۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین فارغ التحصیلان دانشگاهی در صدر جدول بیکاران/ تاثیر واردات و صادرات بر نرخ بیکاری
کد خبر: ۲۵۶۱۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۲ ساعت: ۹:۲۱ ↗ لینک کوتاه

پیش بینی ها در مورد نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۷ ؛

فارغ التحصیلان دانشگاهی در صدر جدول بیکاران/ تاثیر واردات و صادرات بر نرخ بیکاری

با توجه به آخرین آمار از طرح آمارگیری نیروی کار بهار ۹۶، بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که ۱۲.۶درصد از جمعیت فعال شاغل و بیکار، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ۹۵، ۰.۴ درصدافزایش داشته و نسبت به زمستان ۱۳۹۵، نیز ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

فارغ التحصیلان دانشگاهی در صدر جدول بیکاران/ تاثیر واردات و صادرات بر نرخ بیکاری
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛ بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول ، برآوردهای این نهاد بین‌المللی گویای این مطلب است که نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۷ بدتر خواهد شد و به رقم ۱۲.۶ درصد خواهد رسید؛ ضمن اینکه نرخ تورم ایران از ۱۲ درصد در سال گذشته میلادی به ۸.۹ درصد کاهش یافته است و در سال ۲۰۱۷ به ۱۱.۲ درصد افزایش می‌یابد.

با توجه به آخرین آمار از طرح آمارگیری نیروی کار بهار 96، بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که 12.6درصد از جمعیت فعال شاغل و بیکار، بیکار بوده‌اند، روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار 95، 0.4 درصدافزایش داشته و نسبت به زمستان 1395، نیز 0.1 درصد افزایش داشته است.

بر اساس نتایج این طرح در سال جاری 39.4 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر)، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند که نرخ مشارکت اقتصادی را نشان می‌دهد؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

طبق آمارهای ارائه شده، بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است به طوریکه ۸۰ درصد جمعیت شاغل کشور را افراد دارای تحصیلات غیردانشگاهی و ۲۰ درصد جمعیت شاغل کشور را افراد با تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر تشکیل می‌دهند.

کاهش تورم در سال 96، جهت عکس خودش را در پیش می‌گیرد و ما شاهد افزایش نرخ تورم هستیم که این مسئله یکی از نگرانی‌های ذی‌نفعان و فعالان اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

ما سختی‌های کاهش تورم را تحمل کردیم و امروز در این نقطه قرار داریم اگر دوباره قرار باشد تورم سیر صعودی به خود بگیرد، این به آن معناست که باید منتظر بی‌نظمی‌های اقتصادی و آثارش بر سبد کالای خانوار باشیم؛ البته امیدوارم که این پیش‌بینی درست نباشد و انضباط پولی کشور در سال 96 مانند سه سال گذشته حفظ شود و ما راه رفته را دوباره بازنگردیم.

همچنان آمار واردات بالا می باشد و همین موضوع باعث بالا رفتن نرخ بیکاری شده است.

واردات و صادرات:
در بخشی دیگر اگر به آمار واردات و صادرات نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آمار واردات خیلی بیشتر از آمار صادرات است.

همچنین در آمار دیگری که از سازمان گمرک بدست آمده است، می بینیم که رشد صادرات نفت خام افزایش یافته و واردات مواد نفتی افزایش یافته است، مجموع مبادلات بازرگانی کشوردر سال 1395، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر 129،648 هزار تن و به ارزش 43،930 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته، افزایشی 38,06 درصدی در وزن و 3,54 درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی 4,99 درصدی در وزن و افزایشی 5,16 درصدی درارزش دلاری در مقایسه با سال 1394، به ارقام 33،399 هزار تن و 43،684 میلیون دلار رسیده است.

همانطور که گفته شد نرخ آمار بیکاری در بهار امسال تاکنون 12.6 درصد افزایش پیدا کرده بود، چرا که دولت در ابتدای شروع کار خود قول تک رقمی کردن و حل کردن مشکل اقتصادی و بیکاری را داده بود ولی همچنان این نرخ بر قوت خود پابرجاست.
انتهای پیام/2002

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان