۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آیا دستان پشت پرده‌ای در آمریکا در تلاش برای برکناری ترامپ از قدرت هستند؟
کد خبر: ۲۶۰۷۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۶ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

راشاتودی در گزارشی بررسی کرد؛

آیا دستان پشت پرده‌ای در آمریکا در تلاش برای برکناری ترامپ از قدرت هستند؟

راشاتودی در گزارشی موج افشاگری‌ها علیه ترامپ و تلاش نیروهای پنهان و قدرتمند در آمریکا برای برکناری وی از سمت ریاست‌جمهوری را بررسی کرد.

آیا دستان پشت پرده‌ای در آمریکا در تلاش برای برکناری ترامپ از قدرت هستند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، شبکه راشاتودی در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سطح بی سابقه افشاگری های غیرقانونی رسانه ای برای تخریب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در شش ماه گذشته، موضوعی بسیار فراتر از موضوع حق آزادی مطبوعات است. این امر حاکی از آن است که نیروهای مخفی و قدرتمند در دولت آمریکا تا چه حد خواستار برکناری ترامپ از سمت ریاست جمهوری هستند.

جف سشنز، دادستان کل آمریکا، این هفته ادعا کرد شمار تحقیقات وزارت دادگستری درباره افشاگری ها درباره دولت در مقایسه با دوره دولت اوباما سه برابر شده است. اگر اینطور باشد، این امر حاکی از دامنه چشمگیر سرپیچی از ترامپ است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، «این نخستین تایید علنی درباره وسعت تلاش های وزارت دادگستری آمریکا برای سرکوب افشای غیرقانونی اطلاعات حساس و مهم بود.»

پای چه کسی در این افشاگری ها در میان است؟ شاید این افشاگری ها کار کارکنان دولت باشد که در وزارت خارجه یا وزارت دفاع (پنتاگون) کار می کنند. شاید هم همانطور که مشاجره هفته پیش آنتونی اسکاراموچی، مدیر سابق ارتباطات و رینس پریباس، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید آشکار کرد، کار کارکنان رئیس جمهور در کاخ سفید باشد.

با این همه، به احتمال زیاد منشاء سیل افشاگری ها در شش ماه گذشته از زمان ادای سوگند ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، کارکنان نهادهای اطلاعاتی آمریکا هستند. دست کم، ارزیابی جیمز جترس، مقام سابق وزارت خارجه، چنین است.

نهادهای اطلاعاتی -از جمله آژانس امنیت ملی، سازمان اطلاعات مرکزی و اداره تحقیقات فدرال- نیز از جمله نهادهایی هستند که دسترسی کامل به همه ارتباطات الکترونیک در سراسر جهان دارند. کارکنان سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، همچون ادوارد اسنودن و ویلیام بینی، وجود قابلیت فنی برای زیر نظر گرفتن غیرقانونی شهروندان آمریکایی و در واقع، سران خارجی همچون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را تایید کرده اند.

رسانه های خبری ضدترامپ در آمریکا تمایل داشته اند موضوع افشای اطلاعات را به حق آزادی مطبوعات ربط دهند. سخنان دادستان کل مبنی بر اینکه وزارت دادگستری و اف بی آی قصد پیگیری تهاجمی تر افشاکنندگان را دارند و امکان پیگرد قانونی خبرنگارانی را بررسی می کنند که مقاله هایی مبتنی بر اطلاعات فاش شده منتشر می کنند، به عنوان اقدامی که تاثیر منفی روی آزادی بیان دارد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

جف سشنز، دادستان کل آمریکا، گفت مقامات مجری قانون قصد دارند سیاست احضار خبرنگاران را برای برملا کردن منابع اطلاعات فاش شده مورد بازنگری قرار دهند. خودداری از اعلام منابع ممکن است به پیگرد قانونی و زندانی شدن خبرنگاران منجر شود. چنین اقدامی در واقع، موجب نقض جدی تدابیر پذیرفته شده حفاظت از خبرنگاران می شود. به نظر می رسد واقعیت ها حاکی از آن است که ریاست جمهوری ترامپ هدف حمله دشمنان سیاسی ناشناس قرار گرفته است و افشاگری های رسانه ای میدان نبرد اصلی برای تضعیف قدرت ترامپ است.

به طور قطع، درباره ادعاهای مکرر رسانه ها در خصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و تبانی با ستاد انتخاباتی ترامپ، هیچ مدرکی ارائه نشده است. خود این امر ثابت می کند که کل ماجرای «تبانی روسیه» که شش ماه است بخش عمده اخبار رسانه های اصلی آمریکا از جمله نیویورک تایمز و واشنگتن پست و سی ان ان را به خود اختصاص داده است، هیاهو برای هیچ است.

این افشاگری ها در راستای دستورکاری برای بی ثبات کردن، تضعیف و حتی برکناری ترامپ از سمت ریاست جمهوری صورت می گیرد. در جاهای دیگر نیز به نحو قانع کننده ای اعلام شده است که نیروهای غیرمنتخب قدرتمندی در دولت آمریکا - تشکیلات اطلاعاتی و نظامی- نمی خواستند که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته پیروز شود.

آنها می خواستند هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات وی پیروز شود. وی قصد داشت سیاست خارجی ستیزه جویانه تری را در قبال روسیه دنبال کند. تمایل ترامپ برای عادی سازی روابط بین آمریکا و روسیه برخلاف خواسته دولت پنهان آمریکا است.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان