۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین همه دانشمندان ریزه‌خوار سفره علمی امام صادق(ع) هستند
کد خبر: ۲۵۷۳۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۸ ساعت: ۱۴:۵۸ ↗ لینک کوتاه

عضو خبرگان رهبری:

همه دانشمندان ریزه‌خوار سفره علمی امام صادق(ع) هستند

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه همه دانشمندان ریزه‌خوار سفره علمی امام صادق(ع) هستند، گفت: هر علمی که امروز دانشمندان ما از آن استفاده می‌کنند به درس‌های امام صادق(ع) رجوع می‌کند.

همه دانشمندان ریزه‌خوار سفره علمی امام صادق(ع) هستند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حجت الاسلام مجید تلخابی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز(چهارشنبه) در مراسمی که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در ابوحنیفه رئیس فرقه حنفی به مدت دو سال در محضر امام صادق(ع) شاگردی کرده است و می‌گوید اگر این این مدت را در محضر امام نبودم، هلاک می‌شدم و من دانشمندتر و فاضل‌تر از این امام بزرگوار ندیدم.
وی افزود: شاگردان امام صادق(ع) فقط در یک زمینه پرورش نیافته بودند بلکه در حوزه فلسفه، کلام، شیمی، فیزیک و ریاضی و علوم مختلف نزد امام درس فراگرفتند و رییس مکتب فلسفه، رییس مکتب حنفی و از دانشمندان اهل سنت نزد امام صادق(ع) حاضر می‌شدند.

این مسئول با بیان اینکه همه دانشمندان ریزه‌خوار سفره علمی امام صادق(ع) هستند، گفت: هر علمی که امروز دانشمندان ما از آن استفاده می‌کنند به درس‌های امام صادق(ع) رجوع می‌کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شاید در صحبت‌ها بیشتر جنبه علمی و شاگردان علمی امام صادق(ع) مورد بحث قرار گرفته می‌شود؛ شاید این چنین به ذهن خطور کند که زندگی امام صادق، صرفا علمی یا فرهنگی بوده؛ در حالیکه مباحث اجتماعی، سیاسی و مبارزاتی امام با حکومت بی‌امیه و بنی‌عباس بسیار قابل ملاحظه و تامل است.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) زمان شناس بود، همچون امام حسن(ع) که در آن زمان صلح می‌کند چون مصلحت اینچنین بود و یا امام حسین(ع) وارد صحنه کربلا می‌شود و امام سجاد(ع) با با دعاها و اشکهایش اسلام را احیاء می‌کند و امام باقر نیز زمینه احیای علوم را فراهم می‌سازد.

تلخابی اضافه کرد: در زمان امام صادق(ع) نیز چون حکومت بنی امیه و بنی عباس با هم درگیر شدند و زمان خیزش جریان بنی عباس بود لذا امام زمینه حرکت علمی و فرهنگی را در جامعه مناسب دیدند از این رو ما مدیون مکتب امام صادق(ع) به لحاظ فرهنگی، علمی، سیاسی و از نظر جمیع جهات و مسائل مختلف هستیم.

وی تاکید کرد: نباید اینگونه تصور شود که علم امام صادق(ع) بیش از سایر ائمه اطهار بوده است زیرا همه امامان، دغدغه دین و تعصب دینی داشتند تا دین اسلام به دست ما برسد و در این مسیر حرکت کردند.
نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امام رضا(ع) در معرفی امام می فرمایند؛ امام دلسوزتر و مهربان‌تر از برادر و پدر به انسان بوده و مادر و اساس نیکی‌ها و پناهگاه بندگان است.

وی ادامه داد: همه امامان، زمان شناس بودند و متناسب با شرایط و مصالحِ زمانِ خود عمل می‌کردند در این راستا امام صادق(ع) نیز فضا را برای شاگرد پروری مناسب دیده و اینگونه حرکت می‌کند.

تلخابی عنوان کرد: خداوند به امام و پیامبر ما قدرت حکومت و ولایت داده و خداوند امام را سرپرست شیعیان قرار داده است؛ اما وقتی قدرت را به ولی فقیه بخشیده به او اهرمی داده که مانع ایجاد فساد می‌شود.

تلخابی با اشاره به اینکه قدرت فسادآور است؛ بیان کرد: هرجایی که قدرت باشد فساد نیز می‌آید، تفکیک قوا نیز ناشی از این مبحث است که قدرت، فسادآور است.

تلخابی اضافه کرد: خداوند متعال به پدر نسبت به فرزندان قدرت داده است قدرتی که فساد نمی‌آورد زیرا پدر مصلحت فرزندان خود را می‌اندیشد و مطابق با مصلحت اندیشی عمل می‌کند چراکه خدا در کنار قدرت برای پدر یک ویژگی به نام محبت نیز قرار داده که همین عامل، مانع سوء استفاده او می‌شود و در واقع محبت تضمین کننده رفتار سالم پدر نسبت به فرزندانش است.

وی در پایان گفت: خداوند هرجایی که قدرت قرار می‌دهد در کنارش محبت نیز قرار داده است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان