۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تعامل واقعی دولت و مجلس یا نمایش تعامل؟
کد خبر: ۲۵۹۹۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱ ساعت: ۱۰:۶ ↗ لینک کوتاه

مانور همراهی و همگرایی با خانه ملت؛

تعامل واقعی دولت و مجلس یا نمایش تعامل؟

رئیس جمهور در آستانه معرفی وزرا به مجلس و برگزاری مراسم تحلیف، دیدارهایی را با گروه های سیاسی مختلف و فراکسیون های مجلس برگزار کرد تا نوای همگرایی از پاستور به گوش برسد.

تعامل واقعی دولت و مجلس یا نمایش تعامل؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، هم زمان با بسته شدن پرونده انتخابات ریاست جمهوری احزاب و گروه های سیاسی و فراکسیون های مجلس پرونده کابینه دوازدهم را گشودند و کمیته های تعامل با دولت در فراکسیونهای مختلف تشکیل شد.

فراکسیون امید اقدام به تهیه گزارشی از عملکرد وزرای دولت یازدهم نمود و اعلام کرد این گزارش به شخص رئیس جمهور تحویل داده خواهد شد. فراکسیون نمایندگان ولایی نیز ۱۵ شاخص وزرای دولت دوازدهم را تعیین کرد و مقرر شد این شاخص ها به رئیس جمهور ارائه شود.

با این وجود هنوز هیچ صدایی از دولت مبنی بر تعامل با گروه های سیاسی در مجلس به گوش نمی رسید تا جایی که در جلسه غیر علنی مجلس که لاریجانی به برخی از مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد، اعتراضاتی از سوی نمایندگان مبنی بر عدم رایزنی دولت با مجلس در انتخاب مدیران مطرح شده بود.

در پایان آن جلسه هم محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به خبر های بد از انتخاب وزرا در کابینه دوازدهم هشدار داد و گفت: خبرهایی مبنی بر انتخاب وزرای اقتصادی ضعیف و دو تابعیتی به گوش می رسد.

شاید این هشدارها موجب شد که روحانی کمتر از یک ماه مانده به برگزاری مراسم تحلیف و معرفی وزرا دیدارهایی را با فراکسیون های سیاسی مجلس برگزار کرده و مانور همراهی و همگرایی با خانه ملت را سر دهد.

فراکسیون امید در دیدار با رئیس جمهور: لزوم تغییر حداکثری در کابینه دوازدهم/ارائه کارنامه عملکرد چهارساله وزرا به روحانی

 اولین دیدار رئیس جمهور با بهارستان نشینان ۲۴ تیر ماه برگزار شد و روحانی با تعدادی از اعضای فراکسیون امید دیدار کرد.

به گفته بهرام پارسائی سخنگوی فراکسیون امید، نمایندگان در این جلسه بر لزوم  تغییر حداکثری کابینه باتوجه به شرایط متفاوت دولت یازدهم و دوازدهم تاکید کردند چراکه هم میزان رای به دست آمده برای آقای روحانی در این دو انتخابات متفاوت بوده و هم فضای مجلس به عنوان نهادی که باید به این کابینه رای اعتماد بدهد، تغییر کرده و دوران مجلس نهم گذشته و اکنون مجلس دهم با رویکردی متفاوت شکل گرفته و شرایط را برای اعمال تغییرات لازم در کابینه برای آقای روحانی در انتخاب کابینه گفتمانی مساعد کرده است.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین گزارش ارزیابی کابینه فعلی به صورت خصوصی در اختیار آقای روحانی قرار گرفت و بر لزوم تاثیر این ارزیابی در انتخاب یا عدم انتخاب وزرا تاکید شد و آقای روحانی نیز در سخنانی بر این مسئله پافشاری کرده و به اهمیت نظرخواهی از گروه‌ها و جریان‌های همراه و همسو اشاره کردند. همچنین شاخص‌های مدنظر فراکسیون امید براساس شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در مورد انتخاب وزرای جدید ارائه شد.

روحانی در دیدار با فراکسیون مستقلان: ۵۰ درصد کابینه تغییر می کنند

پس از این دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون مستقلان با رئیس جمهور دیدار کردند. اعضای فراکسیون مستقلان که حامیان لاریجانی در مجلس و حامیان دولت هستند برای رئیس جمهور خط و نشانی نکشیدند و به نظر می رسید مانند فراکسیون امید برنامه ریز ی برای اعلام شاخص هایشان به روحانی نداشتند.

اما روحانی در این جلسه اعلام کرد که ۵۰ درصد وزرای قبلی باقی خواهند ماند و فقط نیمی از وزرا تغییر می کنند.

 ارائه ۱۵ شاخص اصولگرایان برای انتخاب وزرای کابینه دوازدهم به روحانی

اول مرداد ماه هم اعضای کمیته تعامل با دولتِ فراکسیون نمایندگان ولایی با رئیس جمهور دیدار کردند. حمیدرضا حاجی بابایی رئیس این فراکسیون در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این جلسه ۱۵ شاخص انتخاب وزرای کابینه دوازدهم به رئیس جمهور اعلام شد.

وی با تاکید بر اینکه فراکسیون نمایندگان ولایی هیچ سهمیه ای از دولت نمی خواهد، گفت: مهمترین شاخص فراکسیون کارآمدی و بدون حاشیه بودن دولت و وزرای کابینه دوازدهم است. حاج بابایی همچنین هرگونه سهم خواهی احزاب و گروه های سیاسی از رئیس جمهور را محکوم کرد.

این اقدام رئیس جمهور در حالی صورت گرفت، که روحانی ۱۴ مرداد ماه برای برگزاری مراسم تحلیف به خانه ملت می آید و بنا به گفته برخی نزدیکان رئیس جمهور در همان زمان فهرست کابینه دوازدهم را هم به مجلس ارائه خواهد داد.

برای محک زدن اینکه این دیدارها صرفا مانور تبلیغاتی بوده یا خیر، تنها چند روز دیگر باید صبر کرد و لیست پیشنهادی روحانی به مجلس را دید.



انتهای پیام/1404
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان