۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تیلرسون; ایران روح برجام را نقض کرده است/ اسد جایی در آینده سوریه ندارد
کد خبر: ۲۵۹۹۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱ ساعت: ۹:۳۲ ↗ لینک کوتاه

در نشستی؛

تیلرسون; ایران روح برجام را نقض کرده است/ اسد جایی در آینده سوریه ندارد

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شد ایران روح برجام را نقض کرده است.

تیلرسون; ایران روح برجام را نقض کرده است/ اسد جایی در آینده سوریه ندارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکادر نشستی از پیش تعیین نشده با خبرنگاران مدعی شد ایران روح برجام را نقض کرده و برنامه موشک‌های بالستیک خود را نیز متوقف نکرده است.

وی ادعا کرد بحث در مورد ایران صرفا به موضوع برجام محدود نمی‌شود.این توافق تنها با بخش بسیار کوچکی از تهدید ایران، بعنی برنامه هسته‌ای، سر و کار دارد و دیگر اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه، از جمله برنامه موشکی، بی‌ثبات‌سازی یمن و اعزام شبه نظامیان به مناطق مختلف، را نادیده گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا علاوه بر این مدعی شد ایران از همان ابتدا منافع بسیاری را ازبرجام بدست آورد و این موضوع برای ما مهم است که متحدان خود را در ارتباط با برجام در کنارمان حفظ کنیم.

تیلرسون ادعا کرد: از نزدیک مراقب ایران هستیم و آن را ارزیابی می‌کنیم تا ببینیم که آیا از مسیر مطلوب خارج شده یا خیر. ایران همسایه خوبی برای بقیه کشورهای منطقه نبوده و برنامه موشک‌های بالستیک را نیز متوقف نکرده است.

وی در ادامه مدعی شد ایران به تلاش‌هایش برای اعمال نفوذ در سرتاسر منطقه ادامه می‌دهد و ما به همکاری با شرکای خود در منطقه برای پس زدن سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اذعان کرد که برسر توافق هسته‌ای ایران با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور اختلاف نظر دارد.

وی درباره این اختلاف تصریح کرد: در حال حاضر در کاخ سفید دو دیدگاه کلی درباره برجام وجود دارد؛ اینکه واشنگتن این توافق را پاره کند و از آن خارج شود یا اینکه ایران را در برابر تمامی مفاد آن که (به گفته تیلرسون) عمل به آنها مستلزم آن است که ایران "همسایه خوبی برای کشورهای منطقه" باشد، پاسخگو بداند.

تیلرسون در ادامه گفت ابزارهای زیادی وجود دارد که ما با استفاده از آنها میتوانیم از این توافق (برجام) برای پیشبرد سیاست‌های خود و رابطه با ایران استفاده کنیم و بحثهایی که میان من و رییس‌جمهور ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد نیز عمدتا حول همین محور است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: پایبندی ایران به برجام به معنی تغییر رفتار این کشور است اما ایالات متحده به تنهایی و بدون کمک سایر کشورهای امضاکننده برجام نمی‌تواند فشار لازم را به ایران برای تغییر رفتارش اعمال کند.

وی تاکید کرد "بزرگترین فشاری که ما میتوانیم برای تغییر رفتار ایران اعمال کنیم یک فشار جمعی است."

علاوه بر این تیلرسون مدعی شد شبه‌ نظامیان ایران که در سوریه در حال نبرد هستند، باید مواضع خود را در این کشور ترک کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در خصوص آزمایش‌های موشکی کره شمالی گفت: ما با کره شمالی دشمنی نداریم ولی آنها ما را تهدید می‌کنند.ما به دنبال تغییر رژیم کره شمالی نیستیم.

تیلرسون افزود: چین باید از نفوذش بر روی کره شمالی برای آغاز مذاکرات در خصوص مهار پیونگ ‌یانگ، استفاده کند. ما به دنبال فشار مسالمت‌آمیز بر کره شمالی هستیم، چراکه گزینه‌های دیگر چندان جذاب نیستند.

وی همچنین درخصوص موضوع سوریه افزود: ما معتقدیم که بشار اسد در آینده سوریه جایی ندارد.هم ایالات متحده و هم روسیه به دنبال سوریه‌ای متحد هستند. امیدوار هستیم تا پس از شکست داعش، از بروز جنگ داخلی در سوریه جلوگیری کنیم.

رکس تیلرسون همچنین گفت: ما به حل و فصل بحران قطر پایبندیم زیرا برای شکست تروریسم، اتحاد کشورهای حوزه خلیج فارس برای ما بسیار مهم است.

وی گفت: قطر به یادداشت تفاهمی که با این کشور در خصوص مبارزه با تروریسم منعقد کردیم، پایبند است. ما از بحران ایجاد شده میان قطر و کشورهای حوزه خلیج (فارس) نگران هستیم زیرا این مساله باعث بی ثباتی در منطقه می شود و به نقش شورای همکاری خلیج فارس لطمه وارد می کند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاریخی خواندن سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه خلیج فارس مدعی شد: هدف از سفر دونالد ترامپ به منطقه، مبارزه با تروریسم و نابود کردن شبکه های تروریستی بود.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان