۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش ۴۵ درصدی اجاره‌بها کمرشکن است/ هیچ سازمانی بر افزایش قیمت مسکن و ساماندهی اجاره‌ها نظارت ندارد
کد خبر: ۲۶۰۴۰۵ نویسنده: گل عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۴ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از وضعیت مسکن در استان؛

افزایش ۴۵ درصدی اجاره‌بها کمرشکن است/ هیچ سازمانی بر افزایش قیمت مسکن و ساماندهی اجاره‌ها نظارت ندارد

افزایش اجاره نسبت به سال گذشته بر اساس عرف قانونی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است؛ اما مالکان برخی واحدهای مسکونی به میل خود تا ۳۰ درصد قیمت اجاره را بالا می‌برند و هیچ ارگانی برای نظارت و ساماندهی نرخ اجاره بها وجود ندارد.

افزایش ۴۵ درصدی اجاره‌بها کمرشکن است/ هیچ سازمانی بر افزایش قیمت مسکن و ساماندهی اجاره‌ها نظارت ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛___گل عنبر حمزه.

هزینه مسکن، جزو اساسی‌ترین پیش نیاز زندگی انسان در هر جامعه‌ای است که در برخی از فصول و یا زمان‌ها دچار التهاب و مشکل می‌شود.

تیر و مرداد که فصل شروع ثبت‌نام دانش‌آموزان است بازار تقاضای مسکن بیش از دیگر ایام داغ است؛ این در حالی است که اجاره و واگذاری مسکن در ایران تابع هیچ قانون مدون و مشخصی نیست.

در شرایطی که مستاجران با افزایش 40 تا 60 درصدی اجاره بها در بازار مسکن مواجهند؛ بازارِ خرید و فروش مسکن با رکود بی‌سابقه‌ای روبرو است.
 
بی اعتمادی به سیستم بانکی از یک سو و رکود حاکم در بازار تولید از سوی دیگر سبب شده که صاحبخانه‌ها تمایل زیادی به گرفتن اجاره داشته باشند و از طرفی مستاجرین نیز برای تامین مسکن خود ناچارند 50 تا 70 درصد حقوق خود را پرداخت کنند و تمایل به دادن رهن دارند.

خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در گفت‌وگو با بنگاه‌داران و شهروندان قزوینی به بررسی علل تاثیرگذار در افزایش اجاره‌بها پرداخته است.

یکی از بنگاه‌داران مسکن در منطقه کوثر و مینودر می‌گوید:‌ اجاره‌بهاي واحدهاي مسکوني امسال افزايش چشمگیری پیدا کرده است به طوری‌که کمترین رقم اجاره برای واحدهای مسکونی با متراژ پایین، مسیرهای دورافتاده و بعضا پیلوت، 400 هزار تومان است.

وی افزود: بالاترین رقم مسکن برای رهن و اجاره متفاوت است؛ اما بین 700 تا 900 هزار تومان متغیر است و به حساب رهن حداقل 50 میلیون تومان می‌باشد.

به گفته این بنگاهدار از ابتدای سال 95 تاکنون اجاره بها افزیش یافته و امسال با افزایش 40 تا 45 درصدی به نقطه اوج خود رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: گرانی اجاره بهای مسکن بیداد می‌کند و تحمل این فشار برای مستاجرها سخت بوده و اکثرا توان پرداخت ندارند.

یکی دیگر از بنگاهداران مسکن با اشاره به رکود بازار خریدوفروش مسکن بیان می‌کند: این رکود مختص امسال نیست؛ بلکه از 4 سال پیش و دوره ریاست جمهوری آقای روحانی شروع شده است.

وی در مورد علل رکود بازار مسکن می‌گوید: برخی از بازاریان متناسب با شرایط روز، سرمایه خود را برای کسب سود بیشتر در بخش‌های درآمد زا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این بنگاهدار بیان می‌کند: سه شهر تهران، کرج و قزوین بالاترین رقم اجاره بها را دارند که این موضوع مشکلاتی را برای مستاجران ایجاد کرده است.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش اجاره بها در قزوین مربوط به شهرک مهرگان باشد که به دلیل کمبود امکانات رفاهی، تفریحی و وجود عوارضی در مسیر این شهرک، بسیاری از صاحبان مسکن به ناچار مجبور به بازگشت به قزوین شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: همین امر موجب شده تا در شهر قزوین با افزایش تقاضا و کاهش واحدهای مسکونی مواجه شویم به طوریکه روزانه 50 مورد مراجعه کننده داریم اما موردی برای اجاره نیست.

این بنگاهدار می‌گوید: اکثر مراجعه کننندگان از شهرک مهرگان هستند که امیدواریم مسئولان با تامین آسایش و امنیت ساکنان و همچنین مشکل عوارضی این شهرک، قدمی برای رفع مشکلات موجود بردارند چراکه با این کار بدون شک رقم اجاره بها در قزوین نیز کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

یکی دیگر از بنگاهداران می‌گوید: امسال بدترین سال کاری در طول 15 سال فعالیتم است به ویژه امسال که بیشتر مالکان تمایل به رهنِ خانه خود نداشته و اکثرا مبلغ اجاره می‌خواهند؛ زیرا با توجه به پایین آمدن نرخ سود بانکی، کسی راضی به گرفتن پول رهن نیست و اجاره می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: سال 92 که واحدهای مسکونی مهرگان را تحویل می‌دادند به دلیل کم شدن مستاجر، صاحبخانه‌ها اصرار داشتند مستاجرها تمدید کرده و بمانند حتی اگر مبلغ اجاره را هم کم کنند.


یکی دیگر از بنگاه‌داران در منطقه ولیعصر می‌گوید: قیمت‌ها در این منطقه با توجه به متراژ خانه، موقعیت مسکن و امکانات متفاوت است.

وی با اشاره به راکد بودن خریدو فروش مسکن می‌افزاید: قیمت آپارتمان در این منطقه از متری یک میلیون و 500 هزار تومان برای خانه‌های قدیمی‌ساز تا 2 میلیون و 700 هزار و 3 میلیون تومان نوساز متغیر است.

این بنگاهدار عنوان می‌کند: افزایش اجاره نسبت به سال گذشته بر اساس عرف قانونی بین 10 تا 15 درصد است؛ اما مالکان برخی واحدهای مسکونی به میل خود تا 30 درصد قیمت اجاره را بالا می‌برند و هیچ ارگانی برای نظارت و ساماندهی نرخ اجاره بها وجود ندارد.

وی اضافه می‌کند: البته می‌توان در مورد گرانی اجاره مسکن به اتحادیه املاک شکایت کرد که پاسخ اتحادیه نیز این است که اگر مبلغ اجاره گران بوده و توان پرداخت اجاره بها را ندارید، منزل را خالی کنید تا ملک خالی بماند.

بنگاهدار منطقه مینودر درباره وضعیت اجاره و خریدوفروش مسکن در سال ۹۶ می‌گوید: اجاره‌ها و به ویژه رهنِ خانه امسال افزایش قابل توجهی داشته است؛ به طور مثال خانه‌ای که سال گذشته مبلغ رهنش ۲۵ میلیون تومان بود امسال به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

وی دلیل اصلی افزایش قیمت را پایین بودن ساخت و سازها بیان کرده و می‌گوید: دلیل اصلی رکود، عدم سرمایه گذاری در حوزه مسکن است؛ زیرا بیشتر افراد پول خود را در بانک‌ گذاشته و سود آن را دریافت می‌کنند.

به گفته وی، اجاره بها امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است که یکی از دلایل این افزایش قیمت، پایین آمدن سود بانکی و عدم تمایل صاحبخانه‌ها به دریافت پولِ رهن است.

این بنگاهدار می‌گوید: هیچ سازمانی بر افزایش قیمت مسکن نظارت ندارد و مردم نیز از این وضعیت بسیار شاکی هستند.

وی اضافه می‌کند: پیشنهاد من برای خروج از این رکود تزریق پول به بازار مسکن و ارزان شدن مصالح و پایین آمدن قیمت تراکم شهرداری است؛ زیرا در حال حاضر کسانیکه ساخت و ساز می‌کنند هرکدام فقط ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بابت ساخت و ساز به شهرداری پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به قیمت خرید مسکن ادامه می‌دهد: از سال ۹۲ تاکنون رکود در بازار مسکن شروع شده و ۴ سال است که ادامه دارد، قیمت‌ها در این منطقه به دو شکل است یک سری قیمت‌ها مربوط به مجتمع‌ها و برخی دیگر مربوط به خانه‌های شخصی‌ساز است که قیمت شخصی‌سازها نسبت به سال گذشته تا ۲۰۰ میلیون تومان بالا رفته است.

این بنگاهدار می‌افزاید: قیمت طبقه سوم مجتمع‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان و طبقه اول و دوم بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است، همچنین قیمت خانه‌های شخصی‌ساز در منطقه لوازم خانگی، متری ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیون تومان برای مسکن نوساز و برای چند سال ساخت بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه کمترین قیمت اجاره در این منطقه بین۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است، می‌گوید: می‌توان گفت خانه‌ای با قیمت پایین وجود ندارد، امسال وضعیت اجاره‌ها اصلا مناسب نیست، به طوریکه شاید شما در ماه یک مورد رهن و اجاره داشته باشید.


يکي از مراجعه‌کنندگان براي اجاره يک واحد مسکوني در منطقه کوثر می‌گوید: قیمت‌ها برای خریدو فروش مسکن راکد است، اما ‌اجاره‌بهاي واحدهاي مسکوني به شدت افزايش يافته است که این موضوع هم به دلیل پایین آمدن سود بانکی است که در غیر این صورت شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه در حال حاضر ساختمان سازی سودآوری چندانی ندارد؛ لذا ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در بانک گذاشته و سودش را دریافت کنند از این رو قیمت اجاره‌ها بالا رفته و خانه با قیمت مناسب کم پیدا می‌شود.

این شهروند قزوینی بیان می‌کند: بنگاه‌های ملکی زیر نظر اتحادیه فعالیت دارند، اما هیچ اقدام خاصی هم در جهت نظارت بر قیمت‌ها انجام نمی‌شود.

وی با ابراز نارضایتی از شرایط موجود می‌افزاید: قیمت‌ها به حدی بالا است که از توان زوجینی که تازه زندگی خود را شروع کرده‌اند؛ خارج است زیرا باید ماهانه ۱۸۰۰ تا ۲ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند.


خانمی که خود هم موجر و هم مستاجر بود، می‌گوید: وضعیت مسکن اصلا مناسب نیست و هرکس هرطور که دلش می‌خواهد خانه‌اش را اجاره داده یا می‌فروشد.

وی می‌افزاید: از آنجا که محیط زندگیم را دوست نداشتم، خانه‌ام را اجاره داده و خود در منطقه دیگر مستاجر هستم.

این شهروند که در کوثر زندگی می‌کند، بیان کرد: اجاره بها در منطقه‌ محل سکونتم بسیار گران است به طوریکه اکنون ۱۰ میلیون رهن و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنم، خانه خودم را نیز در منطقه نواب با مبلغ ۲۰ میلیون تومان رهن اجاره می‌دهم اما در این منطقه کسی چنین مبلغی نمی‌پردازد. 

وی اختلاف مبلغ بین منطقه نواب و کوثر را دو برابر عنوان کرده و ادامه می‌دهد: مبلغ اجاره بها حتی در برخی مناطق کوثر از دو برابر هم بیشتر است این در حالی است که دسترسی به امکانات در منطقه نواب بیشتر است.


بنگاهدار منطقه جانبازان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: امسال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در اجاره بها را شاهد بودیم که کم شدن ساخت و سازها و عدم رغبت بساز بفروش‌ها به ساختمان سازی و ترجیح آنها به سپرده گذاری در بانک‌ها برای دریافت سود همچنین مهاجرت از شهرهای دیگر به قزوین از جمله دلایل گران شدن اجاره بهای مسکن است که از یکسال گذشته وضعیت بدین شکل است.

وی می‌افزاید: طی سال‌های اخیر رکود در بازار مسکن در کنار گران شدن اجاره بها را شاهد هستیم؛ این روزها با وجود مراجعه کننده فراوان، اما خانه و آپارتمان برای رهن و اجاره کمیاب شده است.

این صاحب بنگاه املاک مسکن ادامه می‌دهد: افزایش اجاره بها علاوه بر فشار به مستاجرها، باعث رکود در کار ما هم شده چراکه قبلا در هفته چند معامله انجام می‌دادیم؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

وی با اشاره به قیمت خانه در این منطقه می‌گوید: به طور میانگین قیمت اجاره بها در این منطقه بین ۶۰۰ تا یک میلیون و 200 هزار تومان است البته تا ۱۳۰۰ و ۱۵۰۰ هم اجاره بها وجود دارد.


يکي دیگر از مراجعه‌کنندگان به بنگاه املاک مسکن می‌گوید: من مستاجر هستم و موعد اجاره‌ام به پایان رسیده است؛ به بیش از ۳۰ بنگاه مراجعه کرده‌ام؛ اما خانه‌ای مناسب برای اجاره نیست.

وی می‌افزاید: همه مستاجرها با وجود افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی در مبلغ اجاره، موعد اجاره خود را تمدید کرده‌اند و جابه‌جایی صورت نمی‌گیرد؛ چراکه متاسفانه منزل مناسب برای اجاره کردن نیست.

این شهروند قزوینی ادامه می‌دهد: متاسفانه اکثر مردم توان پرداخت افزایش ناگهانی قیمت اجاره‌ها را ندارند؛ اما بنده هم که مشکلی در پرداخت مبلغ ندارم خانه‌ای مناسب پیدا نمی‌کنم.

به گفته این شهروند، همه کسانیکه در مهرگان سکونت داشتند مجدد به قزوین برگشته‌اند و همین امر موجب کم شدن خانه برای اجاره شده است؛ چراکه سال‌های گذشته که مردم به شهرک مهرگان نقل مکان کرده بودند مورد برای اجاره فراوان بود.

وی بیان می‌کند: وقتی تقاضا افزایش یابد قیمت‌ها نیز بالا می‌رود به طور مثال خانه‌ای که من ۳۰ میلیون بابت رهن پرداخت کرده بودم، امسال با ۴۰ میلیون برای رهن گذاشته شده است؛ اما به طور قطع به دلیل کم بودن مسکن، اولین مستاجر آن را اجاره خواهد کرد.

یکی دیگر از مشتریان بنگاه مسکن که همراه با همسرش مراجعه کرده بود می‌گوید: به دنبال خانه رهن کامل هستم اما موردی پیدا نمی‌شود اکثرا اجاره بها می‌خواهند و خانه‎ها هم متراژ پایین هستند.

وی می‌افزاید: سه روزی است که به دنبال خانه هستم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ام، قیمت‌ها بسیار بالا است و هرجایی که رفتم با همین مشکل مواجه شدم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اکبر / ۱۳ مرد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

بیشتر افزایش اجاره مسکن بر می گردد به اینکه در فصل جابجایی مستاجر مدیران بانکی و وزارت اقتصاد مسئله کاهش سود بانکی را در جامعه مطرح کردند هرسال در فصل جابجایی مستاجر مدیرام کشور کاهش سود بانکی را مطرح می کنند
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان