۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عریان کردن شیعیان عربستانی در ملاء عام/ حکم اعدام به دلیل دیدار با رهبر انقلاب +عکس
کد خبر: ۲۵۹۳۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۸ ساعت: ۱۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

از «العوامیه» چه خبر؛

عریان کردن شیعیان عربستانی در ملاء عام/ حکم اعدام به دلیل دیدار با رهبر انقلاب +عکس

آل‌سعود حکم اعدام ۱۴ تن از فعالان سیاسی منطقه العوامیه را به اتهام فعالیت‌های تروریستی و سایر اتهامات واهی از جمله جاسوسی برای ایران! صادر کرد.

عریان کردن شیعیان عربستانی در ملاء عام/ حکم اعدام به دلیل دیدار با رهبر انقلاب +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،هم‌زمان با برداشتن قدم‌های نهایی برای رسیدن محمد بن سلمان به پادشاهی عربستان سعودی ، روند سرکوب و اعمال فشار ضد اهالی منطقه العوامیه نیز افزایش پیدا کرده است. محاصره منطقه العوامیه طی حدود سه ماه گذشته ، تجاوزهای تقریبا روزمره و مجموعه اعدام های صورت گرفته باعث شده اهالی مناطق شرقی عربستان روزهای سیاهی را پشت سر بگذارند. روند این تحولات نشان می‌دهد که محمد بن سلمان سعی دارد با فشار و سخت گیری بیشتری روش پسرعموی مخلوعش یعنی محمد بن نایف را در سرکوب صدای مخالفان و ترساندن فعالان سیاسی و حقوقی کشور دنبال کند.

بر کسی پوشیده نیست که بخشی از سرکوبگری مورد حمایت محمد بن سلمان به ترس و وحشت او نسبت به هر تحولی باز می‌گردد که می‌تواند تأثیر منفی در روند آرام انتقال قدرت در عربستان داشته باشد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت بن سلمان طی این روزها حتی از سایه خود نیز می ترسد و همواره دست به ماشه است تا در دوئل رقابت با دیگر شاهزادگان، هیچ برگه ای را به دست آنان نسپارد. سرکوب اهالی الشرقیه که به کلی آنها را خارج از تعاملات دولت مرکزی سعودی می‌دانند، شاید هم ضرب شستی باشد که بن سلمان به مخالفان سیاسی خود در خاندان حاکم نشان می دهد و می‌خواهد این پیام را مخابره کند که مشت آهنین در انتظار کسانی است که بخواهند با روند تحولات کنونی ساز مخالف بزنند.

تصاویری از منطقه العوامیه پس از حملات آل سعود

اطلاعاتی که اواسط هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که دستگاه قصایی عربستان سعودی حکم اعدام 14 تن از فعالان سیاسی منطقه العوامیه را به اتهام " فعالیت‌های تروریستی" و سایر اتهامات واهی از جمله جاسوسی برای ایران! صادر کرده است. این افراد سه سال پیش و بعد از برپایی کنفرانسی در ایران و نشست اعضای این کنفرانس با رهبر معظم انقلاب اسلامی به بهانه حضور در این نشست بازداشت شده اند. روزنامه عکاظ عربستان مدعی است که این 14 نفر عضو "گروهک العوامیه" هستند که 24 عضو دارد و سایر اعضا نیز به حبس های طولانی مدت بین 3 تا 15 سال محکوم شده اند. رژیم سعودی مدعی شد که آنها به 40 مورد اقدامات مسلحانه در مراکز تجاری و منازل شهروندان در قطیف و العوامیه اعتراف کرده اند، این در حالی است که یک فعال حقوقی به خبرگزاری رویترز گفت که این ادله با استفاده از اعترافاتی اتخاذ شده که به زور و شکنجه از متهمان گرفته شده است و فاقد وجهه قضایی است.

نیروهای آل سعود همچنین مناطق مسکونی شهر العوامیه را با راکت های سنگین هدف قرار دادند. همچنین در تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به سمت مردم معترض این شهر 5 نفر از شهروندان به شهادت رسیدند.

علی الدبیسی رئیس سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان می گوید که خانواده‌های نزدیک به حضور نظامی آل سعود در العوامیه در حالی منازل خود را در محاصره بمب و راکت می بینند که به علت چراغ سبزی که نسبت به کشتار مردم در خیابان ها داده شده، جرأت خروج از منازل را نیز ندارند. وی می افزاید که طی دو روز گذشته مردم العوامیه با افزایش اقدامات سرکوب‌گرایانه مقامات حاکم در استفاده از سلاح‌های مختلف از جمله استقرار تک تیراندازها برای کشتار غیر نظامیان مواجه هستند که در خودروهای زرهی یا در پشت بام ها موضع گرفته اند.

کوچ اجباری شیعیان عوامیه توسط ارتش سعودی

80 روز محاصره کشنده در العوامیه

علاوه بر اقدام‌های گسترده صورت گرفته طی روزهای اخیر در عربستان سعودی ، محاصره منطقه العوامیه برای هشتادمین روز متوالی ادامه پیدا کرده است. نیروهای امنیتی به ویژه رژیم آل سعود طی روزهای گذشته با سوءاستفاده از این محاصره ، با خودروهای زرهی خود به خیابان‌ها یورش برده و به صورت بی هدف اقدام به تیراندازی‌های گسترده کردند. این اتفاق باعث شد محسن اللجامی شهروند سعودی در برابر منزل خود به شهادت برسد. شهروند دیگری نیز در این شهر به شهادت رسید که به علت تورم جنازه اش که در خودرویی در نزدیکی مدرسه قرطبه رها شده بود، قابل شناسایی نبود. دو نفر دیگر از اتباع آسیایی نیز در نزدیکی قبرستان العوامیه به شهادت رسیدند. یورش نیروهای امنیتی همچنین به بازداشت تعدادی از شهروندان و آتش کشیدن منازل تعداد دیگری از آنها منتهی شد.

شدت این اقدامات تا جایی است که سازمان عفو بین‌الملل نیز مجبور به شکستن سکوت خود شده و صدور این احکام را محکوم کرده و خواستار لغو فوری آنها شده است، این سازمان تأکید می‌کند که احکام فوق بعد از اقدامات قضایی صوری صادر شده که به شدت معیارهای بین‌المللی محاکمه عادلانه را تحقیر می کند. سماح حدید مدیر خاورمیانه این سازمان از سلمان بن عبدالعزیز خواسته است تا این احکام را باطل کرده و جلوی اجرای آن را بگیرد.

در روز 13 جولای نیز نیروهای امنیتی رژیم آل سعود در اقدامی شبیه به اعدام میدانی گروه های مخالف خود،  سه تن از فعالان سیاسی از اطراف منطقه سیهات را هدف تیراندازی قرار داده و به قتل رساندند. وزارت کشور عربستان در ابتدا به کشته شدن یک فعال سیاسی اعتراف کرد و این موضوع احتمال کشته شدن دو فعال دیگر در زندان را افزایش می دهد.

علی اسبیتی از اهالی شهر شیعه نشین العوامیه  روز گذشته در اثر اصابت گلوله تک تیراندازان ارتش آل سعود به شهادت رسید

برخی منابع خبری گزارش داده اند، که در اثر بمباران شهر العوامیه توسط نیروهای ارتش سعودی، تعدادی از منازل موجود در این شهر آتش گرفته‌ اند. بنابراین گزارش ها نیروهای ارتش سعودی با یورش به این منازل و دستگیری شهروندان، اقدام به عریان کردن آنها  درملاء عام و ضرب و شتم بازداشت شدگان نموده و آنها را مورد آزار و اذیت روحی قرار داده اند.

پیش از این و در روز 10 جولای نیز نیروهای امنیتی عملیات مشابهی انجام دادند و در نتیجه آن دو شهروند سعودی زخمی شدند. درست پس از آن نیز یورش گسترده به مناطق مختلف شهر العوامیه باعث شهادت هشت نفر از جمله یک کودک و 5 کارگر خارجی شد و دهها شهروند دیگری نیز زخمی شدند. در روزهایی که عملیات ویژه نیروهای امنیتی برای یورش به محلات العوامیه نیز انجام نمی‌شود، تیراندازی‌های بی‌هدف و ویرانی های ناشی از پرتاب موشک و راکت باعث شده شهر به منطقه نظامی تبدیل شود. علاوه بر اینکه قطع برق و خدمات بهداشتی در گرمای شدید عربستان فشار زیادی به مردم این منطقه وارد می کند.

رژیم سعودی از نزدیک به سه ماه پیش مردم منطقه العوامیه را به علت مخالفت با تخریب منطقه تاریخی حی المسورة محاصره کرده اند. آل سعود به بهانه آن چه که حضور عناصر مسلح در این منطقه نام گذاشته، سعی در تخریب این محله تاریخی دارد که محل اسکان تعداد زیادی از شهروندان حجازی است.

سایت انگلیسی: جنگ داخلی در عربستان نزدیک است

ادامه سرکوبگری ها در عربستان سعودی در شرایطی دنبال می‌شود که این کشور اوضاع نابسامانی را از لحاظ سیاسی و اقتصادی  پشت سر می‌گذارد. در همین رابطه سایت انگلیسی میدل ایست آی پیش بینی کرد که احتمالاً به علت سیاست‌های شکست خورده اقتصادی و تأثیرات منفی آن بر مردم و فقر و محرومیت شهروندان، جنگ داخلی در عربستان سعودی آغاز شود. این گزارش با اشاره به این موضوع تأکید کرد که تعداد روزافزونی از شهروندان سعودی و کارگران خارجی با مشکلات بی‌سابقه اقتصادی مواجه هستند و بحران معیشتی باعث تحرک و اعتراضات و مطالبات گسترده در داخل مردم شده و افکار عمومی بیش از این دیگر نمی تواند ساکت بماند.

این گزارش می‌افزاید که دولت عربستان سیاست‌های دولتی را در پیش گرفته که شکست خود را ثابت کرده و پیامدهای منفی بر آینده شهروندان و کارگران خارجی دارد. این گزارش می‌افزاید که تصمیم‌سازان محافل سعودی نمی تواتند  فراتر از ابعاد و ارزش های اسمی طرح های خود را ببینند. علاوه بر این که مالیات‌ها و عوارضی که دولت هر از چند گاهی تصویب می‌کند باعث از بین رفتن شرایط بقا برای شرکت‌های کوچک و متوسط شده و منابع بسیار محدود آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این سایت انگلیسی می‌افزاید که سیاست‌های رژیم آل سعود به گونه‌ای است که به جای حمایت از بخش تولیدی عربستان که برای فرصت های شغلی کار می کنند، فشارها بر آنها را افزایش می‌دهد. این سایت خبری با انتقاد از ریخت و پاش های گسترده در جریان سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان تأکید کرد که حاکمان این کشور هیچ توجهی به مصیبت‌های اقتصادی ملت ندارند و اموال و پول های خود را به کشورهای دیگر می دهند که همین موضوع خشم از دولت را افزایش می دهد.

این سایت در پایان تاکید کرد که خشم عمومی در سراسر کشور رو به افزایش گذاشته و هیچ کس نمی‌داند که این روند به کجا ختم خواهد شد. میدل ایست آی در عین حال تأکید کرد که انفجار شراره های انقلاب در زمانی رخ می دهد که مردم تمام آنچه در دست دارند را از دست بدهند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان