۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین صالحی; ما در برجام چیزی از دست نداده‌ایم/ صنعت هسته‌ای خیلی بهتر از گذشته جلو می‌رود/ در گردنه ترامپیسم قرار داریم
کد خبر: ۲۵۹۷۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۰ ساعت: ۱۰:۲۹ ↗ لینک کوتاه

در مراسم رونمایی کتاب «تجربه‌ای دیگر» عنوان شد

صالحی; ما در برجام چیزی از دست نداده‌ایم/ صنعت هسته‌ای خیلی بهتر از گذشته جلو می‌رود/ در گردنه ترامپیسم قرار داریم

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی کتاب «۵+۱» گفت: اگر برجام نبود در شرایط سخت بودیم، اما جمهوری اسلامی تدبیر کرد و خود را در موقعیت بالاتر قرار داد.

صالحی; ما در برجام چیزی از دست نداده‌ایم/ صنعت هسته‌ای خیلی بهتر از گذشته جلو می‌رود/ در گردنه ترامپیسم قرار داریم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، مراسم رونمایی از کتاب «تجربه‌ای دیگر» خاطرات مرتضی غرقی خبرنگار رسانه ملی عصر امروز با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دانشکده صداوسیما برگزار شد.

وی پیش از آغاز سخنان خود از برگزاری نشست نظارت بر برجام در ساعت 17 امروز خبر داد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست ضمن اشاره به فعالیت‌های این خبرنگار در ماجرای برجام به برجام و محوریت این مسئله سیاسی اشاره کرد و گفت: ملتی که تاریخ نوشتاری نداشته باشد، از تبارشناسی خود نیز مطلع نیست. ملتی ریشه‌دار است که توانسته باشد تاریخی مکتوب از خود به جا بگذارد. از این‌رو اندک‌اند ملت‌هایی که توانسته باشند چند هزار ساله به‌عنوان یک ملت پابرجا باشند، اما یکی از آنها ملت ایران است و در کنار آن یونانی‌ها و مصری‌ها هم چنین شرایطی دارند.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی اگر ما این جنگ را در این ارتباط بخواهیم تفسیر کنیم، یک سری از تحولات انقلاب خود یا مقطعی را که می‌خواهیم تدوین کنیم و یا بحث مذکرات هسته‌ای به‌هرحال مقطعی مهم در سیر تکاملی تاریخ انقلاب اسلامی بوده است، چه از نظر منظر ایجابی یا سلبی اگر بنگریم متوجه خواهیم شد که مقطع بسیار مهم، سرنوشت‌ساز و اثرگذار بوده است.
 

 

صالحی بابیان اینکه باید این مقطع مهم سیاسی را آن‌گونه که بوده به نسل‌های آینده منتقل کنیم که البته کار مشکلی است، گفت: هر فردی که کتابی می‌نویسد، یقیناً این کتاب بی‌طرف خواهد بود. کار نویسنده بی‌طرف دشوار است؛ چراکه سعی می‌کند به‌نحوی مواردی که از منظر خود صحیح است را منتقل کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه بیان بدون جانبدارانه تقوا می‌خواهد تا فرد تمام حقایق را بازگو کند، خاطرنشان کرد: چاره‌ای نیست؛ چراکه این امری مبتلابه در تمامی دنیاست. کتابی که آبجکتیو باشد، سخت یافت می‌شود، اما یک راه برای رسیدن به حق است. آنکه نویسندگان متعدد از منابع مختلف این مقطع را به رشته تحریر درآورند.

این عضو ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذکرات هسته‌ای در ادامه بابیان اینکه مرتضی غرقی نویسنده کتاب «تجربه‌ای دیگر» شخصیتی فرهیخته دارد و برای مردم نیز نام‌آشناست، توضیح داد: ما او را به‌عنوان فردی بی‌طرف در بازگو کردن اخبار می‌شناسیم. من ندیدم سمت‌گیری سیاسی در کار حرفه‌ای داشته باشد و این سرمایه‌ای برای کتاب اوست. او دیده‌ها و شنیده‌ها را همانند دوربین و ضبط‌صوت منعکس کرده است و این کتاب برای اهالی تحقیق خوب است تا بدانند شرایط آن زمان مذکرات به چه شکلی بوده و آن هم از دید یک خبرنگار. از این جهت این کتاب را مهم می‌دانم.

صالحی در ادامه سخنان خود به اصل مذکرات و اهمیت آن اشاره و با تأکید بر اینکه مذکرات ایران با 5 کشور دیگر به‌نحوی مذکرات الگو شمرده می‌شود، اضافه کرد: مذکرات ایران به 1+5 الگو بود؛ چراکه از جهات مختلف کل جهان را درگیر خود کرده بود و بازتابی عمومی و جهانی در کل دنیا داشت و بنابراین تنها اخبار آن در ایران منعکس نمی‌شد.

به گفته وی بنده به‌عنوان کوچک‌ترین و دیرپاترین فردی که در امر بحث هسته‌ای حضور مستمر داشته، می‌توانم بگویم این مذکرات از هر جهت مهم بود. این مذکرات پیشینه محکمی داشت و هر مسئولی خشتی روی خشت گذاشت و این‌گونه نبود که ناگهانی مذکرات آغاز و به سرانجام رسیده باشد. این مذکرات پیشینه‌ای داشت و روبه‌جلو راه بازتر شد؛ چراکه در هر دوره شرایط متفاوت است و نمی‌توان هیچ‌یک را با دیگری مقایسه کرد چون شرایط مساوی نبود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به اینکه حسنی که در این مرحله آخر از مذکرات دیده شد این بود که راه مذکرات هسته‌ای ایران از قبل باز شده بود، گفت: رهبر انقلاب اجازه دادند مذکرات دوجانبه قبل از دولت یازدهم آغاز شود و تنها دولت یازدهم از این فرصت به‌خوبی استفاده کرد و ماجرا شتاب گرفت و این‌طور نبود که در خلاء مذکرات انجام شده باشد. از سوی دیگر هم مذاکره‌کنندگان تیم ایران صاحب تجربه بوده و سال‌ها در جریان امر بودند، هرچند گروهانی در برابر لشکر بودیم؛ آنطرف آن‌قدر تجربه نداشت، آنها جدیدالورود به بحث هسته‌ای ایران بودند، اما طرف ایرانی چه بنده و چه آقای ظریف از قبل مسائل هسته‌ای ایران را می‌دانستیم و همین مسئله کمک‌کننده بود.

صالحی با تعبیر اینکه ما در یک گردنه ترامپیزم قرار گرفتیم و یکی از مشکلاتی که پیش روی سیاستمداران است این است که پیش‌بینی اتفاقات مشکل‌تر است، گفت: پیش‌بینی مشکل است؛ چراکه طرف مقابل خیلی مشخص نیست که چگونه بازی می‌کند. نه فقط برای ما قابل پیش‌بینی نیست، بلکه برای همه مشکل است، اما ما یک نقطه مثبت داریم. یک بار با تمام وجود این‌گونه فکر کنید و ببینید این حرف چقدر درست است.

وی افزود: فرض کنید برجام نبود، خیلی‌ها این سؤال را مطرح می‌کنند، در شرایط کنونی ترامپ بود، قطعاً شرایط سخت‌تری پیش می‌آمد. بله! ما ملتی مقاوم هستیم، اما اقتدار و مقاومت همواره در طول ا
نقلاب همراه با تدبیر و هوشمندی بوده است و این‌گونه نبوده که این اتفاقات و سیر تحولات ما و جنگ یکباره به اتمام رسیده باشد،‌ این‌گونه نبود، بلکه هوشمندی و تدبیر خاصی به کار گرفته شد تا انقلاب اسلامی 38 سال عزتمندانه به پیش رود، اما در این میان خیلی‌ها هم سعی کردند انقلاب را به زمین بزنند، اما روزبه‌روز مقتدرتر شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر این اقتدار نبود، آنها برای ما تره هم خرد نمی‌کردند. این اقتدار اما ناشی از چیست؟ اگر اراده در ملتی نباشد، تدبیر وجود نداشته باشد، قطعاً در مقابل مکر دشمن شکست می‌خورد. اگر برجام هم نبود، در شرایط سخت بودیم اما جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و خود را در موقعیت بالاتر قرار داد. ببینید در حال حاضر چه کسی ناله کرده است و می‌سوزد. ما نسبت به قبل برجام چه کم آوردیم. آیا نفتکش‌ها، بانک‌ها (کوچک نمی‌گویم بزرگ) بیمه‌ها و... راه نیفتاده است؟ اگر نه بگوییم، کتمان حقایق است.

صالحی ضمن اشاره به اینکه یکی از اشکالات من این است که حرف را می‌زنم و در مقابل از چپ و راست درباره آن صحبت می‌شود، گفت: الان ما چیزی را از دست نداده‌ایم، این را قبول کنید. من به‌عنوان فردی مطلع در صنعت هسته‌ای می‌گویم اگر برجام به هم بخورد، چگونه برمی‌گردیم طرف مقابل ناراحت است، ما که رآکتور جدید را می‌سازیم، رآکتور اراک به‌خوبی پیش می‌رود، غنی‌سازی را انجام می‌دهیم و همه چیز روی ریل است. ما می‌دانیم صنعت هسته‌ای ما روی ریل است و با قدرت و قوت پیش می‌رود و هنوز هم من روی قسمم هستم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه ضمن اجازه از مسئولان نظام و وزارت اطلاعات قرار شده آقای کمالوندی، دوستان، خبرنگاران و علاقه‌مندان را برای بازدید همراهی کنند، گفت: برخی دوستان می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است اما این مملکت صاحب دارد، این‌گونه نیست که رها کنیم. اطمینان داشته باشید که ما خود را خادم می‌دانیم و یک بار به خادم خود اعتماد کنیم، زیرا صنعت هسته‌ای خیلی بهتر از گذشته جلو می‌رود ولی این مقدار اطمینان را داشته باشید و من آن را اعلام می‌کنم و به‌زودی دکتر کمالوندی راه را باز کنند تا خبرنگاران و علاقه‌مندان از صنعت هسته‌ای بازدید کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بابیان اینکه هر حرکت پیشرو گاه با موانع روبرو می‌شود، گفت: حتماً باید در مسیر یک حرکت انعطاف وجود داشته باشد، اگر گروهی روی حرف اولیه بایستند و انعطاف نشان ندهند، محکوم به شکست هستند.

 


حسینیان ضمن بیان اینکه ما در تاریخ شیعه و جهان از امام انقلابی‌تر نداشتیم، گفت: ما در جزئیات برجام حرف و صحبت داشتیم. خیلی از مسائل اتفاق افتاده که ما پیش‌بینی می‌کردیم.

حسینیان گفت: وقتی ما به یک مانع بزرگ برخورد کردیم باید زمان را از دست ندهیم و به بازسازی بپردازیم و خود  را قدرتمند تر کنیم و بعد دوباره به صحنه مبارزه بازگردیم، حتی اسلام هم اجازه نمی دهد قبل از موعد دقیق عمل هوادارانش وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام وقتی قطعنامه را پذیرفتند هیچ گاه به خوبی از آن سخن نگفتند و فرمودند جام زهر بود و هیچ گاه در اجتماعات حاضر نشدند و از پذیرش قطعنامه چنان غمیگن شدند که دیگر ایشان را به جز یکبار که برای دیدار با خانواده شهدا آمدند ندیدیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: امام قطعنامه را جام زهر می دانستند چون استراتژی ایشان انعطاف نبود و می بینیم که در زمان نزدیک به رحلت انقلابی تر می شوند. امام بعد از پذیرش قطعنامه می فرماید وقت آن است که پرچم اسلام را در کاخ های سفید و سرخ به اهتزاز در آوریم.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه امام راحل می دانستند مشکلات اقتصادی به مردم فشار آورده در عین حال می فرمایند، نباید مشکلات مسولین را از هدف تشکیل حکومت واحد جهانی باز دارد و باید بسیج مستضعفان جهانی تشکیل شود.ما در مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایجاد کننده منبع برای تاریخ انقلاب هستیم و خاطرات بسیاری از مخالفین نظام و حتی درباریان را هم منتشر کردیم.

وی درمورد کتاب غرقی آن را دومین اثر این خبرنگار دانست و گفت: تجربه‌ای دیگر گزارشی هنرمندانه از یک واقعه تاریخی همراه با مقدمات است، اما برخلاف آقای صالحی که کتاب را غیرجانبدارانه می‌دانند،‌اتفاقاً کتاب را بی‌طرفانه نمی‌بینم؛ چراکه طرفدار برجام و تیم مذاکره‌کننده است،‌ اما درعین‌حال دیدم یکی از منابعی است گرچه با عقاید سیاسی من انطباق ندارد اما منبعی برای تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران است و بنابراین چاپ شد.

اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در سخنانی کوتاه ضمن بیان اهمیت تاریخی مذکرات هسته‌ای ایران با 5 کشور دیگر اظهار داشت: از میان ده‌ها خبرنگار حاضر در این برهه تاریخی تنها آقای غرقی همت کرد و تجارب خود را به‌عنوان دیتایی خام در اختیار اساتید قرار داد تا فرآوری روی آن صورت بگیرد.

وی بابیان اینکه نظریه‌ها از مطالعه آنچه در زمین است‌باید آغاز شود، گفت: متأسفانه ما همیشه از آسمان شروع می‌کنیم. این اتفاق امروز یک رخدادی است که در دانشگاه‌های دنیا شاهد آن هستیم. تجربیات حرفه‌ای در عرصه‌ای با دانش نظری و عملی عجین می‌شود و کنار هم رویدادی مهم چون مذکرات هسته‌ای را رقم می‌زند که اهمیت تاریخی دارد و پیرامون پوشش رسانه‌ای آن باید کار کرد.
 

 

در ادامه زابلی‌زاده رئیس پیشین شبکه خبر بابیان روزهای مذکرات هسته‌ای و اتفاقات رخ‌داده اظهار داشت: آقای غرقی سال‌ها در خارج از کشور یعنی آمریکا و آلمان در بحران‌های لیبی و مصر حضور داشت و نقش و مسئولیت خبری خود را به‌درستی ایفا کرد، ضمن اینکه تجربه‌هایی هم اندوخت. این تجربه اما نباید در ذهن و فکر او پنهان بماند و حق آن است که در آثاری چون تجربه دیگر منعکس شود.

وی بابیان اینکه تألیف این کتاب بسیاری ارزشمند است، گفت: این اقدام ارزشمند است چراکه خبرنگاری بین‌المللی‌ در عرصه حضور داشته و به این حساسیت رسیده که با توجه به کمبود منابعی که در داخل داریم، تجربیات خود را به رشته تحریر درآورد. غرقی فردی باتجربه و آشنا به سیاست خارجی است. مهارت‌هایی که او در ارتباط‌گیری با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خصوصاً در روزهای مذکرات هسته‌ای داشت، تأثیرگذار بود؛ چ
راکه انصافاً رسانه باید نقش خود را در برابر رسانه‌های خارجی ایفا کند.

وی بابیان اینکه رسانه‌های خارجی برنامه‌ریزی کرده بودند که به چه نتیجه‌ای برسند، ازاین‌رو ما نیازمند یک خبرنگار فعال بودیم، توضیح داد: من دیدم آقای غرقی ویژگی‌های مهارتی خوبی دارند، وی مسلط به زبان انگلیسی است، اما متأسفانه ما در برخی از رسانه‌ها از این باب رنج می‌بریم.

زابلی‌زاده به نقش شبکه خبر اشاره کرد و توضیح داد: در آن روزها لازم بود خبر مذکرات لحظه به لحظه منتقل شود، بنابراین برنامه‌ریزی کردیم و با کمک سیاست‌های حوزه، ‌معاونت سیاسی صداوسیما تصمیاتی اتخاذ شد.

وی با اشاره به خاطره‌ای پیرامون مهارت خبرنگاران در خارج از کشور گفت: خبرنگارانی که از روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون و ... مأموریت خارج از کشور می‌روند و به برکت این سفرها و مأموریت‌ها پس از اتمامش تجارب خوبی کسب می‌کنند که باید به رشته تحریر درآورند، زیرا ما به لحاظ منابع خبری و آنچه زاویه دید ما در خبر است، به‌نوعی دچار کمبود هستیم و اگر بخواهیم دو منبع از آثار خبرنگاران داخلی معرفی کنیم، نداریم. به دانشگاه صداوسیما پیشنهاد می‌کنیم که خبرنگاران باتجربه صداوسیما یا سایر رسانه‌ها تجارب خود را به رشته تحریر درآورند.

در این مراسم جبلی از کارشناسان سیاسی هم سخنرانی کرد.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان