۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین حرم رضوی در ایران در حقیقت یک مرکز ثقل فرهنگی است/ زیارت با معرفت یعنی شناخت راه و اهداف امام
کد خبر: ۲۶۰۱۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۲ ساعت: ۹:۳۵ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین:

حرم رضوی در ایران در حقیقت یک مرکز ثقل فرهنگی است/ زیارت با معرفت یعنی شناخت راه و اهداف امام

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین بیان کرد:وجود حرم قدس رضوی در ایران در حقیقت یک مرکز ثقل فرهنگی است که عامل نورافشانی معنوی و اعتقادی شده و مانع تهاجم فرهنگی در حوزه های مختلف می شود.

حرم رضوی در ایران در حقیقت یک مرکز ثقل فرهنگی است/ زیارت با معرفت یعنی شناخت راه و اهداف امام

حجت‌الاسلام عباس نظری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به ‌وجوه برجسته شخصیت امام رضا(ع) اظهار کرد: آن حضرت در میان ائمه اطهار مشهور به عالم آل محمد(ص) هستند و مامون همواره از سوی این امام بزرگوار احساس خطر می‌کرد.

وی افزود: یکی از شگردهای مامون عباسی این بود که تلاش داشت با تشکیل جلسات علمی و جمع کردن دانشمندان عصر خود برای پرسش سوالات سخت و پیچیده، امام رضا(ع) را شکست دهد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین در ادامه با اشاره به جایگاه علمی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار با تمام توان و قدرت علمی در مناظرات شرکت کرده و با منطق و استدلال به سوالات مختلفی که از او می‌شد؛ پاسخ می‌داد به طوریکه همه در مقابل عظمت علمی امام، سر تعظیم فرود می‌آوردند.

وی تصریح کرد: قرآن كريم و عترت دو يادگار گرانب هاي پیامبر اکرم(ص) است، كه بسیار در بيانات آن حضرت مورد تأكيد قرار گرفته است و باید به آنها تمسک بجوییم‌.

این مسئول با بیان اینکه زیارت بامعرفت یعنی شناخت راه و اهداف امام، گفت: تمسک جستن راه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها زیارت بامعرفت ائمه اطهار(ع) می‌باشد که در مورد زیارت امام رضا(ع) نیز تاکید ویژه‌ای شده است.

نظری عنوان کرد: امام رضا(ع) فرموده است هركس مرا با معرفت زيارت كند در روز قيامت در سه موقف به يارى او خواهم آمد تا او را از ناراحتي‌هاى آن حال نجات دهم نخست در آن هنگامی كه نامه‏‌هاى اعمال پخش مى‌شود، دوم به هنگام عبور از صراط و سوم هنگام میزان عمل و زمانیکه عمل او را بررسی کرده و می‌سنجند.

اماکن مذهبی برای ما موضوعیت فرهنگی دارند
وی در ادامه بیان کرد: امام باقر(ع) فرموده است پایه و اساس اسلام، ۵ عمل نماز، روزه، حج، جهاد و ولایت است که شرط قبولی ۴ فریضه نخست، بستگی به پذیرش ولایت دارد و ائمه می‌فرمایند ولایت پذیری شرط لازم برای قبولی اعمال است که در حدیث سلسه الذهب نیز بر اهمیت ولایت تاکید شده است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: توحید با ولایت عجین است و کسی می‌تواند بگوید من موحد واقعی هستم که توحیدش با ولایت امام علی(ع) و فرزندان یازده‌گانه‌اش عجین باشد که در خطبه غدیر، پیامبر اکرم(ص) به اسامی این ۱۲ امام بزرگوار اشاره فرموده و در حق موحدینی که توام با ولایت هستند، دعا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر حضور امام رضا(ع) بر فرهنگ کشور گفت: با توسل و تمسک بر عترت پیامبر اکرم(ص) می‌توانیم به صراط مستقیم هدایت شویم.
نظری در ادامه گفت: ثابت شده است که چند عامل در سرنوشت انسان چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی تاثیرگذار است که یکی از آنها عوامل محیطی است که زیرشاخه‌های متعددی دارد و شامل محیط خانواده، آموزش، کار و محیط مذهبی و عبادی است.

وی عنوان کرد: هر اندازه که فضای عبودیت و بندگی یا محیط‌های دینی و فرهنگی در جامعه زیاد باشد؛ به همان میزان نیز تاثیرگذاری مثبت بیشتر خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در همه مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی در اماکن مذهبی، امامزاده‌ها و صحن رضوی، فضای معنوی خاصی حاکم می‌شود که همان مقدار که افراد به لحاظ زمانی در این اماکن مذهبی حضور می‌یابند به همان اندازه نیز از آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی، گناه و معصیت کم می‌شود.

نظری عنوان کرد: وجود صحن قدس رضوی در ایران در حقیقت یک مرکز ثقل فرهنگی است که با نورافشانی معنویت، جلوی هجمه‌های فرهنگی را در بخش‌های مختلف می‌گیرد.
  
وی در پایان گفت: بنابراین از اماکن مهم و تاثیرگذار فرهنگی و دینی صحن امام رضا(ع)، حضرت معصومه(ص) و سایر امامزادگان است که برای ما جایگاه‌های موضوعیت فرهنگی دارند.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان