۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین از جنگ ۶۰ ساله تا مقاومت ۱۴ روزه پشت درب‌های بسته
کد خبر: ۲۵۸۸۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۵ ساعت: ۱۴:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مروری بر حوادث اخیر در قدس؛

از جنگ ۶۰ ساله تا مقاومت ۱۴ روزه پشت درب‌های بسته

مقاومت و اعتراض فلسطینیان و دیگر آزادی خواهان جهان باعث شد تا طی روزهای گذشته درب‌های الکترونیکی برداشته و به جای آن دوربین‌هایی نصب شود اما همچنان تلاش‌ها برای برچیدن کلیه موانع و اقامه نماز در مسجدالاقصی ادامه دارد.

از جنگ ۶۰ ساله تا مقاومت ۱۴ روزه پشت درب‌های بسته
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ درست زمانی که تحولات سوریه و عراق در جنگ با داعش در صدر اخبار منطقه‌ای قرار دارد، در قبله اول مسلمان، اتفاقات بی سابقه ای در حال رخ دادن است.

اتفاقاتی که اگرچه نشانگر رویای صهیونیست‌ها برای تصرف کامل مسجدالاقصی و بیرون راندن فلسطینیان از آن بود، یک بار دیگر ثابت کرد آرمان قدس برای نسل جوان فلسطینی زنده است و قلب جهان اسلام یعنی فلسطین همچنان می‌تپد.

ماجرا از صبح جمعه 23 تیر و عملیات سه جوان فلسطینی در مسجدالاقصی و شهادت آنها آغاز شد. همان روز و در پی این عملیات، صهیونیست‌ها درب‌های مسجدالاقصی را به روی مسلمانان بستند تا اجازه اقامه نماز جمعه را ندهند، پخش اذان از مسجدالاقصی نیز ممنوع اعلام شد.

این نخستین بار از زمان اشغال فلسطین تاکنون است که چنین ممنوعیتی برقرار می‌شد و صهیونیست‌ها اجازه چنین جسارتی را به خود می‌دهند؛ اما مردم و علمای فلسطینی امقاومت کرده و از فلسطینیان دعوت کردند تا همگی به مسجدالاقصی بیایند و به نشانه اعتراض، نماز جمعه را پشت درهای بسته اقامه کنند.

اقدام بعدی صهیونیست‌ها قرار دادن درهای الکترونیکی و گیت‌هایی در محوطه مسجدالاقصی بود تا به وسیله آن از ورود مسلمانان جلوگیری شود، مسلمانان اما از پای ننشستند و همزمان با اقامه نمازهای خود پشت درهای بسته، به اعتراضات خود ادامه دادند.

بعد از این اتفاقات، قرار شد روز جمعه هفته گذشته مساجد غزه تعطیل و همه مسلمانان به قدس بیایند تا نماز جمعه را پشت درهای مسجدالاقصی اقامه کنند. همزمان کشورهای مختلفی صحنه تظاهرات اعتراضی در محکومیت صهیونیست‌ها بود.

آن جمعه از سوی مسلمانان به «جمعه خشم» لقب گرفت و در آن مجموعا سه جوان فلسطینی دیگر نیز در سرزمین‌های اشغالی شهید شدند، عملیات دیگری نیز توسط یک جوان فلسطینی در شهر حلمیش انجام شد که در آن سه اسرائیلی کشته شدند. تا کنون ببش از 400 فلسطینی نیز در این درگیری‌ها زخمی شده اند.

طی روزهای اخیر کشورهای مختلفی از جمله ترکیه، مصر، کویت، قطر و حتی مردم برخی کشورهای غیرمسلمان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار پایان محاصره مسجدالاقصی شدند.

در نهایت مقاومت و اعتراض فلسطینیان و دیگر آزادی خواهان جهان باعث شد تا طی روزهای گذشته درب‌های الکترونیکی برداشته و به جای آن دوربین‌هایی نصب شود.

طبق اخبار واصله از قدس، دیشب برای یازدهمین روز متوالی حدود 30 هزار فلسطینی نماز عشا را در محوطه باب الاسباط به جای آوردند و صهیونیست‌ها را مجبور کردند تا برخی موانع دیگر را نیز از سر راه نمازگراران بردارند. مقاومت و تلاش‌ها برای برچیدن کلیه موانع و اقامه نماز در مسجدالاقصی ادامه دارد.

اما تمام این اتفاقات و اعتراضات در شرایطی به وقوع پیوست که کشورمان به عنوان مهم ترین پرچمدار حمایت از آرمان قدس و مردم فلسطین طی سال‌های گذشته، واکنش‌های محکم و به هنگامی را به این موضوع نداشته است.

اگرچه در روزهای گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌هایی در حمایت از مسجدالاقصی صادر و سخنگوی وزارت امورخارجه این اقدام را محکوم کردند، اما انتظار می‌رفت مسئولان و سازمان‌های مربوطه خیلی زودتر به این اتفاق واکنش نشان داده و قدمی در این مسیر بردارند.

متاسفانه غلبه برخی مسائل و حواشی سیاست داخلی در فضای رسانه ای کشور از سویی و سرعت تحولات در کشورهای سوریه و عراق موجب فراموشی و کمرنگ شدن مسئله فلسطین شده است. در صورتی که اگرچه سوریه، عراق و مبازه با داعش برای جهان اسلام اهمیت بسزایی دارد، اما نباید فراموش کرد که فلسطین همچنان مسئله اصلی و صهیونیسم همچنان دشمن اصلی جهان اسلام است.

چرا که اگر در سال‌های دور جلوی تجاوز صهیونیست‌ها و اشغال فلسطین گرفته می‌شد و کشورهای عربی و اسلامی عملکرد محکم تری در این زمینه داشتند، شاید امروز منطقه و جهان اسلام شرایط بهتری داشت و گروه‌های تکفیری که همه می‌دانیم در پیوند با صهیونیسم هستند، وجود نداشت.

اسرائیل غده سرطانی است، که افزایش قدرت این رژیم جعلی می‌تواند کل منطقه را آلوده کند. هرچند به فضل الهی اسرائیل عمر زیادی نخواهد داشت و پیروزی قدس نزدیک است.

" مهین کشاورز"
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان