۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین همه تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه +جدول
کد خبر: ۲۵۹۷۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۰ ساعت: ۱۰:۴۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

همه تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه +جدول

رژیم صهیونیستی با وجود ادعای بی‌طرفی و عدم مداخله در بحران سوریه، طی سالهای گذشته مجموعه‌ای از حملات موشکی و هوایی به این کشور را با اهداف مختلف انجام داده است.

همه تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه +جدول
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، مواضع رژیم صهیونیستی نسبت به پرونده سوریه یکی از پیچیده‌تر مواضع در منطقه به شمار می‌رود، اسرائیل همواره سعی دارد به صورت رسمی نسبت به بحران سوریه خود را بی‌طرف نشان دهد، اما هر از چند گاهی اقدام به حملات موشکی یا هوایی به مراکز مختلف و مواضع دولتی و مراکز علمی و محور مقاومت نیز کرده است.

پیچیدگی مواضع اسرائیل نسبت به بحران سوریه در نتیجه اختلاف منافع آن با سایر کشورهای منطقه و پیچیدگی موضع‌گیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آن است. رژیم صهیونیستی نسبت به سایر کشورهای منطقه منافع متفاوتی در سوریه دارد، همان طور که نسبت به اروپا و آمریکا نیز منافعش متفاوت است.

رژیم صهیونیستی پس از آغاز بحران در سوریه و از سال ۲۰۱۳ حملات هوایی خود بر ضد این کشور را آغاز کرده و این حملات تا سال جاری ادامه داشته است. رژیم صهیونیستی از آن زمان تاکنون ده‌ها حمله هوایی و موشکی انجام داد، اما در اکثر موارد ماهیت اهداف مد نظر خود را فاش نکرده و حتی این حملات را به صورت رسمی اعلام نیز نکرده است.   

روند تجاوزهای رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه و نیروهای این کشور به شکل مستمر از سال ۱۹۶۷ ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۶ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دیوار صوتی را در شهر لاذقیه شکستند و در زمان حضور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در کاخ ریاست جمهوری خود در این شهر، بر فراز آن پرواز کردند.

در سال ۲۰۰۸ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک موقعیت نظامی در استان دیرالزور را هدف قرار داده و مدعی شدند که تأسیسات هسته ای در حال تأسیس سوریه را هدف قرار داده اند. در همان سال محمد سلیمان فرمانده نیروهای اطلاعاتی سوریه در محل استراحت خود در سواحل استان طرطوس هدف قرار گرفت و کشته شد.

هم‌زمان با آغاز بحران داخلی و ناآرامی‌های سوریه، حملات رژیم صهیونیستی نیز از آغاز سال ۲۰۱۳ بر ضد این کشور افزایش پیدا کرد. تعداد واقعی حملات رژیم صهیونیستی به سوریه مشخص نیست، چرا که رژیم اسرائیل معمولاً جز در موارد مشخص به صراحت از این حملات سخن نمی‌گوید و دولت سوریه نیز جز به ناچار ماهیت این حملات را بیان نمی کند. با این وجود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد که اسرائیل طی چند سال گذشته ده ها حمله به سوریه انجام داده است.

جدول تجاوزهای هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی ضد سوریه

مکان حمله

جزئیات

تاریخ

حومه دمشق/ جمرایا

حمله به مرکز پژوهش‌های علمی سوریه در جمرایا واقع در نزدیکی مرزهای لبنان و حمله به موقعیت استقرار سامانه موشکی ضدهوایی بوک. این حمله اولین حمله رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷ و در زمان حمله به تأسیسات اتمی در حال تاسیس این کشور در دیرالزور بود.

۳۰/۱/۲۰۱۳

جولان

حمله موشکی صهیونیست ها به موقعیت نظامی سوریه در منطقه تل فارس واقع در جنوب به ارتفاعات جولان

۲۴/۳/۲۰۱۳

حومه دمشق / جمرایا

حمله به یک مرکز مطالعات علمی در شهر جمرایا در حومه دمشق و حمله به یک انبار تسلیحاتی و یگان ضد هوایی ارتش سوریه. این حمله به کشته شدن ۴۲ نظامی ارتش سوریه منجر شد.

۳/۵/۲۰۱۳

۵/۵/۲۰۱۳

حومه دمشق/ مرزهای سوریه و لبنان

حمله به پایگاه موشکی حزب‌الله

۲۵/۲/۲۰۱۴

جولان

تیراندازی به گروهی از نیروها که گفته می‌شد عضو حزب‌الله هستند.

۵/۳/۲۰۱۴

جولان

حمله به تأسیسات آموزشی ارتش سوریه و مراکز نظامی و سامانه‌های توپ‌خانه‌ای ارتش در جولان که به کشته شدن یک نفر منجر شد. رژیم  صهیونیستی مدعی شد این حمله را در واکنش به انفجار یک بمب دست‌ساز در مسیر تردد گشتی اسرائیلی در بخش اشغالی جولان انجام داده است.

۱۹/۳/۲۰۱۴

جولان

حملات رژیم صهیونیستی به یک موضع ارتش سوریه در بلندی‌های جولان به کشته شدن ۱۰ نفر از نیروهای سوری در مقر تیپ ۹۰ شد.

۲۲/۶/۲۰۱۴

جولان

ارتش رژیم صهیونیستی هواپیمای بدون سرنشین ارتش سوریه را در بلندی‌های جولان منهدم کرد.

۳۱/۸/۲۰۱۴

دمشق

حمله به منطقه دیماس در حومه دمشق و حمله به اطراف فرودگاه دمشق

۷/۱۲/۲۰۱۴

قنیطره

ارتش رژیم صهیونیستی یک کاروان نظامی حزب‌الله لبنان را در منطقه‌ جولان با دو موشک هدف قرار داد که در نتیجه این حمله جهاد مغنیه فرزند شهید حاج عماد مغنیه از فرماندهان حزب‌الله لبنان بعلاوه سردار محمد علی الله دادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ۴ تن دیگر به شهادت رسیدند.

۱۷/۱/۲۰۱۵

جولان

ارتش رژیم صهیونیستی حملاتی را به مواضع ارتش سوریه انجام داد.

۲۸/۱/۲۰۱۵

حومه دمشق

حمله رژیم صهیونیستی به تیپ ۱۵۵ و تیپ ۶۵ در قلمون

۲۴/۴/۲۰۱۵

جولان سوریه

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به استان قنیطره واقع در جنوب سوریه که به شهادت دو تن از عناصر حزب‌الله و سه تن از نیروهای مبارز ارتش سوریه منجر شد.

۲۹/۷/۲۰۱۵

جولان

مجموعه حملات و سقوط چهار موشک پرتاب ‌شده از جولان به الجلیل واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی باعث کشته شدن هفت صهیونیست و زخمی شدن چندین تن دیگر شد.

۲۰/۸/۲۰۱۵

جولان

رژیم صهیونیستی حمله ای را انجام داد که باعث کشته شدن چهار نظامی ارتش سوریه شد که به ادعای رژیم صهیونیستی موشک‌ها را به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده بود.

۲۰/۸/۲۰۱۵

حومه دمشق

حمله رژیم صهیونیستی به منطقه جرمانا که به شهادت سمیر قنطار یکی از رهبران میدانی حزب‌الله لبنان در سوریه منجر شود.  

۲۱/۸/۲۰۱۵

قنیطره

حمله رژیم صهیونیستی به مواضع نظامی در قنیطره. دولت سوریه اعلام کرد که دو جنگنده اسرائیلی را در جریان این حمله سرنگون کرده است.

۲۰/۱۲/۲۰۱۵

جولان

حمله رژیم صهیونیستی به شاخه ای از گروه تروریستی ارتش خالد بن‌ ولید (شاخه وابسته به داعش در جولان)

۲۸/۱۱/۲۰۱۶

حومة دمشق

رژیم صهیونیستی مدعی شد جنگنده‌های این رژیم کاروان تسلیحاتی حزب‌الله در نزدیکی دمشق و انبار تسلیحاتی وابسته به لشکر چهارم نیروهای ارتش سوریه را هدف قرار داده اند.

۳۰/۱۱/۲۰۱۶

دمشق

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی فرودگاه نظامی المزة را هدف قرار دادند که باعث بروز آتش‌سوزی گسترده در آن شد و مجموعا ۱۴ انفجار در پی این حمله هوایی انجام شد.

۷/۱۲/۲۰۱۶

دمشق

ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی موشک را از شمال دریاچه طبریا به سمت اطراف فرودگاه نظامی المزه شلیک کرد.

۱۳/۱/۲۰۱۷

حومه حمص

حمله به ارتفاعات تدمر در حومه حمص که در جریان آن ارتش سوریه برای نخستین بار از موشک‌های ضد هوایی اس ۲۰۰ برای هدف قرار دادن جنگنده‌های رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

۱۷/۳/۲۰۱۷

دمشق

حمله رژیم صهیونیستی به مراکز نظامی و سامانه‌های راداری در منطقه کوهستانی قاسیون واقع در دمشق.

۲۲/۳/۲۰۱۷

دمشق

حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه حزب‌الله لبنان در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق.

۲۷/۴/۲۰۱۷

جولان

رژیم صهیونیستی مجموعه از اهداف نامشخص در جولان را هدف قرار داد.

۲۴/۶/۲۰۱۷

قنیطره

ارتش رژیم صهیونیستی یک موقعیت نظامی تیپ ۹۰ را به علاوه نقاط استقرار نیروهای ارتش سوریه در منطقه الصمدانیه هدف قرار داد.

۱/۷/۲۰۱۷

از جدول فوق مشخص می‌شود که ۳۶ درصد از حملات صورت گرفته در منطقه جولان بوده و بیشتر این حملات، حملات تاکتیکی در چارچوب تحمیل قواعد درگیری ها به طرف مقابل بین دو طرف ارتفاعات جولان انجام شده است.

انگیزه‌های تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه

رژیم صهیونیستی برای بیان حملات نظامی خود طی سال های گذشته به سوریه ۳ هدف استراتژیک را مطرح کرده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی مدعی عدم مداخله در موازنه های نظامی سوریه است:

تخریب ناوگان شیمیایی: اسرائیل مدعی شده از شرایط کنونی سوریه استفاده می‌کند تا ناوگان شیمیایی موجود در نزد دولت را منهدم کرده و جلوی انتقال تکنولوژی و ساختارهای دیگر آن به دست جریان‌های دیگر نظیر حزب‌الله را بگیرد. جمرایا یکی از مراکزی علمی تخصصی است که در این رابطه بارها مورد حمله قرار گرفته است.

تخریب ناوگان موشکی: تخریب موشک‌های برد بلند و سامانه‌های موشکی ضد هوایی سوریه یکی از اهداف مهم تجاوزهای ارتش رژیم صهیونیستی به این کشور به شمار می‌رود. بیشتر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه در سال ۲۰۱۳ برای هدف قرار دادن سامانه های موشکی و ضد هوایی این کشور صورت گرفت.


حمله به حزب الله: یکی از اهداف اساسی رژیم صهیونیستی از انجام حملات موشکی و هوایی به سوریه، هدف قرار دادن حزب الله لبنان و آن چیزی است که تل آویو تحت عنوان کاروان های تسلیحاتی این حزب در سوریه توصیف می کند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی موضوع را یکی از اهداف اساسی حملات رژیم صهیونیستی به سوریه ارزیابی می‌کند.

اهداف تاکتیکی: برخی از این حملات با اهداف تاکتیکی و محلی و براساس قواعد درگیری‌ها در نقاط مرزی دو طرف جولان صورت گرفته است.



انتهای پیام/1404
منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان