۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پیشنهاد جدی "گرانی بنزین" یا "بازگشت سهمیه‌بندی" به دولت و مجلس
کد خبر: ۲۵۷۵۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۳۰ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مطرح کرد

پیشنهاد جدی "گرانی بنزین" یا "بازگشت سهمیه‌بندی" به دولت و مجلس

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش نگران کننده مصرف بنزین در کشور گفت: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند.

پیشنهاد جدی "گرانی بنزین" یا "بازگشت سهمیه‌بندی" به دولت و مجلس
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،ریاحی گفت: میزان مصرف بنزین در فروردین 96 در مقایسه با فروردین پارسال هشت درصد رشد داشت، این آمار در اردیبهشت ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 8.6 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان این رشد مصرف 4.7 درصد بود اما مصرف بنزین در تیرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12.6 درصد رشد را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در تیرماه به دلیل آغاز فصل مسافرت ها و با توجه به افزایش مصرف بنزین روزانه 84 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که در مقایسه با تیر سال گذشته 10 میلیون لیتر بیشتر است.
ریاحی تأکید کرد: هم اکنون برای تأمین بنزین مصرفی مشکلی نداریم اما قطعاً این روند تا حدی می تواند پیش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلی ما هم اکنون از بخشی از ذخایر و واردات برای تأمین این مقدار بنزین استفاده می کنیم.
وی گفت: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند و ما بعنوان مجری تنها اجراکننده سیاست ها هستیم.
ریاحی اضافه کرد: با اینکه اکنون پاسخگوی نیازهای کشور هستیم اما چنانچه مورد خاصی پیش بیاید مدیریت کلان کشور در این زمینه باید تصمیم گیری کند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: دولت اکنون در قبال سوخت یارانه سنگینی می پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ هاست و این موضوع کار کارشناسی می خواهد.
ریاحی درباره دلایل افزایش مصرف بنزین افزود: دلایل متعددی درباره افزایش مصرف داریم که یکی از اصلی ترین آنها افزایش تولید خودرو است.

وی ادامه داد: در سال گذشته چیزی حدود 1 میلیون و 340 هزار خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال 94 حدود 38 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: در تولید موتورسیکلت هم سال 95 در مقایسه با سال 94 با رشدی حدود 63 درصد روبرو بودیم و از 453 هزار به 737 هزار دستگاه موتورسیکلت افزایش یافت.
ریاحی همچنین به افزایش واردات خودرو نیز اشاره کرد و افزود: در سال 95 در مقایسه با سال 94 واردات خودرو حدود 21 درصد رشد داشته است.
وی یکی دیگر از دلایل بالا بودن مصرف سوخت را بالا بودن عمر بخشی از خودروها دانست و گفت: این خودروها علاوه بر مصرف زیاد بنزین آلایندگی زیادی نیز تولید می کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: البته قیمت بنزین دو سال است که ثابت مانده و ارزانی بنزین باعث شده است به نوعی شاهد افزایش بی رویه مصرف بنزین باشیم.

 

انتهای پیام/1404
منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان