۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاوش‌های باستان شناسی در "چهار طاقی حسن آباد" آغاز شد
کد خبر: ۲۶۰۴۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۴ ساعت: ۹:۲۹ ↗ لینک کوتاه

در منطقه الموت غربی؛

کاوش‌های باستان شناسی در "چهار طاقی حسن آباد" آغاز شد

در منطقه الموت غربی کاوش‌های باستان شناسی در "چهار طاقی حسن آباد" آغاز شد.

 کاوش‌های باستان شناسی در "چهار طاقی حسن آباد" آغاز شد
محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: خوانا سازی، مرمت و ساماندهی بنای آرامگاهی حسن آباد (چهار طاقی) واقع در الموت غربی در دستور کار میراث فرهنگی استان قزوین قرار گرفت.

وی گفت: بنای تاریخی چهار طاقی حسن آباد در اواخر تیرماه 96 بر اساس مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور مرحله خواناسازی آن آغاز گردید تا ماهیت بنا مشخص و برای عملیات مرمت آماده شود.

این مسئول با اشاره به روند پی‌گردی صورت گرفته در این بنای تاریخی بیان کرد: با توجه به آسیب‌های وارد آمده به این بنای تاریخی و تخریب آن در طول دوره‌های مختلف، پی‌گردی و خواناسازی برای تکمیل پلان این بنا ضروری بود و تیم مرمت این اداره کل مرمت و احیای آن را با رویکرد پژوهش باستان‌شناسی به صورت هم‌زمان ادامه دادند که هم اکنون عملیات پاکسازی و خواناسازی آن به اتمام رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به اطلاعات به دست آمده در این مرحله مشخص شد که این بنا چهار طاقی نبوده و بیشتر به بنای آرامگاهی شبیه است از شواهد برمی‌آید که بنا به شکل مستطیل در اندازه 30/4 x 90/5 و گنبد رک با قائده بیضی (کُنبیذه) تک پوسته است که احتمال دارد متعلق به دوره آل جستان (قرن 2 تا5 ه.ق) باشد که بعد از تحقیقات بیشتر نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

حضرتی در ادامه با اشاره به کالبد بنا افزود: این بنای تاریخی در روستای حسن آباد جنب رجایی دشت در منطقه الموت غربی واقع شده بنا دارای یک ورودی 140 سانتیمتری است که نشان از تقدس بنا داشته و آن را به بناهای آرامگاهی نزدیک می‌کند طاق آن شبدری تند و از مصالح سنگ قلوه رودخانه و گچ سنتی ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: مرمت و احیای این بنای تاریخی پس از خواناسازی، پاکسازی، گمانه‌زنی و آواربرداری که در حال حاضر انجام شده با اعتباری بالغ بر 60 میلیون تومان مراحل بازسازی و مرمت آن را توسط مهندس کامبیز کبیری آغاز و تا پایان مرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان