۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اسراییل; آفرین به مسعود شجاعی و احسان حاج صفی!
کد خبر: ۲۶۰۴۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۴ ساعت: ۱۱:۱۱ ↗ لینک کوتاه

کاش به جای مچ بند پرچم ایران، عشق میهن در دلشان بود

اسراییل; آفرین به مسعود شجاعی و احسان حاج صفی!

نکته قابل تامل، مقایسه این اقدام با اقدام چند سال پیش اشکان دژاگه است؛ زمانی که او هنوز ملی پوش ایران هم نبود اما حاضر نشد با تیمی از رژیم صهیونیستی بازی کند.

اسراییل; آفرین به مسعود شجاعی و احسان حاج صفی!
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، بازی کردن مسعود شجاعی و احسان حاج صفی مقابل تیم مکابی تلو آویو نماینده رژیم صهیونیستی در لیگ اروپا، واکنش های متعددی به دنبال داشته و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تصمیمی در خصوص آنها گرفته می شود.

نکته قابل تامل در این بین، مقایسه این اقدام با اقدام چند سال پیش اشکان دژاگه است؛ زمانی که او هنوز ملی پوش ایران هم نبود اما حاضر نشد حتی تیمی از رژیم صهیونیستی بازی کند.

فدراسیون فوتبال محکوم کرد

فدراسیون فوتبال در پی حضور دو بازیکن ایرانی شاغل در تیم پانیونیوس یونان در دیدار برگشت مقابل نماینده رژیم اشغالگر صهیونیستی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

ضمن تبریک ولادت پرخیر و برکت حضرت امام رضا(ع)، به استحضار عموم جامعه می‌رساند که پیرو مذاکرات متعدد انجام شده با این بازیکنان و با وجود فشارهای سنگین وارده از سوی باشگاه یونانی، آنها در دیدار رفت در فلسطین اشغالی حاضر نشده و این مهم را با پذیرش جریمه‌های مالی رعایت کردند. درباره حضور این دو بازیکن در دیدار برگشت که شب گذشته به انجام رسید، ضمن محکوم نمودن قاطع اتفاق رخ داده، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی دقیق و کارشناسی همه جانبه ماجرا بوده که بدون شک باید پس از گفت‌وگوی رو در رو با این دو بازیکن و لحاظ کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان انجام شود. بدون شک ورزشکاران پرافتخار ایران زمین همواره نشان داده‌اند که هیچ علاقه‌ای به رویارویی با رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی حتی در آوردگاه بزرگ المپیک و جهانی نداشته، ندارند و نخواهند داشت و مرام پهلوانی آنان طی سالیان زبانزد بوده و اتفاق شب گذشته در خارج از کشور و برنامه‌های فوتبال فدراسیون بوده است.

وزارت ورزش: به زودی تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد

وزارت ورزش و جوانان با صدور اطلاعیه به حضور مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی مقابل نماینده رژیم صهیونیستی در مسابقات مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا واکنش نشان داد:

حمایت از مردم مظلوم فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و در همین راستا وزارت ورزش و جوانان با پیروى کامل از آرمان هاى امام راحل ( ره) و رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب، رژیم نامشروع اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر نظام براى ترویج روحیه مبارزه و اسلامى علیه صهیونیست‌ها سرلوحه خود قرار داده است.

بنا براعلام وزارت ورزش و جوانان، قهرمانان ایران اسلامی نیز در میادین بین المللى یاری و همراهی قاطع خود از مردم ستمدیده فلسطین را پهلوانانه اعلام کرده‌اند و این حرکت ارزشی امروز به فرهنـگ عمـومی و جهانی تبدیل شده است.

در مورد اخیر هم وزارت ورزش پس از دریافت اطلاعات و گزارش های لازم از فدراسیون فوتبال و سایر منابع در چارچوب اصول و مبانی سیاست خارجی نظام و حفظ منافع ملی تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

اگر آن روز با مسعود شجاعی برخورد می‌شد...

تسنیم در تحلیلی نوشت: اقدام دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس کاری عجیب بود. در حالی که جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی در ترکیب اصلی تیم پانیونیوس برابر مکابی به میدان رفتند و در آخر بازنده میدان را ترک کردند؛ هم نتیجه را باختند و هم اصول و ارزش‌های نظام را نادیده گرفتند.

ورزشکاران رشته‌های مختلف ایران از رویارویی با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس خودداری می‌کنند حتی در مسابقاتی مهم از جمله المپیک قید طلای این رویداد را به دلیل احترام به ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی می‌زنند آن هم با دشواری‌هایی که در راه آماده‌سازی متحمل می‌شوند و سال‌ها زحمت می‌کشند. با این حال دو بازیکن تیم ملی اگر چه به سرزمین‌های اشغالی سفر نکردند اما در یونان برابر مکابی قرار گرفتند. پس از این ماجرا فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش بیانیه دادند و این اتفاق را محکوم کردند اما در این میان نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

1- با توجه به تلاش پانیونیوس برای حضور در لیگ اروپا، شجاعی و حاج‌صفی می‌توانستند بندی در قراردادشان بگنجانند مبنی بر اینکه در صورت رویارویی با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس برابر این تیم‌ها به میدان نمی‌روند. این کار نشدنی نیست و معمولا در قرارداد بازیکنان چنین بندهایی قرار می‌گیرد. اصولاً بندهایی که در قراردادها گنجانده می‌شود، توافقی است و به همین دلیل امکان درج چنین بندی در قرارداد وجود داشت همانگونه که باشگاه‌های بزرگ دنیا برخی اوقات در قراردادها قید می‌کنند که یک بازیکن در صورت انتقال به تیمی دیگر حق بازی برابر این تیم را ندارد. بازیکنانی که برای دریافت پولشان ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنند و چانه‌زنی می‌کنند حتماً می‌توانستند در این باره هم کاری انجام دهند یا حداقل در این باره تلاش می‌کردند.

2- مسعود شجاعی چند وقت پیش مصاحبه‌ای با یک خبرنگار ایرانی شاغل در خارج از کشور انجام داد و در آن صحبت‌های تندی علیه فوتبال ایران بر زبان آورد. اینکه حرف‌های او درست بود یا نه یک بحث است اما صحبت اصلی این است که چرا چنین حرف‌هایی باید به یک خبرنگار که چند سال پیش از ایران رفته، زده شود. اگر نیت شجاعی خیرخواهی بوده چرا باید در خارج از مرزها و در گفت‌وگو با خبرنگاری که در رسانه‌هایی فعالیت می‌کند که با کشورمان عناد دارد، بر زبان آورده شود؟

پس از این مصاحبه فدراسیون فوتبال اعلام کرد که شجاعی به محض حضور در ایران باید در کمیته اخلاق حضور یابد اما این اتفاق رخ نداد یا اگر هم رخ داد خبری در این باره منتشر نشد. اگر شجاعی در کمیته اخلاق حاضر شده بود حداقل باید خبری مبنی بر تذکر، توبیخ یا جریمه این دو منتشر می‌شد اما اینگونه نبود. شاید اگر کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال آن موقع به صورت جدی برخورد می‌کرد شجاعی و البته سایر بازیکنان می‌دانستند که چشم‌هایی هست که آنها را زیر ذره‌بین بگیرند. بگذریم از اینکه او و چند بازیکن دیگر پس از انتخابات سال 88 در بازی با کره‌جنوبی چه رفتاری نشان دادند و کسی هم کاری به آنها نداشت.

به هر حال وقتی برخوردی صورت نگیرد اتفاقات بدتر از این هم رخ می‌دهد و شاید اگر کمیته اخلاق و فدراسیون فوتبال زمانی که شجاعی آن حرف‌ها را زد برخورد می‌کردند امروز کمتر شاهد این اتفاقات بودیم.

شجاعی و حاج صفی روز گذشته با مچ‌بند منتقش به پرچم ایران در بازی حضور یافتند در دیداری که حریف آن تیمی بود که نظام جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی‌شناسد. کاش به جای مچ، در دلشان ایران را آنقدر دوست می‌داشتند که لااقل برای نرفتن به میدان کاری می‌کردند. کاری که علیرضا جهانبخش سال گذشته انجام داد و با پیراهن آلکمار مقابل مکابی حاضر نشد، حتی در هلند و البته پیش‌تر از او وحید هاشمیان و اشکان دژاگه. حداقل انتظار این بود که شجاعی و حاج‌صفی در صحبت با مسئولان باشگاه خود آنها را متقاعد می‌کردند، همانگونه که متقاعد کردند که به سرزمین‌های اشغالی سفر نکنند. اصولاً هیچ چیزی غیرممکن نیست البته اگر دل آدم آن را بخواهد.

سازمان بسیج ورزشکاران: جز ننگ نبود

سازمان بسیج ورزشکاران در محکومیت حضور مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا مقابل نماینده رژیم غاصب صهیونیستی بیانیه‌ای صادر کرد که به شرح زیر است:

مسلماً یکی از اصول خدشه‌ناپذیر انقلاب شکوهمند اسلامی، به رسمیت نشناختن رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی بوده که همواره در ورزش تلألو و درخشش دیگری داشته است.

ورزشکاران دلاور ما در طول سالیان دراز هرگز حاضر نشدند بخاطر کسب مدال‌های رنگارنگ جهانی و المپیک، بر ارزش‌ها و شرافت انسانی و اعتقادات آزادگان جهان پا بگذارند، و همواره پهلوانی و جوانمردی را به جریحه‌دار کردن قلب یک کودک یتیم یا له کردن غرور یک جوان یا درآوردن اشک پدر و مادری داغدار و یا به سخره گرفتن یک بیوه فلسطینی، ترجیح داده‌اند.

مسلماً حرکت اخیر دو فوتبالیست در زیرپاگذاشتن رویه همیشگی ورزشکاران ایرانی در مواجه نشدن با غاصبان صهیونیستی، جز ننگِ قرارگیریِ نام ایشان در کنار رضایت دهندگان به ظلم مسمترِ غاصبانِ کودک‌کش، ثمر دیگری برای ایشان نخواهد داشت و تلاش‌ها برای ایجاد بازی‌های پوچ سیاسی با مستمسک قرار دادن این اتفاق زشت، اصولاً فاقد معنا و صرفا مطمع نظر مریض دلان است. چه آنکه غیرت و ایثار جریان ورزش ایران اسلامی در حمایت های همیشگی از مظلومان فلسطینی برای جهانیان ثابت شده و مدال افتخار آن بر سینه همه ورزشکارانِ پهلوان مسلک ایران اسلامی نقش بسته است.

جامعه بسیج ورزشکاران کشور با ابراز تاسف از وقوع این اقدام ناپسند یک بار دیگر دست و بازوی تمام پهلوانان ایرانی را که با ایثار خود شرافت انسانی و ایرانی را در دفاع از مردم بی‌پناه فلسطین زنده نگاه داشته‌اند، می‌بوسد.

این دو فوتبالیست نمی‌شدند، معلوم نبود در ایران چه شغلی داشتند

امیررضا واعظ آشتیانی درباره حضور مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی در دیدار مقابل نماینده رژیم اشغالگر قدس، اظهار داشت: بحث رژیم غاصب اسرائیل از اول انقلاب توسط رهبر کبیر انقلاب مطرح بوده و ایشان موضع صریحی در مورد این رژیم داشتند. امام خمینی (ره) اسرائیل را یک غده سرطانی در جهان اسلام نامیدند. رهبر معظم انقلاب هم همواره به عنوان رژیمی غارتگر و کودک‌کش از آنها یاد کرده‌اند. تکلیف این رژیم غارتگر در ادوار مختلف کاملا روشن بود و پس از انقلاب هم در صحنه‌های مختلف ورزشی، نمایندگان ما حاضر به دیدار با نمایندگان آنها نمی‌شدند.

وی افزود: ورزشکاران ما همواره در میدان‌های مختلف از مدال‌های خوش رنگ خودشان صرف نظر می‌کردند و مقابل نماینده نماینده اشغالگر قدس به میدان نمی‌رفتند. البته به دلیل بی‌توجهی‌هایی که در عرصه باشگاهی، چه در داخل و چه در بین بازیکنان لژیونر ما انجام می‌شود، بازیکنان ما توجیه نمی‌شوند.

مدیرعامل پیشین استقلال به انتقاد از موضع فدراسیون فوتبال در مورد شجاعی و حاج‌صفی پرداخت و یادآور شد: فدراسیون در این مورد رفتار غیرارزشی در پیش گرفت و در مقابل کاری که قطعاً دل میلیون‌ها ایرانی را آزرده کرده، به یک بیانیه بسنده و رفتار این دو بازیکن را محکوم کرد. فدراسیون فوتبال اعلام کرده که در این مورد کارشناسی همه‌جانبه انجام می‌دهیم. حالا سوال از فدراسیون این است که معنا و مفهوم این کار کارشناسی همه‌جانبه چیست؟ وقتی محکوم می‌کنیم، کارشناسی معنا ندارد. این رفتار کاملاً با ارزش‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران مغایر بود. این کار شجاعی و حاج‌صفی باید قاطعانه محکوم شود و کارشناسی همه‌جانبه در مورد آن معنایی ندارد. فقط می‌توانم بگویم که از این رفتار متاسفم.

واعظ آشتیانی گفت: این دو فوتبالیست کاری کرده‌اند که توئیتر وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی آفرین می‌گوید و از آنها به‌عنوان عاملی برای شکسته شدن این تابو یاد می‌کند. فدراسیون باید صریح‌تر از این موضع می‌گرفت و از به‌کار بردن واژه «کار کارشناسی همه جانبه» پرهیز می‌کرد. به نظرم اصلاً کارشناسی نیاز نیست، چون همه چیز روشن است. این دسته ورزشکاران شایستگی پوشیدن پیراهن تیم ملی را ندارند، چون با این کارشان به ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دهن‌کجی کردند.

وی با اشاره به شرایط مشابه اشکان دژاگه و امتناع او از بازی مقابل نماینده رژیم اشغالگر قدس، خاطرنشان کرد: اگر به عقبه این اتفاقات نگاه کنیم، می‌بینیم که اشکان دژاگه که در آلمان بزرگ شده و در تیم جوانان این کشور هم بازی کرده، حاضر نشد مقابل نماینده اسرائیل بازی کند. او حتی در مصاحبه‌اش اعلام کرده بود «در رگ‌های من خون ایرانی جریان دارد و از پدر مادری ایرانی به دنیا آمده‌ام؛ دولت ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و من هر حاضر نیستم مقابل نماینده این رژیم بازی کنم.» چقدر خوب بود این دو فوتبالیستی که در ایران زندگی و رشد کردند، از رفتار دژاگه می‌آموختند.

مدیرعامل پیشین استقلال گفت: اگر شجاعی و حاج‌صفی فوتبالیست نمی‌شدند، معلوم نیست در ایران چه شغلی داشتند. شجاعی پیش از این با رسانه ضد انقلاب مصاحبه و حرف‌های خوشایند آنها را به زبان آورده بود. باید  تدبیری اندیشیده شود تا این تابوشکنی که وزارت امور خارجه اسرائیل از آن یاد کرده، اتفاق نیفتد. اگر مسئولان سیاسی کشورمان به این موضوع بی‌توجه باشند، در آینده اتفاقات خوشایندی نمی‌افتد. باید خیلی  محکم مقابل این رفتار ایستاد. این دو نفر شایستگی پوشیدن پیراهن تیم ملی را ندارند. فدراسیون فوتبال و وزارت امور خارجه کشورمان باید موضع‌گیری صریح در این مورد داشته باشند. این یک رفتار غیر منطقی بود که منجر به خدشه‌دار شدن احساسات مردم کشورمان شد.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که حالا باید چه تصمیمی در مورد این دو بازیکن تیم ملی فوتبال گرفته شود، به تسنیم گفت: تأکید می‌کنم که چنین افرادی شایستگی پوشیدن پیراهن تیم ملی را ندارند. وقتی یک باشگاه بازیکنش را به تیم امید نمی‌دهد و فدراسیون آنها را محروم می‌کند، این اتفاق در عالم سیاست و ورزش جمهوری اسلامی عظماست. کار شجاعی و حاج‌صفی یک رفتار غیر متعارف است. از این کار نمی‌شود از عنوان «اتفاق» برای این کار استفاده کرد. باید برخورد شایسته و محکم با این افراد انجام شود.

اسراییل: آفرین!

برخی حساب های مجازی متعلق به رژیم صهیونیستی هم اقدام این دو بازیکن را تشویق کرده اند!

اسراییل: آفرین به مسعود شجاعی و احسان حاج صفی!




انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان