۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیماری "قلبی و عروقی" نخستین عامل مرگ‌ومیر در قزوین/ اجرای برنامه «ارزیابی خطر سکته‌های قلبی و مغزی» به صورت رایگان
کد خبر: ۲۵۹۷۶۰ نویسنده: دکتر سعید اسکویی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۰ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان اعلام کرد:

بیماری "قلبی و عروقی" نخستین عامل مرگ‌ومیر در قزوین/ اجرای برنامه «ارزیابی خطر سکته‌های قلبی و مغزی» به صورت رایگان

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان اعلام کرد: یکی از اقدامات برنامه‌ریزی شده «ارزیابی خطر سکته‌های قلبی و مغزی» برای سنجش میزان درصد احتمال سکته قلبی و مغزی افراد بالای ۴۰ سال طی ۱۰ سال آینده است که به صورت رایگان انجام می‌شود.

بیماری "قلبی و عروقی" نخستین عامل مرگ‌ومیر در قزوین/ اجرای برنامه «ارزیابی خطر سکته‌های قلبی و مغزی» به صورت رایگان
دکتر سعید اسکویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: اولین علت مرگ و میر در استان قزوین با ۳۸ تا ۴۰ درصد مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است که رقم بالایی بوده و نیاز به انجام اقدامات پیشگیرانه دارد.

وی افزود: دومین علت مرگ و میر در استان با ۱۳ درصد مربوط به بیماری سرطان و سومین عامل با ۸ تا ۱۰ درصد مربوط به تصادفات رانندگی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بیان کرد: کاهش مصرف سیگار و آگاهی مردم از وضعیت قلبی خودشان از جمله راهکارها برای پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی است.

وی اضافه کرد: اکنون به سطحی رسیده‌ایم که با بهره‌مندی از امکانات و نیروی انسانی لازم می‌توانیم مردم را متوجه شرایط سلامتی قلبی‌یشان کنیم.

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها
اسکویی تصریح کرد: یکی از اقدامات برنامه‌ریزی شده «ارزیابی خطر سکته‌های قلبی و مغزی» برای سنجش میزان درصد احتمال سکته قلبی و مغزی افراد بالای ۴۰ سال طی ۱۰ سال آینده است که به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم با انجام مداخلات به موقع موجب کاهش ۴۰ درصدی مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی شویم به طور قطع کار بزرگی انجام داده‌ایم‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: ۵ ریزفاکتور یا عامل مهم در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شامل دیابت، فشار خون، چربی بالا، چاقی و کم تحرکی و مصرف سیگار است.

وی اضافه کرد: برای کنترل و پیشگیری از این بیماری، کلیه افراد بالای ۳۰ سال در مراکز جامع سلامت به شکل رایگان از نظر دیابت، فشار خون، چربی خون و قد و وزن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در ادامه با وارد کردن اطلاعات حاصله در نرم‌افزار مربوطه و آنالیز داده‌ها، ریسک احتمال وقوع سکته قلبی در ۱۰ سال آینده محاسبه می‌شود.

اسکویی ادامه داد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از سطح سلامتی افراد، کارتی به آنها داده می‌شود به عبارتی اگر احتمال ریسک بیماری قلبی و عروقی فرد زیر ۱۰ درصد باشد، به وی کارت سبز و همچنین اگر احتمال سکته قلبی در فرد بالای ۳۰ درصد باشد به او کارت قرمز داده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: افرادی که کارت قرمز دریافت می‌کنند باید هر سه ماه به مراکز مراجعه کنند تا با کنترل و ارزیابی سلامتی و دریافت خدمات مشاوره‌ای توسط افراد آموزش دیده، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۹ هزار نفر در این برنامه شرکت کرده‌اند، گفت: کسانیکه ریسک خطر آنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است هر ۶ ماه یکبار، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هر ۹ ماه یکبار و زیر ۱۰ درصد سالی یکبار برای ارزیابی میزان سلامتی خود باید به مراکز ما مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: ۴ بیماری و خطر مهم که موجب مرگ و میر می‌شود دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری تنفسی است که همه این موارد قابل کنترل و پیشگیری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به ۴ عامل خطر گفت: کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و الکل، ۴ عامل خطر هستند.

اسکویی خاطرنشان کرد: براساس برنامه سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۵ باید ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی در همه کشورها کاهش یابد که این برنامه‌ریزی‌ها برای این منظور انجام می‌شود.

وی افزود: گروه هدف این برنامه، افراد بالای ۳۰ و ۴۰ سال هستند که توصیه می‌شود همه افراد بالای ۴۰ سال و همچنین افراد بالای ۳۰ سال که دارای دیابت و فشار خون و یا سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری‌ها هستند با مراجعه به مراکز جامع سلامت، سلامتی خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان