۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همجوار
کد خبر: ۲۵۷۲۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۸ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین خبرداد:

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همجوار

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین ابراز کرد: متاسفانه مواردی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گله‌های طیور صنعتی از کشورهای همجوار گزارش شده است.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همجوار
دکتر عیسی غیاث یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که بیماری از طریق ترشحات حاوی ویروس مربوط به انسان و یا حیوان گسترش می‌یابد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: ویروس عامل بیماری آنفلوانزا در طول سالیان متمادی از طریق تغییر ماهیت قادر به ادامه حیات در جانداران مختلف شده است؛ بطوریکه این تغییر ماهیت حتی در گونه ویروسی که تنها در یک نوع موجود زنده ایجاد بیماری می‌کند، نیز رخ داده است.

وی ادامه داد: ویروس عامل آنفلوآنزای طیور در زمان حاضر تفاوت بسیار زیادی با ویروس عامل این بیماری در سال‌های پیش دارد و هم اکنون واکسنی برای مقابله با سویه جدید این بیماری وجود ندارد؛ علاوه بر مخاطرات بهداشتی، رخداد آنفلوآنزا در طیور باعث خسارات فراوان اقتصادی تا حد نابودی کل گله‌ها می‌شود، لذا جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری یکی از اهداف اصلی سازمان دامپزشکی است.

دکتر یزدی عنوان کرد: متاسفانه مواردی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گله‌های طیور صنعتی از کشورهای همجوار گزارش شده است.

وی افزود: با تلاش‌های مستمر و پیگیر پرسنل اداره دامپزشکی شهرستان در تمام زمینه‌ها اعم از مراقبت فعال واحدهای روستایی، مکاتبات با دهیاری‌ها و اتحادیه مرغداران صنعتی و همچنین کشتارگاه‌های طیور اطلاع رسانی و پایش به شکل منظم و دقیق انجام می‌گیرد که خوشبختانه منجر به کنترل این بیماری از طریق شناسایی و معدوم سازی واحدهای آلوده شده است.

این مسئول از عموم مردم درخواست کرد که از خرید پرندگان زینتی از پرنده فروشی‌های غیرمجاز جدا خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی طیور مراتب را از طریق سامانه تلفنی 1512 به اداره دامپزشکی منتقل تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان