۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نگرانی از نقض عهد دوباره/ توتال سال ۸۷ کار را یکطرفه رها کرد و رفت
کد خبر: ۲۵۶۰۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۱ ساعت: ۱۲:۵۶ ↗ لینک کوتاه

نمایندگان مجلس مطرح کردند

نگرانی از نقض عهد دوباره/ توتال سال ۸۷ کار را یکطرفه رها کرد و رفت

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با ابراز نگرانی از نقض عهد مجدد شرکت فرانسوی توتال در قرارداد نفتی با ایران، به نقض عهد این شرکت در سال ۸۷ اشاره کردند.

نگرانی از نقض عهد دوباره/ توتال سال ۸۷ کار را یکطرفه رها کرد و رفت
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،در جلسه علنی امروز مجلس و پس از توضیحات وزیر نفت درباره جزئیات قرارداد نفتی با توتال فرانسه، برخی نمایندگان به بیان دیدگاههای خود در این رابطه پرداختند.

قره‌خانی: باید نقش نظارتی خودمان را ایفا کنیم

اسدالله قره خانی نماینده علی آباد کتول و سخنگوی کمیسیون انرژی اظهار داشت: در رابطه با نگرانی برخی نمایندگان برای اعمال نظارت بر چین قراردادهایی باید گفت که این شرکت ها بسیار حرفه ای هستند و ما و نیز شورای عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری باید نقش نظارتی خودمان را ایفا کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در میادین نفتی مشترک  گفت: در حال حاضر کشور قطر ۳۰ درصد صادرات گاز جهان را در پارس جنوبی دارد و ما یک درصد را داریم؛ این ناشی از نداشتن دانشی فنی و نیز مشکل در سرمایه گذاری است.

قاضی پور: نگرانیم که دوباره ما را در تحریم‌ها رها کنند

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه نیز در سخنانی با بیان اینکه ما نسبت به قرارداهای نفتی خوشبین نیستیم، اظهار داشت: یکی از موارد نگرانی ما این است که شرکت توتال یک بار ما را ۱۱ سال معطل نگه داشت تا شریک قطری اش بیشترین برداشت را از میدان مشترک داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ترس ما این است که دوباره ما را در جریان تحریم ها رها کنند.

فلاحت پیشه: اصول حاکمیت ملی در این قرارداد رعایت شده است

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده اسلام آباد غرب نیز با اشاره به حداکثر درآمد ایران از قراردادهای نفتی در دوره های مختلف گفت:  حداکثر درآمد ایران از قراردادهای نفتی در دوره قاجار ۸ تا ۱۶ درصد، در دوره رضاخان ۳۳ درصد و بعد از ملی شدن صنعت نفت حداکثر ۵۰ درصد بوده است.

وی گفت: اگر با آن آمارها بخواهیم صحبت کنیم الان حداکثر ۲ درصد به طرف خارجی داده می‌شود و اهمیت این قرارداد نیز سدشکنی با طرف چینی و توتال است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه اصول حاکمیت ملی و تضمین فنی در این قرارداد رعایت شده است، گفت: تا همین سال گذشته قطری ها روزانه ۱۲۳ میلیارد تومان بیشتری از ما از پارس جنوبی برداشت می کرده اند.

وی با بیان اینکه باید به مسئولان کشور اعتماد کنیم، عنوان کرد: این قرارداد در قالب قانون ایران بسته شده و هرجایی که احساس کردیم تخطی شده است، جلوگیری می کنیم.

تاجگردون: برای اشتغال و تولید، چنین قراردادهایی اجتناب ناپذیر است

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اظهار داشت: به نظر بسیاری از صاحب نظران، یکی از بهترین اقدامات متقابل دربرابر مصوبه سنای آمریکا عقد چنین قراردادهایی است که اروپایی ها را شریک تجاری خودمان کنیم.

وی گفت: برای اشتغال و تولید، اجتناب ناپذیر است که به سمت چنین قراردادهایی برویم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین خطاب به وزیر نفت تذکر داد و گفت: این قیاس مع الفارق است که این قراردادها را با عملکرد کشور در دوران تحریم مقایسه کنیم؛ این نگاه شما اشتباه است و کار ارزشمند شما را زیر سئوال می برد.

شهریاری: توتال در سال ۸۷ کار را یک طرفه رها کرد و رفت

در پایان حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز با بیان اینکه شرکت توتال در سال ۸۷ کار را یک طرفه رها کرد و رفت، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی و در دوران سخت تحریم ها، قرارداد سازندگی خاتم الانبیا (ص) کار را هر چند با تاخیر انجام داد.

وی با بیان اینکه شرکت توتال با اجازه آمریکاییها وارد این قرارداد شده و شرایط سختی هم گذاشته، گفت: باید طوری قرارداد ببندیم که در نوسانات بین المللی دچار مشکل نشویم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توتال با چه منطقی می گوید که از کشور مشترک با ما در پارس جنوبی برای این قرارداد اجازه گرفته است؟ این توهین به ما است.

شهریاری ادامه داد: ای کاش با یک شرکت خوشنام این قراردادها امضا می شد؛ فرانسوی ها در تحریم ما  ما را خیلی اذیت کرده اند.

وی با یادآوری اینکه کسانی قرارداد توتال را امضا کرده اند که کرسنت را امضا کرده بودند، گفت: آمریکا ۳۹۸ میلیون دلار به دلیل رشوه ۶۰ میلیون دلاری توتال به عوامل داخلی ما در قراردادهای عقدی، این شرکت را جریمه کرده است.



انتهای پیام/1404
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان