۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین توافق سران مجلس نمایندگان آمریکا بر سر پیش‌نویس طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی
کد خبر: ۲۵۷۹۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱ ساعت: ۹:۵۷ ↗ لینک کوتاه

بلومبرگ نوشت:

توافق سران مجلس نمایندگان آمریکا بر سر پیش‌نویس طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی

بلومبرگ نوشت سران دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای رفع موانع تصویب لایحه تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی به توافق رسیدند.

توافق سران مجلس نمایندگان آمریکا بر سر پیش‌نویس طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،بلومبرگ با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: به نظر می‌رسد سران دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای رفع موانع تصویب لایحه تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی می‌شود به توافق رسیده باشند.

قرار است در چند روز آینده درباره این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا رأی‌گیری شود. در صورت تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، دیگر نمی‌تواند به طور یکجانبه تحریم‌های روسیه را لغو کند.

طبق این توافق، تحریم‌های کره شمالی نیز به این لایحه اضافه خواهد شد. با اضافه شدن تحریم‌های کره شمالی به طرح جامع «تحریم‌های ایران و روسیه»، این طرح در صورت تصویب، «قانون تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی» نام خواهد داشت.

در صورت تصویب این لایحه، اختیارات شرکت‌های انرژی آمریکایی برای انجام معاملات با شرکت‌های روس محدود خواهد شد.

همچنین طبق این طرح، وزرای دفاع، امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا و همچنین رئیس اداره اطلاعات ملی این کشور باید ظرف ۱۸۰ روز راهبرد مشترک خود را برای مقابله با ایران به کنگره ارائه دهند. پس از ارائه راهبرد مشترک اول، ارائه راهبردهای مشترک بعدی، در فواصل دو ساله انجام خواهد گرفت.

این قانون وزارت خارجه، دفاع و خزانه‌داری آمریکا و همچنین اداره اطلاعات ملی این کشور را ملزم می‌کند هر دو سال یکبار استراتژی خود را برای مقابله با آنچه «اقدامات تهدیدآفرین ایران علیه آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و ماورای آن» خوانده شده است، ارائه دهند.


‌ارزیابی توانمندی‌های نظامی و اطلاعاتی ایران و فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس و همچنین برآورد کمک‌های ایران به گروه‌های به زعم آمریکا تروریستی (مقاومت) باید در تدوین این راهبرد مشترک مدنظر قرار گیرد.
همچنین، به موجب این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا مکلف است:

- علیه هر شخص یا نهادی که به نوعی به برنامه موشک بالستیک ایران یا به فروش و انتقال تجهیزات نظامی خاص به این کشور کمک می‌کند یا کمک فنی یا مالی در این زمینه ارائه می‌دهد، تحریم‌های توقیف اموال و محرومیت از تجارت با آمریکا وضع کند؛

-علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وابستگان خارجی آن به بهانه حمایت از تروریسم تحریم‌هایی از قبیل توقیف اموال و منع تبادلات مالی و بانکی اعمال کند؛

- هر شخصی که وزارت امور خارجه آمریکا او را به عنوان ناقض حقوق بشر در ایران معرفی کند را در لیست سیاه تحریم قرار دهد.

این قانون همچنین تحریم‌های موجود علیه اشخاصی که به برنامه موشک بالستیک ایران کمک می‌کنند یا از «اقدامات تروریستی بین‌المللی ایران» حمایت می‌کنند را تا مادامی که رئیس‌جمهور متوقف شدن اقدامات آنها را تایید نکند، تمدید می‌کند. این تمدیدها به صورت دوره‌های 90 روزه خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نوشت این لایحه اصلاح‌شده اکنون باید علاوه بر مجلس نمایندگان آمریکا در سنا نیز تصویب شود. 

 

مذاکره‌کنندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بر سر تحریم‌های روسیه به توافق رسیدند

سی‌بی‌اس نیوز نیز از توافق میان مذاکره‌کنندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بر سر تحریم‌های روسیه خبر داد.

 پایگاه اینترنتی سی‌بی‌اس نیوز نوشت: مذاکره‌کنندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بر سر تحریم‌های روسیه به توافق رسیدند. طرح تحریم‌های روسیه پیش‌تر در مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع به تصویب رسیده بود؛ اما تصویب آن در مجلس نمایندگان آمریکا با موانع قانونی مواجه شده بود.

کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا شنبه، اعلام کرد رأی‌گیری درخصوص طرح تحریم‌های «ایران، روسیه و کره شمالی» روز سه‌شنبه انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان