مدگرایی و زندگی مصرفی از زندگی عفیفانه وحجب و حیا فاصله بگیرد.

با این وصف می‌توان به راحتی اسیب‌های اجتماعی را بیشتر کرد و امار طلاق را افزایش داد چیزی که در واقیت تاحد زیادی تحقق پیدا کرد.
 
البته این نفوذ در مسایل کلان از دولت‌های قبل اغاز شده بود.اما جهت گیری مسئولین در دوره‌های مختلف گاها موجب شدت وضعف ان می‌شد.

برخورد هوشمندانه رهبری در مطالبات از مسئولین و توجه به بحث نفوذ در لایه‌های تصمیم گیری وتصمیم سازی تاکنون توانسته مردم را دلگرم کند؛ اما در سطح مسئولین توجه ویژه به بیانات رهبری در سراسر قوا مورد نیاز است ومورد مطالبه مردم.

صبح قزوین : آیا نگاه فمنیستی در عملکرد و سخنان زنان کابینه یازدهم دیده می‌شد؟ خسارت‌های این عملکرد چیست؟
محمدبیگی:
وجود دیدگاه‌هایی از جمله فمنیسم متاسفانه در سطح مدیران حوزه زن وخانواده تاکنون ضربه‌های زیادی به جایگاه زن وخانواده وارد کرده است. خصوصا در مورد اشتغال ومادری و همسری و مسایل جمعیتی.

دیدگاه‌های فمینیستی در غرب ناشی از ظلم ونگاه جنسی و استثماری به زن ایجادشده و نسخه فعالیت زنان شرقی ومسلمان نیست؛ زیرا اساسا مسلمانان نگاه جنسی به زن ندارند و براساس قران هریک از زن ومرد براساس تقوا اجر وقرب دارند و تساوی بین زن و مرد به مفهوم غربی ان مبنای شناختی ندارد بلکه براساس خصوصیات هریک حقوق و تکالیف معین گردیده است.

پس گفتن جملاتی از قبیل من یک فمنیست مسلمان هستم اساسا اشتباه است و نسخه اسلام نیست.

ما در اسلام فمنیست نداریم. مقام مادری وهمسری در اسلام مورد تاکید وتکریم است و مرد به عنوان مسئول تامین معاش به عنوان قوام وپشتیبان خانواده معرفی شده و جایگاه‌ها کاملا مشخص است وبر مبنای ایات الهی "الر جال قوامون علی النساء" مسئولیت تامین اقتصادی از دوش بانوان برداشته شده تا نقش‌های هویتی خود را به خوبی و بدون دغدغه ایفا کنند.

پس بحث‌های دیگر و اولویت اشتغال برای زنان در درجه اول نیست بلکه به فرموده مقام معظم رهبری در جایگاه‌های بعدی اهمیت است. البته با ذکر این نکته که اشتغال زنان در حوزه‌های اولویت دار کاملا مورد تاکید وپیگیری ولازم است؛ از جمله مشاغل مربوط به اموزش پرورش و سلامتی وعلم اموزی در عرصه‌های مختلف و همواره مورد تاکید اسلام بوده و هست.

موضوع زنان سرپرست خانوار هم موضوع مهمی است که متفاوت از بحث فعلی است. اما انچه مورد اختلاف است شکل حضور زن در اجتماع است. برخی حضور اجتماعی زن را مساوی با اشتغال زن تعریف می‌کنند این مبنا اسلامی نیست.

صبح قزوین : چه تعریفی از فعالیت اجتماعی زنان دارید؟
محمدبیگی: یک زن خانه دار می‌تواند با فرزندپروری و همسر داری صحیح و حضور اجتماعی در عرصه‌های علمی و سیاسی و فرهنگی مانند زمان انقلاب نقش درجه یک خود را ایفا کند.

این بحث هیچ منافاتی با تعلیم و فعالیت‌های علمی واجتماعی واشتغال زنان ندارد. همچنان که خیل عظیم تحصیل کردگان خانم و مسئولین زن در ایران نشان می‌دهد.

اما دشمنان سعی دارند این منش را پس از شکست خود در غرب و از بین رفتن کانون خانواده و بروز انواع اسیب‌های اخلاقی و اجتماعی به جوامع مسلمان وشرقی تحمیل کنند و این ما مسلمانان وخصوصا مسیولین و دولتمردان هستیم که باید با ایدئولوژی محکم و قاطع اسلام در حمایت از بنیان خانواده که اساسی ترین نهاد جامعه ساز است در مقابل نفوذ دشمن بایستیم و به فرهنگ عمیق و فاخر اسلامی ایرانی خود اعتماد کنیم و دختران و زنان فرهیخته را تربیت کنندگان نسل موفق اینده بدانیم و پرچم دار احقاق حقوق شهروندی وخصوصا حقوق مترقی زن در نظام جمهوری اسلامی باشیم وفریادگر بیداری اسلامی در جهان شویم.

صبح قزوین : پیشنهاد شما به دولت دوازدهم؟
محمدبیگی: دولت محترم می‌تواند با بهره گیری از حضور زنان خوش فکر و فرهیخته دارای تربیت و تفکر اصیل وناب انقلابی در طراز نظام جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های نفوذی دشمن از مدیریت اصیل اسلامی و دارای راندمان بالا در حوزه زن و خانواده و مسایل راهبردی کشور استفاده کند.

مشروط بر اینکه فارغ از انگیزه‌های سیاسی وجناحی بر اصل موضوع یعنی خانواده محوری در اسلام تمرکز کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان