۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مسؤولان دولتی به دروغ به مردم نگویند که قوه قضائیه دنبال بستن فضای مجازی است
کد خبر: ۲۶۱۱۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۸ ساعت: ۱۱:۵۴ ↗ لینک کوتاه

دادستان کل کشور:

مسؤولان دولتی به دروغ به مردم نگویند که قوه قضائیه دنبال بستن فضای مجازی است

دادستان کل کشور گفت: انتظار ما از دولت این است که در کارگروه مصادیق مجرمانه با جدیت شرکت کنند و مسؤولان بی‌خود شعار ندهند که دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی است و دروغ نگویید و برای مردم شبهه ایجاد نکنید.

مسؤولان دولتی به دروغ به مردم نگویند که قوه قضائیه دنبال بستن فضای مجازی است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،حجت‌الاسلام محمد‌جعفر منتظری دادستان کل کشور صبح امروز در آئین چهاردهمین همایش دادستان‎های عمومی انقلاب مرکز استان‎های کشور اظهار داشت: همایش ما باید اثرگذار باشد و امیدواریم که با تلاش شما به آن دست یابیم.

وی به هدف از تشکیل این همایش اشاره کرد و افزود: امام علی (ع) می‎فرماید "مردم نیازمند به شما هستند و برای رفع نیازمندی‎های خود به شما مراجعه می‎کنند، از نعمت‎هایی است که خداوند برای شما قرار داده، باید از این فرصت استفاده کرد و قدر شناخت".

دادستان‌کل کشور با بیان اینکه یکی از مصادیق بارز و روشن این سخن امام علی‌(ع) دادستان‎های عمومی به‌شمار می‎روند، افزود: در مراجعه مردم باید احساس خستگی و درماندگی نکنیم.

منتظری با بیان اینکه برخی مردم شاید با تندی به شما مراجعه کنند، افزود: مراجعات مردم به شما در دستگاه قضا توام با یک سری برخوردهای ملامت‌انگیز است. امام علی(ع) فرمودند احساس خستگی و درماندگی نکنید و اگر در رفع نیاز مردم احساس خوبی نداشته باشید، این نعمت برای شما دگرگون می‎شود.

دادستان ‌کل کشور افزود: من اعتقاد دارم که نسبت به این وظیفه خطیر که خداوند به شما داده استفاده می‎کنید و شما می‎دانید وظیفه دادستان و رسالت و مسئولیتی که برعهده او است در ایجاد امنیت و احقاق حقوق و ایجاد فضای آرام در جامعه نقش برجسته‎ای است.

منتظری یادآور شد: نقش محوری در ایجاد امنیت در دادگستری با محوریت دادستان است و از این منظر نقش دادستان از رئیس کل دادگسترینیز بالاتر است. نقش دادستان در ایجاد چنین فضای امن با وظایف قانونی که برعهده وی است با این عنوان که مدعی‌العموم است و علاوه بر افرادی که به‌عنوان شاکی به آن‌ها مراجعه می‎کنند باید به عرصه دفاع از حقوق عمومی بپردازد و این نقش باید در جامعه بدرخشد. همه باید بدانند که دادستان آن‌جایی که باید به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شود، حضور داشته است.

وی تاکید کرد: هدف از این همایش هماهنگی بین دادستان‎ها درباره موضوعاتی که جنبه همگانی دارد و همه استان‎ها به نحوی درگیر آن هستند، است. پس از تصویب قانون آئین دادرسی، که از سال 1392 تصویب و در سال 1394 لازم‌الاجرا شد، دادستان‎ها یک وظیفه و رسالتی برعهده داشتند و حتما باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

دادستان کل کشور گفت: دادستان‎ها با برنامه‌ریزی باید بتوانند به وظایف قانونی خود عمل کنند. ما نیز در تلاشیم که فرصت‎های ارزشمندی که قانون فراهم کرده، مورد استفاده قرار گیرد. دو کارگروه با توجه به کارکنان در این همایش پیش‎بینی کردیم که امروز و فردا در این همایش شرکت می‎کنند و در هر کارگروه 2 موضوع را قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین کارگروه ما در مورد مسائل امنیتی است، افزود: یکی از موضوعاتی که کشور باید به آن اهتمام کند، این مهم است. با اطلاعات خوبی که از مجموعه سربازان گمنام امام زمان(عج)، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی داریم باید هم‎افزایی نسبت به شناخت مسائل امنیتی داشته باشیم.

منتظری با بیان اینکه باید بدانیم دشمن از چه راه‎هایی وارد می‎شود، تاکید کرد: وقتی در منطقه‎ای که اطراف‌مان انواع ترور‎ها و آتش‌‎افروزی‎ها را مشاهده می‎کنیم، متوجه می‎شویم دشمن برای رسیدن به اهداف خود برنامه‎ریزی کرده‌، از ترفندهای دشمن غافل نیستیم و چشمان مسئولان امنیتی و اطلاعاتی ما هوشیار و بیدار است و دشمن نیز می‎بیند که چگونه این عناصر تاثیرگذار در امنیت تلاش می‎کنند.

دادستان کل کشور افزود: دشمن تحریم‎ها را افزایش و ما را مورد تهاجم قرار می‎دهد چرا که قدرت موشکی و ضریب امنیتی کشور سبب شده که بسیاری از توطئه‎های آن‌ها خنثی شود. مردم باید بدانند که نیروهای امنیتی ما در تلاش هستند و با تعامل و هم‎افزایی باید این فضای امن را برای مردم حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است فردی دزدکی بیاید ترقه‎بازی کند، افزود: اتفاقی که در تهران افتاد سبب وحدت بیشتر مردم شد. در مورد تنفیذ رئیس جمهوری کوچکترین اتفاقی نیفتاد با اینکه دشمن در تلاش بود که از این فرصت‎ها برای ناامنی در کشور بهره بگیرد، این محصول تلاش همه مسئولان در جایگاه‎های مختلف است.

دادستان کل کشور افزود: امروز یکی از مسائل مهم کشور ما مسائل اقتصادی است، سال گذشته را مقام معظم رهبری به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند و امسال را سال "‌اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری کردند، این 2 موضوع باید در این گردهمایی و این کارگروه مورد توجه قرار گیرد. در حوزه قضائی باید بیاندشیم چگونه می‎توانیم به دولت کمک کنیم عمده مسائل اقتصادی به دولت و قوه مجریه باز می‎گردد و دستگاه‎های قضا نقش مستقیمی ندارد اما نقش‌آفرینی که قوه قضائیه می‎تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد، از مسائل مهم و بی‎تردید است.

وی گفت: دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بالا‌بردن سطح تولید ‌نیازمند همکاری قوه قضائیه است و بدون همکاری قوه قضائیه موفق نخواهد شد، در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید و خاص مردم است باید نقش دادگستری مورد بررسی قرار گیرد. یکی از عوامل ضربه‎زننده به اقتصاد کشور "قاچاق" است و به‌عنوان دادستان اگر مشکل و آسیبی می‎بینیم، موضوع را باید دنبال کنیم.

دادستان کل کشور گفت: از دستگاه‎های امنیتی و انتظامی مسائل در حوزه قاچاق به من گزارش داده می‎شود اما در جمع‌بندی می‎بینیم آن‌گونه که باید انتظارات ما برآورده نمی‎شود. انتظارات ما از دست‎اندرکاران این است این موضوع را به‌صورت جدی دنبال کنند. در همین راستا اداره‌کل مبارزه کالا و ارز را در هفته گذشته راه‎اندازی و عزم‌مان را جزم کردیم تا در دادستانی با موضوع قاچاق کالا و ارز به‌شدت برخورد کنیم.

وی افزود: آن چیزی که در موضوع قاچاق کالا و ارز لازم است در داستانی کل انجام دهیم و آن چیزی که لازم است از دستگاه‎های اجرایی مطالبه کنیم در این همایش ارزیابی و بررسی شود.

منتظری افزود: دفاع از حقوق عامه یکی از موضوعاتی است که به آن توجه داریم و این مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری است و دفاع از حقوق عمومی از جمله مسائلی است که به صورت کلی برعهده دولت است و در قوانین خاصی که داریم قوه قضائیه و دادستان‎ها را برای پیگیری موظف کرده است.

دادستان کل کشور گفت: دولت آمریکا بدون دلایل مستحکم سرمایه‎های مردم را در بنیاد علوی مصادر کرده و بهانه‌ای پیدا می‎کنند خودشان شاکی و قاضی شده و حکم صادر می‎کنند و مجری نیز خودشان می‎شوند؛ این یک روش ضد حقوق بشری است. مقام معظم رهبری به عنوان تبیین و تعیین‌کننده سیاست کلی این مهم را فراتر بردند و ما می‎توانیم به عنوان خواسته ملی این مهم را مطالبه‎ کنیم و فریاد بزنیم تا در تاریخ ثبت شود تا بدانند که به عده‎ای تنها به‌عنوان اینکه شیعه هستند، نباید ظلم شود.

وی افزود: شیعیان بحرین توسط عوامل سعودی مورد ظلم قرار گرفتند و مردم شیعه منطقه شرقی عربستان چه گناهی کردند که مورد ظلم و ستم دولت سعودی قرار بگیرند؟ مدعیان حقوق‌بشری هم در مورد این موضوع خفقان گرفته‌اند. اگر جاسوس آمریکایی براساس قانون در ایران مورد محاکمه قرار گیرد، فریاد مدعیان حقوق‌بشر برمی‎خیزد و کار به مقامات عالی کشورها می‎کشد تا یک جاسوس را آزاد کنیم. ایران درباره افرادی که بی‎دلیل و بدون گناه مورد ظلم قرار می‎گیرند نمی‎توانند ساکت باشد و به‌عنوان کشوری که مسلمان هستیم باید درخواست و اعتراض‎های خود را بیان کنیم و رسالت ما در جمهوری اسلامی این مهم است.

دادستان کل کشور به فضای مجازی اشاره کرد و یادآور شد: فضای مجازی یکی از مباحث مهم در کشور است که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و از مسائلی است که مردم به شکل شبانه‎روز با آن در ارتباط‌اند، نمی‎توانیم و نمی‎خواهیم مردم را از فناوری جدا کنیم. از 3 منظر باید به موضوع فضای مجازی بپردازیم در منظر نخست شورای عالی فضای مجازی 2 عضو از قوه قضائیه دارد که می‎توانیم تاثیرگذار باشیم.

وی گفت: انتظار ما از دولت و اعضای دولت این است که با جدیت بیشتری به این مسئله ورود پیدا کنند و اهتمام بیشتری داشته باشند و بی‎خود دستگاه‎های اجرایی شعار ندهند که قوه قضائیه مخالف است و می‎خواهد فضای مجازی را ببندد. ما بیان کردیم که فضای مجازی متناسب با نظام جمهوری اسلامی باید مدیریت شود.

منتظری افزود: در قانون در اصل سوم قانون اساسی وظیفه دولت مشخص شده و در اصل سوم یکی از وظایف دولت این است که فضای مناسب با نظام جمهوری اسلامی به لحاظ فرهنگی ایجاد کند. از وزیر ارتباطات و از عزیزانی که به نوعی صاحب سهم هستند و از رئیس‌جمهور که رئیس شورای فضای مجازی است، سئوال می‎کنیم که آیا این فضای مجازی که در دنیا شاهد آن هستیم و ما این اتوبان را برای آن‌ها باز گذاشتیم، متناسب با این ملتی که شهید داده، است؟

دادستان کل کشور با تاکید براینکه باید فضای مجازی هرچه زودتر ساماندهی و مدیریت شود، افزود: ما هرگز به‌دنبال بستن فضای مجازی، اینترنت، کانال‎های خبری و غیرخبری نیستیم، اما باید مدیریت شود. کشورهای غربی در حال مدیریت‌اند، چرا ما نباید این فضا را مدیریت کنیم؟ کشورهای غربی برای بستن و فیلتر‌کردن این فضاها پیش‌قدم شدند و این مدیریت فضای مجازی هم تکلیف قانونی است.

وی گفت: در اجرای وظایفی که قانون برعهده ما گذاشته و در بند 4 اصل سوم قانون اساسی به تامین حقوق همه‌جانبه افراد و ایجاد امنیت قضائی عادلانه تاکید شده و این امنیت قضائی شامل دیگر مقوله‎های امنیتی مانند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز خواهد شد. این امنیت قضائی باید از سوی دادستان‎ها در کشور تامین شود.

منتظری با بیان اینکه وظیفه من و شما دادستان‎ها سنگین است، خاطرنشان کرد: تعامل با دستگاه‎ها باید مورد توجه قرار بگیرد و دستگاه‎های اجرایی برای اجرای این بند باید مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان