۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین سال گذشته ۴۱۱ قزوینی به بیماری تب مالت مبتلا شدند
کد خبر: ۲۵۶۰۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۱ ساعت: ۱۶:۲۴ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان:

سال گذشته ۴۱۱ قزوینی به بیماری تب مالت مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: سال ۹۴، ۴۹۴ مورد ابتلا به بیماری تب مالت در استان داشتیم که این آمار با اقدامات پیشگیرانه و ارتقای سطح اطلاعات مردم، به ۴۱۱ مورد در سال گذشته کاهش یافت.

سال گذشته ۴۱۱ قزوینی به بیماری تب مالت مبتلا شدند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، دکتر سعید اسکویی در نشست خبری که ظهر امروز(چهارشنبه) در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد با اشاره به بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات اظهار کرد: دسته‌ای از بیماری‌ها شامل تب مالت، هاری و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، مشترک بین انسان و حیوان بوده که از طرق مختلف وارد بدن انسان می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق گزش کنه، تماس با خون و ترشحات خونی و راه سوم از طریق بافت‌های آلوده دام منتقل می‌شود که با انتقال این ویروس به بدن انسان، علائمی به صورت تب، سردرد، دردعضلانی، بی‌اشتهایی و درد چشمی مشاهده می‌شود.

اسکویی عنوان کرد: پس از این مرحله و در روزهای ۱۰ تا ۱۴ روز پس از ابتلا، علائم خونریزی زیرجلدی ایجاد می‌شود البته این بیماری با رعایت موارد بهداشتی قابل کنترل است که برای اینکار باید تماس بین انسان و دام را کاهش داده و همچنین آموزش‌های لازم در مراکز درمانی ارائه شود تا پرستاران در مواجهه با بیماران مبتلا نشوند.

سال گذشته 2885 مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: عامه مردم باید از فرآورده‌های گوشتی دارای مهر دامپزشکی استفاده کنند ضمن اینکه تا اطلاع ثانوی از قربانی کردن خودداری کنند مگر اینکه دام را از جاهای معتبر دارای مجوز دامپزشکی خریداری کرده باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان قزوین هیچ مورد مثبتی ار ابتلا به بیماری تب کنگو وجود نداشته است؛ افزود: از آنجا که اگر گوشت دام به مدت 24 ساعت باقی بماند ویروس آن از بین می‌رود از این رو در کشتارگاه‌ها گوشت را مدت 24 ساعت نگه داشته و سپس عرضه می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به بیماری هاری بیان کرد: هاری، یک بیماری ویروسی و بسیار خطرناک است که از طریق گازگرفتگی یا پنجه آلوده حیوانات وحشی یا خانگی به انسان منتقل می‌شود که البته تاکنون موردی مبنی بر ابتلا به هاری در استان نداشتیم.

وی ادامه داد: سال گذشته 2885 مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده که برای این منظور 10 هزار دز واکسن به صورت رایگان به این افراد تزریق شد.

اسکویی در ادامه به بیماری تب مالت و راه‌های انتقال آن اشاره کرد و گفت: این بیماری از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده نظیر مصرف شیر فله‌ای به انسان منتقل می‌شود که بیشترین مورد ابتلا در استان نیز مربوط به شهر آوج بوده است.

وی ادامه داد: سال 94، 494 مورد ابتلا به بیماری تب مالت در استان داشتیم که این آمار با اقدامات پیشگیرانه و ارتقای سطح اطلاعات مردم به 411 مورد در سال گذشته کاهش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان گفت: با توجه به اینکه بیماری تب مالت از بیماری‌های بسیار سختی است که علاوه بر تحمیل فشار مالی به فرد، او را ناتوان کرده و از انجام کار و تلاش باز می‌دارد؛ لذا به مردم توصیه می‌شود با رعایت نکات بهداشتی از خرید لبنیات فله‌ای و بستنی‌های سنتی و دستگاهی که با استفاده از شیر فله‌ای تهیه شده، پرهیز کنند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان