۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌های آبیک
کد خبر: ۲۵۸۸۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۵ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

مردم در انتظار تدبیر مسئولان؛

جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌های آبیک

معضل سگ‌های ولگرد به عنوان یک معضل اجتماعی و زیست محیطی در قسمت‌های مختلف شهر آبیک مورد اعتراض اهالی قرار گرفته است، همچنین علاوه بر مشکلات اجتماعی و زیست محیطی جولان سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌ها باعث ایجاد رعب و وحشت شده است.

جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌های آبیک
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ این روزها مردم شهرستان آبیک با معضل جدیدی به نام "سگ‌های ولگرد" مواجه شده اند.

حضور سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف شهر، اعم از شهرک قدس، شهرک خرم، شهرک بعثت، مسکن مهر خیابان‌های اصلی و فرعی کوچه‌ها به ویژه در ساعات پایانی شب و ساعات اولیه صبح به وضوح دیده می‌شود.

معضل سگ‌های ولگرد به عنوان یک معضل اجتماعی و زیست محیطی در قسمت‌های مختلف شهر آبیک مورد اعتراض اهالی قرار گرفته است، همچنین علاوه بر مشکلات اجتماعی و زیست محیطی جولان سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌ها باعث ایجاد رعب و وحشت در کودکان و سلب آسایش شهروندان در مناطق مختلف شهر شده است.

به گفته شهروندان، چندین ماه است که تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شده است.

پرسه زدن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر گلایه های فراوانی را در بین شهروندان به وجود آورده است که برخی شهروندان درخواست رفع این مشکل را دارند.

حضور این سگ‌های ولگرد مشکلات بهداشتی بسیاری برای مردم بوجود می آورد، بیماری‌هایی که میان انسان و سگ مشترک هستند به شدت خطرناک‌اند و در بسیاری از موارد به مرگ منتهی می‌شوند.

سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

علی محمدی، یکی از شهروندان ساکن منطقه شهرک خرم آبیک می‌گوید: چندماه است تعداد سگ‌های ولگرد در این شهرک زیاد شده است، همه شهروندان نسبت به این موضوع از مسئولین گلایه دارند چرا نسبت به جمع آوری سگ ها اقدامی نمی‌شود.

محمدی با اشاره به وضعیت بهداشتی این سگ‌ها و اثر آن بر سلامتی مردم، تصریح می‌کند: پرسه زنی سگ‌های ولگرد‌ سبب شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان می‌شود و این موضوع سلامت مردم به ویژه کودکان ما را تهدید می‌کند.

این شهروند در ادامه ابراز می‌کند: افزایش سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف شهر آرامش بسیاری از شهروندان شده را سلب کرده است، امیدواریم مسئولان به‌خصوص شهرداری و ادارات مرتبط این معضل جدید را در سطح شهر هر چه زودتر از بین ببرند.

زهرا صالحی یکی دیگر از شهروندان آبیکی که در خیابان معلم ساکن است، بیان می‌کند: تعداد زیاد سگ‌ها در کوچه ها و خیابان فرعی موجب ترس و دلهره‌ی ساکنین آن مناطق شده است.

وی اضافه می‌کند: با وجود اینکه سگ‌ها آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند، معلوم نیست که چرا دستگاه‌های مربوط نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد اقدام نمی‌کنند؟ البته چند باری نیز هم اقدام به جمع آوری آنان کرده اند ولی باید اقدام اساسی شود.

این شهروند ادامه می‌دهد: مسئولین می‌گویند نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد اقدام کرده‌اند اما تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود.

صالحی با اشاره به معضلات سگ‌های ولگرد عنوان می‌کند: جولان سگ‌های ولگرد علاوه بر رعب وحشت کودکان، پارس های شبانگاهی موجب سلب آسایش اهالی محل شده است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: همچنین خطر گازگرفتگی نیز مردم را تهدید می‌کند و در صورت بروز چنین مشکلی انواع بیماری‌ها به انسان منتقل می‌شود.

این شهروند اظهار می‌کند: بسیاری از شهروندان ضایعات مواد غذایی خود را در مقابل منازل و یا ساختمان‌های نیمه کاره رها می‌کنند که همین امر در افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و زاد و ولد آن‌ها موثر است.

صالحی در پایان خاطرنشان می‌کند: مردم و به ویژه مسئولین به وضعیت بهداشتی شهر توجه لازم را داشته باشند حضور و پرسه زدن این سگ ها سلامت عمومی و بهداشتی جامعه را تهدید می‌کند.

مصطفی بهرامی یکی از ساکنین شهرک قدس آبیک با اشاره به حضور و تعدد سگ‌های ولگرد در این منطقه عنوان می‌کند: با وجود سگ های ولگرد در اکثر ساعت شبانه روز هیچ آرامش برای ما در این محل زندگمیان وجود ندارد و این امر موجب وحشت فرزندان ما نیز شده است.


وی اضافه می‌کند: بخصوص در محلات و شهرک‌های حاشیه نشین نظیر مسکن مهر، شهرک قدس، حتی در مناطق پرتردد شهر شخصا حضور دسته جمعی و انفرادی سگ‌ها را دیده ام که چهره خوبی در شهر ندارد.

وی بیان می‌کند: تعداد سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر به حدی زیاد شده است که این حیوانات به صورت دسته جمعی حضور دارند و همین امر سبب تهدید سلامت بهداشتی و روانی جامعه شده است.

بهرامی با بیان اینکه حضور سگ‌های ولگرد یکی از معضلات جدید این شهرک است، ابراز می‌کند: مسئولین اقدامات اساسی برای جمع آوری این حیوانات انجام دهند تا امنیت جانی و بهداشتی مردم تامین شود.

دامپزشکی مجوز اتلاف سگ‌های ولگرد را صادر نمی‌کند
پرسه سگ‌های ولگرد در استان قزوین به یک چالش جدی استان تبدیل شده و به گونه ای دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری‌ها را در نحوه برخورد با آنها مردد ساخته است؛ چون اتلاف سگ‌های ولگرد از یک سو با واکنش سازمان‌های مردم نهاد و فضای مجازی همراه بوده و از سوی دیگر جمع آوری، عقیم سازی و نگهداری این سگ‌ها به هزینه گزاف نیازمند است.

رضا گروسی مدیرکل امور شهری استانداری قزوین می‌گوید: موضوع اتلاف و یا پاکسازی سگ‌های ولگرد به صورت شفاهی و مکتوب با دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره دامپزشکی، محیط زیست و شهرداری‌ها در میان گذاشته شده است و به زودی تصمیم نهائی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید به صورت ریشه ای به حل این موضوع نگاه کرد، ادامه داد: هرگونه اتلاف سگ ها بدون کارشناسی لازم با حاشیه سازی و واکنش نهادهای مدنی و فضای مجازی همراه خواهد بود بنابراین در این خصوص باید دقت نظر لازم را داشت.

گروسی ادامه داد: سازمان دامپزشکی به هیچ عنوان مجوز اتلاف سگ‌های ولگرد را صادر نمی کند چون با حذف سگ های ولگرد توازن محیط زیست به هم خورده و حمله سایر حیوانات مانند گرگ،کفتار و یا مارگزیدگی‌ها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: به یاد ندارم استانداری یا وزارت کشور به صورت مستقیم در ماجرای اتلاف سگ‌های ولگرد وارد عمل شده باشد بنابراین باید تصمیم گیری‌ها در این خصوص از سوی فرمانداران و در سطح شهرستان‌ها صورت گیرد.

گفتنی است، براساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی، حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری‌هاست.

جولان سگ‌های بدون صاحب در محیط‌های شهری و روستایی و یا حاشیه شهرها خسارت‌های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد.

در چنین مواردی پیش از آنکه حادثه‌های تلخی نظیر کشته شدن یک کودک ۲ ساله در اسفرورین قزوین توسط سگ‌های ولگرد دوباره تکرار شود، باید اقدام موثری انجام داد.
انتهای پیام/2002

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان