۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برخی با بی‌انصافی نمازهای جمعه را جناحی معرفی می‌کنند/ نقد و ارزیابی حاکمان، رسالت نماز جمعه است
کد خبر: ۲۵۷۵۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۳۰ ساعت: ۱۵:۵۰ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

برخی با بی‌انصافی نمازهای جمعه را جناحی معرفی می‌کنند/ نقد و ارزیابی حاکمان، رسالت نماز جمعه است

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه نماز جمعه جزء لاینفک حاکمیت دینی است، گفت: نقد و ارزیابی حاکمان، رسالت نماز جمعه است اما برخی با بی‌انصافی نمازهای جمعه را جناحی معرفی می‌کنند.

برخی با بی‌انصافی نمازهای جمعه را جناحی معرفی می‌کنند/ نقد و ارزیابی حاکمان، رسالت نماز جمعه است
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، روز بزرگداشت آیت‌الله کاشانی را گرامیداشت و با یادآوری قیام مردم مؤمن و انقلابی ایران علیه استعمار و غارتگری انگلیس به رهبری آیت‌الله کاشانی، اظهار کرد: این مقطع از تاریخ کشور بسیار حساس و پر فراز و نشیب است و مرور تاریخی آن ضروری است.

وی با بیان اینکه زندگی آیت‌الله کاشانی سراسر در مبارزه، تبعید و زندان سپری شد، به بیان بخشی از زندگی سیاسی و مبارزاتی ایشان پرداخت و تصریح کرد: ایشان در همان دوران جوانی در نجف اشرف حضور پیدا کردند و در همان سنین جوانی مبارزات خود را علیه انگلیس در عراق آغاز کردند و نقش مهمی در حرکت‌های مبارزاتی مردم و حوزه‌های علمیه و عالمان عراق علیه استبداد انگلیسی داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: به دلیل سابقه مبارزاتی آیت‌الله کاشانی در عراق، ایشان از سوی انگلیسی‌ها به اعدام محکوم شدند و پس از صدور این حکم، از عراق خارج شدند و پس از آن دوران مبارزات ایشان در ایران شکل گرفت.

امام جمعه قزوین بیان کرد: دوران حضور آیت‌الله کاشانی در ایران با دوران ظلم، استبداد و استعمار انگلیس در کشور ما همراه بود و ایشان مبارزات خود را علیه ظلم، استبداد و استعمار انگلیس با جدیت بیشتری دنبال کرد.

وی افزود: آیت‌الله کاشانی در ایران هم نقش مهم و کلیدی در تشویق علما، حوزه‌های علمیه و مردم علیه استبداد انگلیسی داشت و به خاطر همین اقدامات، به 28 ماه زندان محکوم شد اما حضور ایشان در زندان باعث توقف مبارزات ایشان نشد.

عابدینی قصه ترور نافرجام شاه را یکی از عوامل فشار بیشتر به آیت‌الله کاشانی معرفی و تأکید کرد: پس از قصه ترور نافرجام، به خاطر اینکه رژیم وی را به ترور شاه متهم کرده بود، ایشان به زندان خرم آباد منتقل شده و پس از آن نیز به بیروت، پایتخت کشور لبنان تبعید شدند.

خطیب جمعه قزوین در ادامه به دوران پس از تبعید آیت‌الله کاشانی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از بازگشت آیت‌الله کاشانی از تبعید، مردم استقبال باشکوهی از ایشان داشتند و آن عالم مبارز پس از تبعید هم دست از مبارزه علیه رژیم‌های استبدادی برنداشت.

وی با بیان اینکه آیت‌الله کاشانی همواره از منافع مردم دفاع می‌کرد، گفت: آیت‌الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت نقش مهمی داشتند و در مقابل شاه که قوام السلطنه را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرده بود، ایستاد و شاه هم مجبور به برکناری قوام شد.

حضرت معصومه (س) الگوی زنان و دختران قرار گیرد
نماینده ولی فقیه در فراز دیگری از سخنان خود به در پیش بودن دهه کرامت اشاره و عنوان کرد: دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) فرصت مناسبی برای بررسی جایگاه والای زن در اسلام است.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: باید زندگی حضرت معصومه (س) به عنوان دختری نمونه و الگو مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و زندگی موفق ایشان به عنوان الگوی همه دختران و زنان جامعه ما قرار گیرد زیرا ایشان با سن کمی که داشتند منشأ تحولات بسیاری در جامعه ما بودند.

وی حوزه علمیه قم را از آثار برکات وجودی حضرت معصومه (س) دانست و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در تمام شهرها و حتی سایر کشورها از شجره طیبه حوزه علمیه قم گسترش یافتند و این‌ها همه از برکات وجودی آن حضرت در شهر قم است.

عابدینی پرورش علما، شکل‌گیری حوزه‌های علمیه و پیروزی انقلاب اسلامی را نشأت گرفته از برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه (س) دانست و اذعان کرد: ایشان با وجود اینکه کمتر از 30 سال زندگی کردند اما منشأ این همه برکات بودند و این تنها یک نمونه از دختری است که در دامان دین پرورش یافت.

خطیب جمعه قزوین به کرامت و حرمتی که دین اسلام برای زن و دختر قائل شده است، اشاره و بیان کرد: رفتار کریمانه پیامبر اسلام (ص) با دخترشان، حضرت فاطمه زهرا (س) نمونه‌ای از احترام و کرامت دینی به جایگاه زنان و دختران است.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) همواره دست دختر خود را می‌بوسید، ادامه داد: ایشان در عصری این کار را انجام می‌دادند که برخی‌ها دختر را مایع ننگ خود می‌دانستند و آن‌ها را زنده به گور می‌کردند و امروز باید تلاش کنیم تا آن رفتار کریمانه و توأم با کرامت با دختران را بیش از هر زمانی تبیین و تشریح کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به اشتباه برخی از مسئولان در الگوگیری از فرهنگ غربی اشاره و تأکید کرد: متأسفانه برخی از مسئولان به جای الگوگیری از چنین فرهنگ والایی، با پذیرش 2030 که لکه ننگی بود، اشتباه بزرگی را مرتکب شدند. هر چند جلوی اجرای این سند گرفته شد، اما تا همین حد از استقبال از آن سند، در شأن جامعه و نظام اسلامی نبود.

امام جمعه قزوین نگاه غربی به زنان و دختران را نگاه ابزاری، تبلیغاتی و آلوده دانست و افزود: چگونه می‌توانیم در تربیت زنان و دختران جامعه اسلامی، از غربی الگو بگیریم که نگاه ابزاری، تبلیغاتی و آلوده به زنان و دختران دارد، در حالی که نگاه اسلام و دین به آن‌ها کریمانه و عزتمندانه است؟!

نماز جمعه جزء لاینفک حاکمیت دینی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز برپایی نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تأکید کرد: اولین نماز جمعه با حکم امام خمینی (ره) و امامت آیت‌الله طالقانی، عالم مجاهد و مبارز در پنجم مرداد 58 در تهران برگزار شد و این مهم منشأ برپایی این آیین عبادی و سیاسی در نقاط مختلف کشور شد.

عابدینی به آیات متعدد قرآن در اهمیت جایگاه نماز جمعه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از آیات مهم در سوره جمعه آمده است و خداوند می‌فرماید، خیر و برکات شما در امتثال فرمان الهی در نماز جمعه است و این آیات به خوبی اهمیت نماز جمعه را نشان می‌دهد.

خطیب جمعه قزوین با تأکید بر اینکه نماز جمعه جزء لاینفک حکومت دینی است، گفت: در نماز جمعه مسائل حکومتی مطرح می‌شود و مردم نیز با حضور در آن به وظیفه خود در جهت استحکام حکومت دینی عمل می‌کنند.

نقد و ارزیابی حاکمان یکی از رسالت‌های جدی و مهم نماز جمعه است
وی نقد و ارزیابی حاکمان را یکی از رسالت های جدی و مهم نماز جمعه دانست و عنوان کرد: کارهای خوب حاکمان در نمازهای جمعه مورد تشویق قرار می‌گیرد و کارهای اشتباه آن‌ها، نقد خواهد شد و در این مسائل تعارفی وجود ندارد و نباید نقد و ارزیابی‌ها در نمازهای جمعه جناحی معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: نماز جمعه پایگاه حقایق و معارف دینی و اخلاقی، موعظه، تذکر، یادآوری و ارشاد است و همه باید در این امور اهتمام ویژه داشته باشیم.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: برخی با بی‌انصافی نماز جمعه را جناحی و چپ و راستی معرفی می‌کنند، در حالی که ارزیابی، نقد، موعظه، تذکر، یادآوری و ارشادِ خالصانه و صادقانه، رسالت مهم نماز جمعه است.

وی با تأکید بر اینکه اگر نماز جمعه به سمت جناحی خاص سوق داده شود، دیگر نماز جمعه نیست، اظهار کرد: جناح نماز جمعه قرآن، ولایت و سیره نبی اکرم (ص) است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان