۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۲ سالگی برجام و فاز جدید کارشکنی‌های واشنگتن
کد خبر: ۲۵۶۵۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۴ ساعت: ۱۷:۱۷ ↗ لینک کوتاه

کارشکنی های آمریکاهمچنان ادامه دارد؛

۲ سالگی برجام و فاز جدید کارشکنی‌های واشنگتن

با وجود آنکه دو سال از اجرایی شدن توافقات هسته‌ای ایران و ۱+۵ می‌گذرد؛ واشنگتن هر روز مشکلات بسیاری را بر سر راه این توافق تاریخی قرار می‌دهد.

۲ سالگی برجام و فاز جدید کارشکنی‌های واشنگتن
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دو سال پیش در چنین روزی توافقی به دست آمد که سیاستمداران جهان آن را توافقی تاریخی لقب دادند. توافقی که با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه و باز شدن فضای کار اقتصادی بر روی کشورمان صورت گرفت. هر چند در سایه اجرایی شدنش مسیر همواری پیش رویش قرار نداشت.

 

2 سالگی برجام و فاز جدید اختلافات بین تهران و واشنگتن

 


لغو 917 مدل از تحریم در سایه اجرایی شدن برجام

بر اساس بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از گزارش‌های وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها، توافق هسته‌ای حداقل ۹۱۷ تحریم پیش روی ایران را لغو کرده است. همچنین برجام موجب مختومه اعلام شدن پرونده موسوم به ابعاد احتمالی نظامی هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی)، لغو ۱۲ قطعنامه شورای حکام علیه ایران و لغو شش قطعنامه شورای امنیت که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بودند هم شد. ۱۱ کشور از زمان ایجاد سازمان ملل تاکنون ذیل این فصل منشور سازمان ملل متحد رفته بودند و ایران تنها کشوری بود که بدون جنگ و مداخله نظامی یا تغییر رژیم از ذیل این فصل خارج شد.

تحریم ها پیش از برجام با ایران چه کرده بود؟


شرایط اقتصادی ایران در زمان تحریم به صورتی بود که  می‌توانست کالا یا خدماتی را صادر کند و آن را بفروشد، ولی امکان دریافت پول آن کالا یا خدمات را نداشت. کشورهایی مانند چین و هند نفت ایران را می‌خریدند ولی پول آن را نمی‌دادند و ایران مجبور بود بجای پول کالاهای آنها را بخرد. از سوی دیگر، ایران لاجرم کالاهایی را از سوی چین و هند خریداری کند که این دو کشور که نوع آن را تعیین می‌کردند ،اما هم اکنون ضمن آنکه خود تعیین‌کننده آن است چه کالایی و با چه کیفیتی بخرد، می‌تواند آن محصول را با شرایط مناسب‌تری نسبت به قبل و براساس خواست خود خریداری کند.

پذیرش غنی سازی ایران توسط جهان با به ثبت رسیدن توافق هسته ای

ایران پیش از دستیابی به توافق هسته‌ای هم غنی‌سازی را حق خود می‌دانست و به انجام آن مبادرت می‌ورزید، ولی پذیرش این حق از سوی جامعه بین‌المللی مساله دیگری است. برجام این حق را برای ایران تثبیت کرد. توافقات ایران با روسیه و چین برای همکاری در فردو و اراک نهایی شده و همکاری‌هایمان را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر کشورها مانند مجارستان، فرانسه، اسلواکی و ژاپن آغاز کرده‌ایم. در واقع، برجام فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به سمت و سوی همکاری‌های بین‌المللی سوق داده است. البته  تهران از واشنگتن ناخشنود است و بر این باور است که از زمان اجرایی شدن توافق برجام به کرات با بدعهدی های آمریکا مواجه بوده و در سنگ اندازی در مسیر انجام آن از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده است.

 

2 سالگی برجام و فاز جدید اختلافات بین تهران و واشنگتن


شکایت ظریف از عملکرد آمریکا در قبال برجام


ظریف که این روزها برای شرکت در یک مجمع در نیویورک به سر می‌برد از عملکرد آمریکا شکایت کرد . وزیر امور خارجه تصریح کرد که آمریکا تا کنون در پایین‌ترین سطح ممکن به توافق پایبند بوده وبا جلوگیری از اینکه ایران از تمام منافع برجام منتفع شود. گاهی به متن و بیشتر به روح توافق پایبند نبوده و باید رفتارش را عوض کند.

2 سالگی برجام و فاز جدید اختلافات بین تهران و واشنگتن

 
تلاویو و ریاض به دنبال مسموم کردن فضای پسا برجام


یکی از رفتارهای خبیثانه آمریکایی‌ها بعد از برجام کارشکنی‌هایی بود که علی‌رغم توافقات در عرصه بانک و بیمه صورت داد به طوری که منطقه را دچار بی‌ثباتی کرده و بانک‌های بزرگ را نسبت به فعالیت‌های اقتصادی با ایران مردد کرده است به طوری که آنها از کار با ایران اکراه دارند و سرمایه خود را در این منطقه در امان نمی‌بینند. به همین خاطر بیشتر قراردادهای بزرگ اقتصادی ایران و اروپا معلق مانده است. 

تل‌آویو و ریاض نیز به عنوان اهرم‌های بالفعل آمریکا در منطقه همه تلاش خود را برای عدم حصول برجام انجام دادند. هر چند اقتدار ایران اسلامی تاکنون مانع از به تحقق پیوستن این توطئه‌های شوم علیه کشورمان شده است، اما چیزی که مسلم است آنها تمام قدرت خود را برای شکستن حریم برجام به میدان آورده اند.

خروج آمریکا از برجام برایش گران تمام می شود

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای سخن می‌گوید و دیگر شرکای برجامی نیز از ایران حمایت می‌کنند، هزینه‌های خروج امریکا از برجام را بسیار سنگین می‌کند به گونه‌ای که احتمال خروح امریکا از برجام کمتر از یک درصد است. در این میان  خبرگزاری رویترز می‌گوید انتظار می‌رود در روزهای آینده وزیر امور خارجه آمریکا یک بار دیگر تاکید کند ایران به برجام پایبند بوده و تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای 90 روز دیگر تعلیق کند.

 

2 سالگی برجام و فاز جدید اختلافات بین تهران و واشنگتن


رضایت طرف های اروپایی از برجام

چیزی که نمی‌توان از آن چشم پوشید این است که برجام یک توافق چند جانبه است. طرف‌های دیگر مثلقدرت‌های اروپایی، چین، روسیه هم از اجرای آن راضی‌اند و قصد ندارند چیزی را در مورد این معاهده عوض کند. برعکس در حال گسترش روابط اقتصادی‌شان هستند. از جمله بریتانیا می‌گوید به برجام پایبند است. بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید «بریتانیا به همراه بقیه جامعه بین المللی اطمینان حاصل خواهد کرد که توافق با موفقیت اجرا شده و ثمرات قابل لمسی را هم با خود همراه کرده است. مضاف بر این وزرای امور خارجه شش کشور قدرتمند دنیا به همراه نماینده اتحادیه اروپا در به دست آمدن این توافق نقش داشتند و شورای امنیت نیز در آن صحه گذاشته است. برجام توافقی هست که از مبانی محکم و اصول بینادینی برخودار است به‌گونه‌ای که از قوی‌ترین اسناد حقوقی بین‌المللی در دهه‌های اخیر است که محصولش صلح و امنیت بدون وقوع جنگ بوده است.

درست است که 14 ژوییه 2015 پایان 2 سال مذاکره نفس‌گیر بین ایران و قدرت‌های جهانی بود. اما کش‌مکش جدیدی بین تهران و واشنگتن آغاز شده است و آن این است که ایران امروز با تمام موانعی که بر سر راهش بوجود آوردند به قدرتی سرنوشت‌ساز و تاثیر گذار تبدیل شده است که بدخواهان منطقه‌ای آن را بر نخواهند تافت. و آمریکا هر چند در شکستن حریم برجام دست و پا می‌زند، اما  کارشکنی‌ها تحریم‌های جدید آنها دیگر خریداری ندارد و اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ژاپن و دیگر شرکای اصلی ایران نیز انگیزه اصلی را برای همراهی با تحریم‌های امریکا ندارند.


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان